• Humledumble

    BF maj/juni/juli Örebro

    Hej där ute alla goa.

    Som texten lyder vore det kul och veta om några mer i Örebro trakterna har BF runt maj, juni, juli. Skriv gärna en rad eller två så vi kan följa varandras resor. Är det första barnet? När plussade ni? Vad har ni för symtom än?

    Jag väntar mitt och sambons första barn och vi är beräknade till juni. Är idag i vecka 6 (5+3).

    Jag har haft kräkningar varje dag sen vi plussade (BIM -1), bröstvårtor som är riktigt ömma, kommit en liten våg med halsbränna också. Samt en liten blödning igår men hoppas på att de "bara" var ett blodkärl som sprack eller liknande. Nu är det er tur!

    Blir vi tillräckligt många kanske en privat Facebook grupp skulle kunna vara kul att ordna.

  • Svar på tråden BF maj/juni/juli Örebro
  • Toktös

    Hej!

    Grattis till graviditeten! Jag plussade idag efter 15 månaders försök, beräknad förlossning slutet juni. Är 31 år och bor i Örebro. :) Jag har inte känt något annat än spända bröst och att jag varit mycket gladare än vad jag brukar vid den här tiden i månaden. :)

  • ElissaLevin

    Ooo va kul tråd!! Jag e 25 år från Göteborg. Plussade igår efter 6 försök!! E sååå himla glad. Men samtidigt orolig över allt! Hoppas verkligen de går hela vägen. Dock fattar jag inte hur man räknar ut vilken vecka man är i? Jag hade mens sista gången 19-22 september. Va e ja i för V då?? Väldigt tidigt förstår jag. Har väldigt ömma bröst, mensvärk , ont i huvet och yr. Även lite halsbränna och torr i munnen. Sen kommer man väll börja kräkas o grejer också , jobbigt :) men jag är så glad så ja svävar på moln. Har längtat !!

  • KSRG8887

    Är 30 år och från Örebrotrakten, i v. 5+5 med mitt och min mans första barn. Har väldigt lite symptom, lite ömma bröst och orolig sömn (vilket medför att jag vaknar massor under natten och är helt slut på dagen). Plussade på ÄL+10 (BIM-5), och redan på BIM+3 visade CB Digital 3+.

    Första besöket på MVC imorgon, funderar även på att boka in ett tidigt UL under v. 8-9 för att få en tjuvkik.

  • ElissaLevin

    Är i V 5 och har fått så extremt ont i huvet varje dag nu.. så ont att man till slut mår illa! Igår kräktes jag 2 gånger på kvällen. Jag fryser på dagen och på kvällarna brinner jag verkligen !! Nån mer som har samma symptom?

  • Humledumble

    Toktös: tack! Jag lever på moln (av lycka inte av symtom haha) åh stort GRATTIS själv :) ska bli riktigt kul att få följa dig här i tråden. Vilken vecka är du? :)

    ElissaLevin stort grattis till dig också :) bor du i Örebro nu? Ladda ner appen Preglife där kan du ha koll på veckor, och även få massor med tips under graviditeten :) har själv den appen och kan varmt rekommendera den. Angående kräkningen så har jag samma symtom där jag kräks från 1-4 gånger per dag trots primperan. Fick först postafen som inte hjälpte, sen lergigan comp som inte heller hjälpte och nu primperan. Det konstiga är att jag har minskad matlust, äter mindre, kräks upp det jag äter och jag tappade helt sig på sötsaker trotts detta har jag gått upp 4 kg.. Tycker det är väldigt underligt. Och jag är redan överviktig så tycker detta är jobbigt. Fryser också mer på dagarna än kvällarna. Dock sen bara några dagar tillbaka har jag nu börjat frysa dygnet runt utom nätter. Går in i vecka 8 på torsdag.

    Lisan101 såg sen att det redan finns 2 grupper (dock inte just i Örebro) men det tycker jag vi ska ordna i så fall. Kul att följa varandra/kunna ses sen under mammaledighet osv.

    KSRG8887 stort grattis! Jag har också funderat på att boka in tidigt ultraljud. Men vet inte vart? Är det privat på stortorget för 900kr du tänker på? :) hur gick det på MVC? Var det hälsosamtal eller inskrivning?

  • ElissaLevin

    Oooh vad jobbigt det låter att man kräks hela tiden! Ja e bara i v 6 nu, har börjat må illa varje morgon nu o på väg att spy hela tiden ,hoppas de inte blir värre!!! Ja hatar att kräkas, ja mår psykiskt dåligt efter jag kräkts.. de blir nån konstig känsla i min kropp ja känner inte igen mig själv o jag blir rädd osäkert o otrygg, kanske nått man måste prata med psykologen ?

  • FruEA

    Hej! Jag är gärna med i tråden här och så småningom även på fb om det blir något. Vill dock helst vänta till efter KUB för det.

    Jag är 26 år, bor i Örebro och väntar vårt första barn. Plusade bim-1 och är idag i vecka 11 (10+1).

    Mådde uruselt fram till vecka 8 ungefär, superillamående och så trött att jag knappt orkade förflytta mig från soffan till köket. Men sen försvann illamåendet ganska snabbt, och tröttheten är mer hanterbar nu också. Börjar verkligen se fram emot vad som ska komma, men fortfarande ganska nervös för att något ska gå fel. Inskrivning på fredag och ultraljudet om några veckor så sen kan man väl förhoppningsvis slappna av lite mer. :)

  • Humledumble

    ElissaLevin jag hatar också att kräkas. Jag får panik känsla innan. Jag kan kräkas bara av att andra kräks osv. Och i början var det därför hemskt att kräkas men nu känner jag nästan det som en bekräftelse på att den lilla är kvar där inne. Med andra ord, mitt tips är: hur hemskt det än känns och är så försök iallafall att vända det till något positivt. :)

    FruEA välkommen! Stort grattis till graviditeten. Facebook gruppen tänkte jag i så fall inte starta förens 2019 någon gång. Jag förstår den orokänslan. Känner likadant. Vill bara pusta ut snart. Men åh andra sidan så minskar ju riskerna för att något fel ska hända med varje dag. Det är väldigt stort fokus på just efter v 12 enl min uppfattning. Jag försöker istället njuta varje dag av att den har gått bra :) (njuta så gott det går med tanke på alla kräkningar iallafall haha).

    Hur är det med alla gällande att kolla kön, något ni tänker göra? (extra nyfiken på ni som väntar första barnet). Jag ville först, inte för sakens skull utan för att underlätta. Ex underlätta val av kläder och inredning till barnrum osv. Men killen vill inte. Och ju mer jag tänker på de är det ju som att öppna julklappar innan julafton. Men jag tycker de varken är rätt eller fel att kolla, jag kan se fördelar med båda valen. Berätta gärna hur ni tänker? :)

  • FruEA

    Tack detsamma humledumle! Någon gång i början av nästa år känns lagom! Längtar verkligen efter att slappna av, börjar göra det mer och mer men har inte ens sett bebben än så försöker hålla känslorna lite på distans tills dess. Har bestämt mig för att våga lita på att det ska gå bra när jag fått se att allt är bra. Så går det såklart som det går men.. en ska ju njuta och längta också!

    Vi kan inte bestämma oss om vi ska kolla kön. Jag är nyfiken, min man vill vänta. Vi är eniga i att inte klä en pojke i klänningar om den inte uttrycker en vilja för det, i övrigt gör vi ingen skillnad i kläder och färger och sånt så ur det perspektivet är det inte så viktigt för oss. Mer att jag vill lära känna bebben som en person, kunna föreställa mig vem som kommer ut, och där känns det biologiska könet som en del av personen. Min man vill ev undvika att jag går bananas med klänningar men framförallt tycker han att vi inte behöver veta eftersom vi inte tycker könet egentligen spelar roll.

  • Humledumble

    FruEA låter lite som oss. Jag vill men inte mannen haha. Och som du säger; mer för att föreställa sig mentalt vem den lilla är. Egentligen blir det ju bara könet i sig för man kommer ju ändå inte känna den mer eller mindre om man vet könet. Åh blir så snurrig haha. Har lyst med min frånvaro här pga måendet. Fått diagnosen hyperemesis gravidarum så är sjukskriven samt foglossning på det. Men nu är jag tillbaka. Har ni fått se bebisen än? :) vi fick igår. Kärlek!

  • Jess1985

    Hej på er, här kommer en till Örebroare. Jag är 33 år och väntar mitt första barn med bf 29 maj. Jag har haft alla gravidsymptom man kan ha, konstant illamående, molvärk, metallsmak i munnen, trötthet, mardrömmar, nedstämdhet osv osv. Nu är jag i vecka 16 och har bara tröttheten kvar, men har istället fått foglossning. Plussade 9 sep. Har varit på KUB och ska på RUL i januari. Vi ska kolla kön, vem kan hålla sig liksom haha. Vi har redan handlat en massa bebiskläder, men i neutrala färger. Har ni berätta för nära och kära? Vi berättade för 1 vecka sedan genom att bjuda hem familjerna på adventsfika och så visade vi helt plötsligt ultraljudsbilden på tvn och alla skrek av glädje haha. Det finns en sak som jag undrar, har googlat som en galning men hittar inget. Finns det någon vattengympa för gravida i Örebro?

  • Toktös

    Inte hört något om vattengympa. Själv funderar jag på att anmäla mig till gravidyoga om allt ser bra ut på KUB på onsdag.

  • Humledumble

    Välkommen!

    Ja reaktionerna var helt otroliga. Vi valde att meddela olika personer på olika sätt. Sen har vi filmat i princip alla så vi kan spara och se tillbaka på :) vi är i v. 17 och enl samhällets "rätt/normer" så kanske vi gjort "fel" men äsch, vi gjorde vad som kändes bäst för oss så vi har handlat både vagn, lite kläder, babynest och bilbarnstol. Har varit ganska skönt för oss att dela upp kostnaderna så sambon är student och jag ska börja studera.

    Usch för foglossning. Jag fick diagnosen hyperemesis också så har varit hemma i 4 veckor med sjukskrivning + 1 vecka (5dagar själv). Har inte varit en dans på rosor än så länge. Men nu börjar illamåendet ge med sig lite. Eller kanske inte illamåendet i sig, de är nog lika, men de är färre kräkningar. Så de kg jag gick ner har jag nu gått upp.

    Skulle också vilja gå på vattengympa. Funderar på att börja simma 1-2 dagar i veckan.

Svar på tråden BF maj/juni/juli Örebro