• Anonym (Trådstartaren)

    Vad är det för runda grejer vissa har på överarmen?

    Jag ser ibland folk som har som en rund, kapsylliknande grej som sitter på huden, det brukar vara på överarmen. Har alltid undrat vad det är. Någon som vet vad jag menar och vad det är?

  • Svar på tråden Vad är det för runda grejer vissa har på överarmen?
  • Mantrasina

    Om du menar nåt som är liksom påklistrat så är det högst troligt ett hjälpmedel för att mäta blodsockretvärdet vid diabetes. 


    Om du menar ett märke i huden som ser lite kapsyligt ut till ytan kan det vara ärr efter tidigare vaccinationer (men det är äldre generationer främst).

  • Anonym (Trådstartaren)
    Mantrasina skrev 2018-10-21 17:04:37 följande:

    Om du menar nåt som är liksom påklistrat så är det högst troligt ett hjälpmedel för att mäta blodsockretvärdet vid diabetes. 


    Om du menar ett märke i huden som ser lite kapsyligt ut till ytan kan det vara ärr efter tidigare vaccinationer (men det är äldre generationer främst).


    Okej! Jo det är ju en grej som sitter på, brukar vara vit, inte ett ärr. Men då vet jag. Har alltid varit nyfiken.
  • Anonym (above)

    En märkning för att veta vilka dom gjort tester på.

  • Anonym (B)

    Ibland ser jag vuxna med runda ärr där

    Va e det då?!?!

  • ankans

    Det är om man har vaccinerat sig mot TBC. Gjorde själv en sån extra vaccination när jag var 17, är 35 nu. Först blir det en rejäl blåsa som sedan spricker och man får ett ganska stort ärr. Mitt är ungefär som en gammal 10-öring

  • Anonym (J)
    Anonym (B) skrev 2018-10-21 17:19:30 följande:
    Ibland ser jag vuxna med runda ärr där Va e det då?!?!

    Mantrasina skrev 2018-10-21 17:04:37 följande:
      Om du menar ett märke i huden som ser lite kapsyligt ut till ytan kan det vara ärr efter tidigare vaccinationer (men det är äldre generationer främst).

  • Mal89

    Istället för att sticka sig själv hela tiden för att veta värdet på blodsockret så har dom en sån på armen och en liten dosa med display som de sätter mot grejen på armen för att få veta hur högt/lågt deras blodsocker är

  • Anonym (Ja)
    Anonym (B) skrev 2018-10-21 20:58:35 följande:

    Är det en nål inkopplad??


    Japp. Supertunn så den känns inte. 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-10-21 17:09:20 följande:

    Okej! Jo det är ju en grej som sitter på, brukar vara vit, inte ett ärr. Men då vet jag. Har alltid varit nyfiken.


    Vit och i storlek med en gammal femkrona? Det är en blodsockermätare.
Svar på tråden Vad är det för runda grejer vissa har på överarmen?