• Äldre 21 Oct 18:43
    6345 visningar
    13 svar
    13
    6345

    Vad har era 4,5-åringar för säng?

    Våran tjej har en liten säng som är hemmabygd, men den börjar bli för liten..

    Hon har ett litet rum, både kort och smalt, så vi har funderat på en säng från Ikea, som är en loftsäng och som har skrivbord under.

    Dock är rekommenderad ålder 6 eller 7 år.. Hon blir 5 i februari.


    ♥ ELIAS 090326 ♥ LINNEA 140221 ♥
  • Svar på tråden Vad har era 4,5-åringar för säng?
  • Anonym (Lollo­)
    Äldre 21 Oct 20:36
    #1

    En vanlig 90-säng med förvaring under. Jag hade aldrig lagt mina barn i loftsäng med tanke på hur de skulle slå sig om de ramlar ner. Kanske någon golv-variant med tak eller sänghimmel etc som även kan användas som soffa/myshörna på dagen?

  • Äldre 22 Oct 04:50
    #2
    Tessou skrev 2018-10-21 18:43:49 följande:

    Våran tjej har en liten säng som är hemmabygd, men den börjar bli för liten..

    Hon har ett litet rum, både kort och smalt, så vi har funderat på en säng från Ikea, som är en loftsäng och som har skrivbord under.

    Dock är rekommenderad ålder 6 eller 7 år.. Hon blir 5 i februari.


    Min dotter är 5 år o har en växa säng från Ikea
  • Anonym (Mammi­)
    Äldre 22 Oct 07:50
    #3

    Min blivande femåring har haft våningssäng och sovit högst upp sedan 4,5. Det har aldrig varit några problem, jag skulle säga att ni borde satsa på loftsäng om dottern år motoriskt redo för det.

  • Äldre 24 Oct 07:44
    #4

    Tack för era svar!

    Någon mer?


    ♥ ELIAS 090326 ♥ LINNEA 140221 ♥
  • LFF
    Äldre 24 Oct 09:14
    #5

    Växasäng från IKEA. Mina killar skulle inte kunna sova i en loftsäng. Det skulle bli för mycket bus när de ska sova, bus på dagarna med att klättra upp och ner i sängarna och de trillar fortfarande ur sängen lite då och då (trillar även ur vår säng ibland). De fyller snart 5 år.

    Fd arbetskamrater med lugnare barn har Kura (tror jag den heter) från IKEA till sina barn och det har fungerat. Så det är mycket upp till hur barnet är också.

  • Äldre 24 Oct 10:07
    #6

    Vanlig 90 säng kör vi med sedan 1,5års ålder. Vi "bäddar av" sängen med överkastet så det inte känns så stort och alla gosedjur får sova i fotändan. Bra med en riktigt säng att krypa ner i när barnen vaknar av otäcka drömmar eller mannen snarkar för mycket

  • Äldre 24 Oct 16:49
    #7

    Min dotter blir 5 år i januari, hon har en juniorsäng från ikea. Storebror fick en loftsäng (ikeas med skrivbord under) när han blev 6 år. Hon ska få en loftsäng när de slutar dela rum. Blir nog i vår, när renovering och utbyggnad är klar. Redan nu skulle hon alldeles säkert klara av loftsängen.

    Min kusins söner fick varsin loftsäng förra året, då var de 4 och 6 år. Funkade fint!

  • mso
    Äldre 25 Oct 12:17
    #8

    Min yngsta har en sån säng du menar. Hon fick den förra hösten när hon nyligen fyllt 4 år. Eftersom hon sover i bortre ändan från stegen räknat så är jag inte särskillt orolig att hon skall ramla ur sängen.

  • Äldre 25 Oct 23:13
    #9

    Nyblivna 5åringen fick ärva storasyskonets halvhöga loftsäng (höjd som Kura) tidigare under hösten, som tidigare i en juniorsäng. I det rummet går det inte att ha en vanlig 90-säng och ändå få något golvutrymme kvar, vi testade när rummet användes som gästrum.

    Vi kommer nu att sätta fast klossar under benen så att vi får plats med en Kallax under vilket kommer ge massor med förvaring i rummet utan att det egentligen tar någon plats.

  • Äldre 25 Oct 23:13
    #10

    Nyblivna 5åringen fick ärva storasyskonets halvhöga loftsäng (höjd som Kura) tidigare under hösten, som tidigare i en juniorsäng. I det rummet går det inte att ha en vanlig 90-säng och ändå få något golvutrymme kvar, vi testade när rummet användes som gästrum.

    Vi kommer nu att sätta fast klossar under benen så att vi får plats med en Kallax under vilket kommer ge massor med förvaring i rummet utan att det egentligen tar någon plats.

  • Äldre 25 Oct 23:13
    #10

    Nyblivna 5åringen fick ärva storasyskonets halvhöga loftsäng (höjd som Kura) tidigare under hösten, som tidigare i en juniorsäng. I det rummet går det inte att ha en vanlig 90-säng och ändå få något golvutrymme kvar, vi testade när rummet användes som gästrum.

    Vi kommer nu att sätta fast klossar under benen så att vi får plats med en Kallax under vilket kommer ge massor med förvaring i rummet utan att det egentligen tar någon plats.

  • Äldre 19 Nov 11:53
    #11

    Våran 4,5 åring har en juniorsäng och kommer så ha ett tag till! Vår 8 åring har precis fått en loftsäng, annars har hon haft sin juniorsäng tills nu! Vi känner att det är inte nån brådska att byta säng, de ligger ganska skönt i juniorsängarna trots allt. ( ombonat och mysigt)

  • Äldre 26 Nov 13:09
    #12

    Tack snälla för alla svar!


    ♥ ELIAS 090326 ♥ LINNEA 140221 ♥
  • Äldre 26 Nov 23:17
    #13

    Min son har en låg loftsäng (skulle tro att det är samma höjd som Kura, men med högre kanter, som vi köpte på Jysk) som han fick när han fyllde 4 år. Barn lär sig snabbt och har ofta i alla fall någon slags självbevarelsedrift. Vi fick säga till två gånger precis i början att det inte var lämpligt att stå upp och hoppa (!) i sängen eftersom man kan ramla ner och sedan dess har han skött det fint. 


    Jag kan bara se två nackdelar med en sådan typ av säng:


    - Jag som är kort (1.50 cm lång) tycker att det är svårt att byta lakan i sängen. Jag måste klättra upp i sängen och dra och slita i lakanen. Dra-på-lakan är inte ens att tänka på eftersom jag måste lyfta hela madrassen samtidigt som jag sitter i sängen för att få runt lakanen. 


    - Om min son har feber och blir lite darrig i benen så har han svårt att klättra ner för stegen. Det händer dock inte så ofta, så de tillfällena kan man leva med. Faktum är att just stegen har blivit lite av en indikation kring hur han mår. Har han svårt att ta sig ner, så vet man direkt att det är vab-dags, innan han ens själv har sagt något om att han känner sig sjuk, eller man ens har hunnit kolla hur han mår om morgonen.

Svar på tråden Vad har era 4,5-åringar för säng?