• Pontus3345

    Känns som mat alltid fastnar i halsen när jag äter, rädd.

    Hej!

    Jag har en lång historia om hälsoångest som har hållit på i 1 år men kommer inte rabbla upp den. 

    Jag är väldigt rädd för nästan allt. Från ett sår på magen till ett symptom som t.ex huvudvärk så tänker jag alltid på det värsta.

    Problemet jag har nu är med halsen. Varenda gång jag äter så känns det som att mat sätter sig i min hals. Får alltid panik när det händer och det är alltid efter jag har ätit klart och ska gå där ifrån och göra något annat. Det känns som att det sitter någon bit eller något i halsen och det blir kallt i gommen ungefär när jag andas in och direkt så tror jag att jag kommer att kvävas. Jag vet själv att det är väldigt ovanligt att sätta mat i fel strupe, jag äter också väldigt noga, tuggar ner varenda bit jag har och sen sväljer jag.

    Jag tror också ibland att matbiten kommer att lossna och sen gå in i min luftstrupe så jag kommer att kvävas, det känns nästan som så!

    Som jag sa innan, ibland när jag andas in kan det kännas kallt och att typ luften  som jag andas in går förbi maten som sitter fast och det känns verkligen som att det sitter något men jag vet inte om jag inbillar mig där. 

    Jag och min psykolog har pratat om nästan alla symptom man kan få men jag har aldrig haft ett sådant här symptom förut. Har haft det i ungefär 1 vecka nu och det är mycket jobbigt.

    Inbillar jag bara mig att det det finns mat i halsen eller är det faktiskt något där? Behöver verkligen hjälp med detta och vill veta om någon har känt samma sak som mig!

    Tack för alla svar som kommer in!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-21 21:37
    Glömde att nämna en sak! Får alltid också någon röd fläck lite ovanför bröstet och på halsen när det händer och det sitter där en ganska lång stund. Här är en bild: gyazo.com/1c5c627280d1ac16491a8c2a89154bd8

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-21 21:45
    En till gyazo.com/10362db60583f2f22244ef7157a6e923
  • Svar på tråden Känns som mat alltid fastnar i halsen när jag äter, rädd.
  • Anonym (Minna)

    Ät långsamt. Prova om det blir likadant av slät mat utan bitar. Tror mest att det handlar om din ångest. Då känner man efter och kroppen reagerar på den ångesten du känner. Maten hamnar inte fel om man tuggar riktigt som du gör. Om den hamnat fel så får du hemsk hosta som inte går över.

Svar på tråden Känns som mat alltid fastnar i halsen när jag äter, rädd.