• Anonym (A)
    Äldre 21 Oct 21:42
    1280 visningar
    13 svar
    13
    1280

    Vän med sitt ex??

    Min pojkvän dumpade mig i fredags, men vill fortsätta vara vänner och träffas då och då. Han säger att han fortfarande älskar mig men att han vill reda ut om han verkligen har sådanna känslor för mig eller om han endast älskar mig som vän. Har alltid varit bestämd med att jag inte kan vara vän med mina ex, men denna kille älskar jag otroligt nycket och är inte redo att släppa honom. Fungerar det ens att vara vän med sitt ex? Känner inte en enda människa som kunnat fortsätta som vänner med sina ex.

  • Svar på tråden Vän med sitt ex??
  • GGN
    Äldre 21 Oct 21:44
    #1

    Det finns många som är vänner med sina ex, klart det kan funka.

  • Anonym (rrrr)
    Äldre 21 Oct 21:53
    #2
    Anonym (A) skrev 2018-10-21 21:42:25 följande:

    Min pojkvän dumpade mig i fredags, men vill fortsätta vara vänner och träffas då och då. Han säger att han fortfarande älskar mig men att han vill reda ut om han verkligen har sådanna känslor för mig eller om han endast älskar mig som vän. Har alltid varit bestämd med att jag inte kan vara vän med mina ex, men denna kille älskar jag otroligt nycket och är inte redo att släppa honom. Fungerar det ens att vara vän med sitt ex? Känner inte en enda människa som kunnat fortsätta som vänner med sina ex.


    Det kan gå men DU kan inte just nu eftersom du har känslor för honom. Vänner kan man vara när båda klarar av det. 

    Låter mest som om han vill ha dig som backup, kanske sex ibland 
  • Äldre 21 Oct 21:56
    #3

    Jag och mitt ex gick nyligen skilda vägar efter 7 år tillsammans. Vi är väldigt goda vänner och umgås flera gånger i veckan.

  • Äldre 21 Oct 21:58
    #4

    Långt fram i tiden kanske ni kan vara vänner. 
    Nu, så länge du har romantiska känslor för honom, är det omöjligt. Vänner är liksom inte kära i varandra, för då är de inte "bara vänner".

    Säg att det är "allt eller inget" som gäller, och sluta sedan helt att höra av dig till honom. Svara inte heller på hans samtal, sms o liknande. 

    Det finns alltid en liten chans att detta får honom att ångra sig och vilja ha tillbaka dig igen, men var i så fall inte för lättfångad.

  • Anonym (A) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 22:59
    #5
    Shameless skrev 2018-10-21 21:56:21 följande:

    Jag och mitt ex gick nyligen skilda vägar efter 7 år tillsammans. Vi är väldigt goda vänner och umgås flera gånger i veckan.


    Hur känns det, om jag får fråga? Känns nästan omöjligt att vara vän med mitt ex trots att jag så gärna vill det.
  • Anonym (A) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 23:02
    #6
    TriC skrev 2018-10-21 21:58:58 följande:

    Långt fram i tiden kanske ni kan vara vänner. 

    Nu, så länge du har romantiska känslor för honom, är det omöjligt. Vänner är liksom inte kära i varandra, för då är de inte "bara vänner".

    Säg att det är "allt eller inget" som gäller, och sluta sedan helt att höra av dig till honom. Svara inte heller på hans samtal, sms o liknande. 

    Det finns alltid en liten chans att detta får honom att ångra sig och vilja ha tillbaka dig igen, men var i så fall inte för lättfångad.


    Alltså detta är problemet, har väldigt svårt att såga nej till honom och kan inte föreställa mig ett liv utan honom.
  • Anonym (Dålig idé)
    Äldre 21 Oct 23:04
    #7

    Jag försökte. Det ledde till att det tog tre år för mig att komma över honom. Jag tror det hade varit bättre att bryta helt och sen plocka om relationen senare och se om det kunde finnas vänskap kvar.

  • Anonym (egent­ligen)
    Äldre 21 Oct 23:12
    #8
    Anonym (A) skrev 2018-10-21 21:42:25 följande:

    Min pojkvän dumpade mig i fredags, men vill fortsätta vara vänner och träffas då och då. Han säger att han fortfarande älskar mig men att han vill reda ut om han verkligen har sådanna känslor för mig eller om han endast älskar mig som vän. Har alltid varit bestämd med att jag inte kan vara vän med mina ex, men denna kille älskar jag otroligt nycket och är inte redo att släppa honom. Fungerar det ens att vara vän med sitt ex? Känner inte en enda människa som kunnat fortsätta som vänner med sina ex.


    Det han egentligen menade är att han tröttnat på dig och ville prova på nytt gräns på andra ställen men vill ha kavr dig som reserv ifall det skiter sig eller för att kunna sätta på då och då om han inte får tag i någon annan.
  • Anonym (egent­ligen)
    Äldre 21 Oct 23:13
    #9
    Anonym (egentligen) skrev 2018-10-21 23:12:31 följande:
    Det han egentligen menade är att han tröttnat på dig och ville prova på nytt gräns på andra ställen men vill ha kavr dig som reserv ifall det skiter sig eller för att kunna sätta på då och då om han inte får tag i någon annan.
    nytt gräs ska det stå...
  • Äldre 21 Oct 23:13
    #10
    Anonym (A) skrev 2018-10-21 22:59:32 följande:

    Hur känns det, om jag får fråga? Känns nästan omöjligt att vara vän med mitt ex trots att jag så gärna vill det.


    Känns bra, vi har roligt ihop och hon är min bästa vän. Men det var i stort sett ett gemensamt beslut att separera då vi bägge hade tappat de romantiska känslorna för varandra och i slutet av förhållandet så levde vi i stort sett som vänner. Blir nog svårare att vara vänner om den ena fortfarande är förälskad.
  • Anonym (nope)
    Äldre 21 Oct 23:38
    #11

    Ska ni verkligen vara vänner krävs det distans först. Låt det går ett halvår och kolla om ni vill va vänner då. Det kan gå. 

    Det ska kännas om man gör slut med någon. Han kan inte både ha kakan och äta upp den. Dålig stil av honom!

    Och det är just denna dåliga stil som gör att ni INTE kommer kunna va vänner sen.

  • Anonym (nope)
    Äldre 21 Oct 23:39
    #12

    om ni inte håller distansen alltså 

  • Anonym (A 2)
    Äldre 22 Oct 15:25
    #13

    Det kan man absolut.

Svar på tråden Vän med sitt ex??