• Anonym (Kaffedraken)

    Gemensam vårdnad vid separation

    Gemensam vårdnad vid separation?

    Förra lördagen fick jag reda på att min särbo varit otrogen mot mig en en kvinna från hans jobb. Detta har pågått i 1,5 år.

    Lämnade honom på studs!

    Vi har en son tillsammans som är 3 år. Som har bott hos mig sen han föddes. Pappan har "bott" mestadels hos mig men vi har haft det lite stormigt så han har behållt sin lägenhet. Och sover där när han ska jobba.. vilket jag fattar ännu bättre nu varför han har velat ha kvar sin lägenhet..

    Nu till problemet.

    Vi har gemensam vårdnad. Sonen är adresserad hos mig.

    Jag jobbar natt. 10 nätter i månaden så jag är ledig rätt mycket .

    Pappan är busschaufför och jobbar extremt märkliga tider..

    Vi har sonen på ett nattdagis.

    Som funkar jätte bra.

    Enligt mig vad som är bäst för sonen är att pappan får ha honom när han är ledig och kan.

    Och jag har honom när jag är ledig. Och när vi båda jobbar o ingen av oss kan ha honom så får han vara på dagis. Mest logiska.

    Men är det så att pappan är skit sur på mig?! Är riktigt elak i sina ord mot mig. Han är jätte arg. Förmodligen på sig själv att han är påkommen och att han vet nu att jag inte tar tillbaka honom. (Har gjort det innan) Men detta blev för mycket för mig och jag lovade mig själv att om detta händer igen så är det slut! Att jag ska aldrig ta tillbaka honom igen! Och detta har han nog förstått nu.

    Så nu ska han straffa mig genom att slå på min svagaste punkt. Vår son.

    Han vill att vi ska köra vecka/vecka. Vilket kommer innebära att sonen kommer få vara massor på dagis. Långa dagar + nätter.. och jag som är så mycket ledig?! Är det rimligt? Att han ska "bo" på dagis när han har en mamma som är ledig? Kan han kräva detta? Har jag inte rätt och ha vår son om jag är ledig o pappan jobbar? Ledig förälder - ledigt barn?

    Nån som vet hur det funkar?

  • Svar på tråden Gemensam vårdnad vid separation
  • Anonym (Kaffedraken)

    Leta ett annat jobb (dagtid)

    Kontakta familjerätten om ni inte kan komma överens.

    Jag känner igen mig och jag har valt att byta jobb. Pappan har aldrig visat något intresse för att träffa sitt barn och han försvann helt för att han har varit sur på mig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svar!

    Byta jobb blir svårt är undersköterska och har jobbat med det i 18 år. Har ingen annan utbildning. Gå över till dagtjänst kommer innebära dag/kväll och många fler pass att jobba.

    Valde jobba natt för att just få mer tid med sonen. Jobbar 10 nätter som sagt.

    Min undran är om pappan kan kräva vecka/vecka och sätta sonen på långa dagis. Fast jag är hemma och är ledig? Menar jag som är mamma till barnet måste ju gå före barnomsorgen?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Pluppla skrev 2018-10-22 03:24:29 följande:
    Tack för svar!
    Byta jobb blir svårt är undersköterska och har jobbat med det i 18 år. Har ingen annan utbildning. Gå över till dagtjänst kommer innebära dag/kväll och många fler pass att jobba.
    Valde jobba natt för att just få mer tid med sonen. Jobbar 10 nätter som sagt.
    Min undran är om pappan kan kräva vecka/vecka och sätta sonen på långa dagis. Fast jag är hemma och är ledig? Menar jag som är mamma till barnet måste ju gå före barnomsorgen?
    Fast han som pappa går också före... så varför anser du att just du är viktigast? Att ha andra arbetstider är inte en sak man "vinner" på om man slåss om vårdnad.

    Har ni dessutom gemensam vårdnad idag så kommer du aldrig få igenom en ensam vårdnadstvist om inte pappan är svår missbrukare, kriminell eller annat väldigt negativt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min undran är om pappan kan kräva vecka/vecka och sätta sonen på långa dagis. Fast jag är hemma och är ledig? Menar jag som är mamma till barnet måste ju gå före barnomsorgen?[/quote]

    Eftersom ni har 50/50 ja om han tar upp det med tingsrätten.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, om ni har delad vårdnad och inte kommer överens om att sonen ska vara hos dig när pappan jobbar så är det hans vecka och sonen går då på dagis. Barnet har dagisplats oavsett om du är ledig om det är pappans vecka. Du går inte före barnomsorgen. Du kan inte som ensam förälder bestämma att han ska vara hos dig automatiskt när pappan jobbar på hans barnvecka. Antingen kommer ni överens om det eller så gör ni det inte och då kan tingsrätten bestämma varannan vecka och då är det dagis som gäller oavsett om vad du tycker.

Svar på tråden Gemensam vårdnad vid separation