• Perils

    2-åring vaken i timmar VARJE natt

    Vår (snart) 2-åring har sedan hon föddes sovit oroligt och extremt dåligt. Vi misstänkte tidigt problem med refluxer som orsak, då hon även inte velat äta. Hon har alltid legat och tangerat lägsta kurvan på vikten. Som vanligt är allt normalt när man pratar med BVC. När hon var 11 mån hade jag tjatat mig till en remiss till barnmottagningen på sjukhuset. Hon hade då, förutom dålig aptit och obefintlig sömn även hostat i 6 mån.

    Vi har nu under 1 års tid utrett allt som går att utreda. Reflexerna upphörde plötsligt i somras och hon började öka plötsligt att håva i sig mat. För ett tag verkade det oxå som att sömnen blev bättre. Hon gick från att ha varit vaken 3-4 h varje natt till kanske 2 nätter per vecka. Efter en månad eskalerade det dock och hon är nu vaken 4 h varje natt igen. VARJE natt.

    Vi håller på att bryta ihop helt. Och får ingen hjälp från barnmottagningen med sömnen eftersom de inte hittat nåt fel fysiskt. Nån som varit med om liknande och kan ge oss nåt tips, hopp eller annan positiv input?

    Hela familjen sover nu som krattor, syskon börjat vakna på nätterna och föräldrar som inte längre funkar i praktiken.

  • Svar på tråden 2-åring vaken i timmar VARJE natt
  • Sivs

    Det kan ändå vara så att reflux är problemet på nätterna. Prova att höja huvudändan av sängen. Om man misstänker det så kan man köpa omeprazol receptfritt 10mg och strö innehållet i något mat innan barnet lägger sig och prova så en vecka. Sedan om det hjälper så kontakta en läkare igen och prata med dom. De kan skriva ut Nexium.

  • Perils

    När hon var veckor/månader gammal sov hon flera gånger per dag, vilket senare blev 2 ggr/dag för att i våras bli 1 g/dag. Oavsett hur länge eller hur många gånger hon sovit per dag har hennes beteende varit samma. Vaknar samma klockslag varje natt och är vaken 2-4h, detta alltså sedan hon var några veckor gammal. Vi ser ingen skillnad om hon sover 30 min eller 2 h på dagen, hon kan ibland inte sova alls heller. Möjligen att det blir något sämre på natten när hon inte sover eller sovit lite.

    Hon sover i eget rum och kommer tassande in till vårt sovrum mellan kl 1-2 på natten. Hon är fortfarande väldigt trött, gnuggar ögon och gäspar, men är väldigt orolig, besvärad, gnyr, gnäller, gråter, pratar, sjunger, men framför allt så ligger hon inte still en sekund utan är i konstant rörelse. Armar, ben, sparkar, ålande, bökande.

    Eftersom detta har pågått så himla länge har vi hunnit med att testa i princip allt:
    försöka få henne somna om i egen säng i eget rum både med oss där och ensam, låta henne komma upp i våran säng och sen låtsas som om vi sover och ignorera hennes stök, hålla henne i famnen, stå upp och vagga henne i famnen, buffa henne i rumpan, prata med henne om att det är natt och att man ska sova, gå runt i huset och visa att det är mörkt och släckt överallt. Ingenting påverkar nåt åt endera hållet. Det enda som kan vara något bättre är om hon sover i vår säng från första början. Är man tillräckligt snabb och "med" när hon vaknar till så kan man hinna stoppa om henne och har man tur somnar hon om då. Men det händer inte varje gång.

    Vi har under ett års tid utrett för reflux, röntgat, testat medicinera, tagit prover och även uteslutit födoämnen för att undersöka om det finns någon födoämnesallergi. Varken röntgen, medicinering eller nån av proverna har visat på något avvikande.

    Sängen har haft höjd huvudända sedan hon var 2 veckor gammal. Även där har vi testat olika nivåer för att se om det blir någon skillnad.

  • Perils

    möjligt: Det är bara i ca 3 månader som vi konkret fått i henne mat öht. Välling senaste 1,5 mån. Hon har inte tidigare (sen hon var ca 8 mån) varit alls intresserad av att äta på natten, blir nästan bara mer upprörd då man erbjuder henne. Är fortsatt samma. Någon enstaka natt kan hon ha accepterat att dricka lite vatten men oftast blir det bara ?Nej!?

  • Ceep

    Jag vet inte vad jag ska skriva men, lider med er och känner med er!

    / en annan utmattad flerbarnsmamma.

  • Maddi

    Nu är visserligen vårat barn autistisk men jag känner igen de med nätterna och vi har också testat precis allt. Han var också tvungen att sova på dagen för att kunna sova bättre på natten. Sov han inte på dagen va han vaken från 22-23 till 04-05. Dom flesta nätter vaknade han mellan 10-20 gånger/natt och många nätter låg han vaken 2 timmar i sängen och vi har heller inte kunnat sova på nästan 5 år.

    Vi är ju emot sömnmedel men när han var 2,9 så fick vi prova melatonin, vilket är kroppens egna sömnhormon och därmed helt ofarlig och inga biverkningar, och det funkade inte alls. Vi gav upp dom tabletterna i ett år. Nästan 4 år gammal provade vi med melatonin igen tillsammans med circadin, vilket också är melatonin men mer långtidsverkande, vilket funkade jättebra. Nu vaknade han oftast en gång natt och somna oftast om ganska snart.

    Senare provade vi bara 2 tabletter cirkadin och nu när han är 5 1/2 år så sover han många gånger från 20.30-6-6.30. Så sömnen har blivit riktigt bra.

    Sen innan man provar sömntabletter så kan man ju t ex testa tyngdtäcke, dom är dyra men i vissa landsting fårman som hjälpmedel.

  • Minis4567

    Vad tufft för er. Har ni provat att natta barnet i er säng? Barnet kanske känner sig otrygg, det är mycket som händer runt 2-års åldern. Försök ta bort om barnet sover mitt på dagen.

    Låt barnet bada varje kväll (om ni har badkar/badbalja) efter kvällsmaten. Det brukar vara avslappnande samt att barnet blir trött. Ni kanske får turas om att natta barnet, så ialla fall en av er får sova.

    När barnet vaknar på natten, tänd inga lampor, säg att det är natt nu. Nu ska man sova.

    Något som våra barn tyckt om är att man har "kliat" dem på ryggen.

    Vissa barn behöver mer sömn, andra mindre.

    Hoppas att ni hittar en lösning.

  • Gwendolyn
    Maddi skrev 2018-10-22 20:13:47 följande:

    Nu är visserligen vårat barn autistisk men jag känner igen de med nätterna och vi har också testat precis allt. Han var också tvungen att sova på dagen för att kunna sova bättre på natten. Sov han inte på dagen va han vaken från 22-23 till 04-05. Dom flesta nätter vaknade han mellan 10-20 gånger/natt och många nätter låg han vaken 2 timmar i sängen och vi har heller inte kunnat sova på nästan 5 år.

    Vi är ju emot sömnmedel men när han var 2,9 så fick vi prova melatonin, vilket är kroppens egna sömnhormon och därmed helt ofarlig och inga biverkningar, och det funkade inte alls. Vi gav upp dom tabletterna i ett år. Nästan 4 år gammal provade vi med melatonin igen tillsammans med circadin, vilket också är melatonin men mer långtidsverkande, vilket funkade jättebra. Nu vaknade han oftast en gång natt och somna oftast om ganska snart.

    Senare provade vi bara 2 tabletter cirkadin och nu när han är 5 1/2 år så sover han många gånger från 20.30-6-6.30. Så sömnen har blivit riktigt bra.

    Sen innan man provar sömntabletter så kan man ju t ex testa tyngdtäcke, dom är dyra men i vissa landsting fårman som hjälpmedel.


    Jag tänkte direkt på melatoninbrist. Mötte en mamma nyligen, där två av tre barn hade det. Efter medicinering sover de äntligen.
  • Canadasvensk

    Mina tips:

    Rutin, rutin, rutin
    Spjälsäng så han inte kan klättra ut.
    "Vit ljud" (prova att ladda ner en gratis app)
    Varmt bad innan säng dax sen x antal sagor/sång.
    Max svagt ljus innan sängdax och i rummet med saga/sång.
    Läggdax exakt samma tid varje dag och väck barnet på samma tid varje dag (typ kl 19 - 7.)
    Som någon sa, natt svart när han vaknar. Bara vitt ljud och inget ljus och inga discussion. Att sova är inte förhandlingsbart.
    Vatten flaska i sängen som barnet vet om finns där.
    Extra nappar i sängen.
    När barnet vaknar på natten ska det vara så tråkigt som möjligt. Har man tråkigt blir man trött. Har man roligt och kan busa håller man sig vaken.
    Ha en video monitor. Så fort han börjar göra ljud ifrån sig så gå in och håll honom. Igen, inga förhandlingar om att leka, snurra eller stå upp eller prata. Men gå in tidigt så han vet att ni finns. Förhoppningsvis känner has sig trygg då.

    Funkar kanske inte för alla men funkat för mina.  NalleGlad

    Lycka till! 

Svar på tråden 2-åring vaken i timmar VARJE natt