• Baratillfälligt

    Idiot med tur?

    Hade min första tenta för ett tag sedan. Hann bara gå igenom 80% av materialet in i minsta detalj. Resten hade jag bara ett hum om. 
    Sov 3h den natten, blev sjuk, hade en sprängande huvudvärk, trött som fan, och var hungrig och törstig. Ändå lyckades jag klara den. (!!!)
    Är jag bara en idiot med tur, eller så är jag någorlunda smart? Seriös fråga. Är lika förvirrad som glad.
  • Svar på tråden Idiot med tur?
  • sextiotalist
    Baratillfälligt skrev 2018-10-22 14:43:53 följande:
    Hade min första tenta för ett tag sedan. Hann bara gå igenom 80% av materialet in i minsta detalj. Resten hade jag bara ett hum om. 
    Sov 3h den natten, blev sjuk, hade en sprängande huvudvärk, trött som fan, och var hungrig och törstig. Ändå lyckades jag klara den. (!!!)
    Är jag bara en idiot med tur, eller så är jag någorlunda smart? Seriös fråga. Är lika förvirrad som glad.
    Tur, lite smart och framför allt lärt dig rätt uppgifter.
    Grattis, du klarade tentan.
    Själv fick jag full pott på en tentauppgift genom att skriva "det är ju olösligt" och det var det (fast jag hade angripit problemet rätt, så det hjälpt nog till)
  • Afterlife

    Jag upplever ibland att jag kan prestera bättre på tentor och liknande när jag är lite "nedsatt". Ex.vis förkyld, jättetrött eller migränkänningar. Det är som om jag får lättare att fokusera då, som om bara relevant information blir tillgänglig i hjärnan. Kanske liknande för dig TS?

  • Baratillfälligt
    Afterlife skrev 2018-10-22 14:54:59 följande:

    Jag upplever ibland att jag kan prestera bättre på tentor och liknande när jag är lite "nedsatt". Ex.vis förkyld, jättetrött eller migränkänningar. Det är som om jag får lättare att fokusera då, som om bara relevant information blir tillgänglig i hjärnan. Kanske liknande för dig TS?


    Intressant tanke, är ganska vettigt.

    Men för min del tror jag inte det. Kämpade för att inte bara sova på bordet.
  • Trippelmamma76

    Samma här. Jag har lättare att få flow när jag är lite trött. Antar att det lugnar ner hjärnan så att tankarna inte spretar för mycket och hjärnan inte komplicerar saker onödigt mycket.


    Afterlife skrev 2018-10-22 14:54:59 följande:

    Jag upplever ibland att jag kan prestera bättre på tentor och liknande när jag är lite "nedsatt". Ex.vis förkyld, jättetrött eller migränkänningar. Det är som om jag får lättare att fokusera då, som om bara relevant information blir tillgänglig i hjärnan. Kanske liknande för dig TS?


  • Meriall
    Baratillfälligt skrev 2018-10-22 14:43:53 följande:
    Hade min första tenta för ett tag sedan. Hann bara gå igenom 80% av materialet in i minsta detalj. Resten hade jag bara ett hum om. 
    Sov 3h den natten, blev sjuk, hade en sprängande huvudvärk, trött som fan, och var hungrig och törstig. Ändå lyckades jag klara den. (!!!)
    Är jag bara en idiot med tur, eller så är jag någorlunda smart? Seriös fråga. Är lika förvirrad som glad.
    Bra tips: plugga in föreläsningarna och läs bara det i kurslitteraturen som är svårt/extra intressant så kommer du klara alla tentor :) Det blir nästan lättare om man är lite lat och bara lär sig det viktigaste än om man ska ha koll på allt och blandar ihop. Vilket ämne var det?

    Min första tenta fick jag göra om 5 ggr för hade inte förstått hur man pluggar till dem. Efter det klarade jag alla på första försöket med minimalt pluggande :)
  • Baratillfälligt
    Meriall skrev 2018-10-22 20:24:19 följande:
    Bra tips: plugga in föreläsningarna och läs bara det i kurslitteraturen som är svårt/extra intressant så kommer du klara alla tentor :) Det blir nästan lättare om man är lite lat och bara lär sig det viktigaste än om man ska ha koll på allt och blandar ihop. Vilket ämne var det?

    Min första tenta fick jag göra om 5 ggr för hade inte förstått hur man pluggar till dem. Efter det klarade jag alla på första försöket med minimalt pluggande :)
    Det var "Lärande, utveckling och didaktik 1". Läser till gymnasielärare. :)
  • Meriall
    Baratillfälligt skrev 2018-10-22 23:05:58 följande:

    Det var "Lärande, utveckling och didaktik 1". Läser till gymnasielärare. :)


    Ah då stämmer nog mitt tips :) Har läst en hel del pedagogik och det funkade för mig där.
  • Baratillfälligt
    Meriall skrev 2018-10-22 23:07:57 följande:
    Ah då stämmer nog mitt tips :) Har läst en hel del pedagogik och det funkade för mig där.
    Allvarligt talat är det det jag har problem med. Är precis klar med gymnasiet där man ska lära sig allt in i detalj, så jag gör samma här, haha. Tack för tipset! 
  • yamayam
    Meriall skrev 2018-10-22 20:24:19 följande:
    Bra tips: plugga in föreläsningarna och läs bara det i kurslitteraturen som är svårt/extra intressant så kommer du klara alla tentor :) Det blir nästan lättare om man är lite lat och bara lär sig det viktigaste än om man ska ha koll på allt och blandar ihop. Vilket ämne var det?

    Min första tenta fick jag göra om 5 ggr för hade inte förstått hur man pluggar till dem. Efter det klarade jag alla på första försöket med minimalt pluggande :)
    Jag har precis börjat studera igen, efter ca 6 års "uppehåll" (från gymnasiet) och är helt och hållet vilsen i hur man bäst ska plugga! Är så rädd att missa viktiga detaljer, men att gå igenom a-l-l-t fungerar inte heller då jag glömmer hälften. Hur lär man sig se "det viktigaste"?
  • Trippelmamma76

    Om jag var du, så hade jag börjat med att läsa en bra bok om studieteknik. Det är nog väl investerad tid, så går pluggandet snabbare och lättare sedan. Lycka till med studierna!


    yamayam skrev 2018-10-23 23:32:46 följande:

    Jag har precis börjat studera igen, efter ca 6 års "uppehåll" (från gymnasiet) och är helt och hållet vilsen i hur man bäst ska plugga! Är så rädd att missa viktiga detaljer, men att gå igenom a-l-l-t fungerar inte heller då jag glömmer hälften. Hur lär man sig se "det viktigaste"?


Svar på tråden Idiot med tur?