• Anonym (Okej?)

    Neka föräldraledighet över jul?

    Jag meddelade min arbetsgivare den 1/9 att jag tänkte vara föräldraledig 2 veckor på jullovet. Hon svarade att det var bra att jag var ute i god tid.

    Får idag ett mejl att om vi i personalen inte kan lösa bemanningen de veckorna vid jul själva (alltså att vi täcker för varandra och byter pass) kommer det inte gå att jag är föräldraledig för hon får inte lov (?) att sätta in vikarier den perioden. Arbetar som personlig assistent i kommunen.

    Stämmer det verkligen? Jag känner att det inte finns vikarier inte är mitt ansvar eller problem, chefen har haft gott om tid på sig att lösa det.

  • Svar på tråden Neka föräldraledighet över jul?
  • BossHoss
    Anonym (Okej?) skrev 2018-10-22 16:11:33 följande:

    Jag meddelade min arbetsgivare den 1/9 att jag tänkte vara föräldraledig 2 veckor på jullovet. Hon svarade att det var bra att jag var ute i god tid.

    Får idag ett mejl att om vi i personalen inte kan lösa bemanningen de veckorna vid jul själva (alltså att vi täcker för varandra och byter pass) kommer det inte gå att jag är föräldraledig för hon får inte lov (?) att sätta in vikarier den perioden. Arbetar som personlig assistent i kommunen.

    Stämmer det verkligen? Jag känner att det inte finns vikarier inte är mitt ansvar eller problem, chefen har haft gott om tid på sig att lösa det.


    Såvitt jag vet så är du ute i så god tid att de inte har rätt att neka dig föräldraledigheten, kollade upp detta då frugans jobb börja krångla, facket sa blankt nej, de hade ingen rätt att neka henne 
  • Anonym (G)

    Det bästa är väl att ringa facket, de har nog koll. Generellt är det väl så att man har rätt att ta ut FL om man meddelar minst två månader i förväg och inte tar mer än tre perioder per år men kolla upp med facket exakt vad som gäller. Se också till att facket är cc:at i alla mail och all kommunikation till och att en av deras representanter är med vid eventuella möten om detta. Brukar bli annan attityd från arbetsgivaren då.

  • Anonym (Okej?)
    Anonym (K) skrev 2018-10-22 16:12:40 följande:

    Mest av allt blir det ju brukarens problem...


    Absolut! Fast vi har påtalat problemet att det inte finns några vikarier i flera år utan att det händer något. Sedan har brukaren föräldrar hen bor hos då hen kommer inte vara ensam.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Okej?) skrev 2018-10-22 16:11:33 följande:

    Jag meddelade min arbetsgivare den 1/9 att jag tänkte vara föräldraledig 2 veckor på jullovet. Hon svarade att det var bra att jag var ute i god tid.

    Får idag ett mejl att om vi i personalen inte kan lösa bemanningen de veckorna vid jul själva (alltså att vi täcker för varandra och byter pass) kommer det inte gå att jag är föräldraledig för hon får inte lov (?) att sätta in vikarier den perioden. Arbetar som personlig assistent i kommunen.

    Stämmer det verkligen? Jag känner att det inte finns vikarier inte är mitt ansvar eller problem, chefen har haft gott om tid på sig att lösa det.


    Arbetsgivare kan uppfatta det som att anställda alltid har rätt till att vara föräldraledig, så länge arbetstagaren begär föräldraledighet. Det finns dock vissa regler i föräldraledighetslagen som kan sägas skydda arbetsgivaren.


    Skyddsreglerna handlar om hur ofta arbetstagaren kan begära ledigt och hur långt i förväg. Enligt föräldraledighetslagen ska den anställde begära ledigt minst två månader i förväg.


    Dessutom får ledigheten delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår. En period kan vara från en dag till ett år. En period kan också vara exempelvis varje fredag under året.

    Så har du inte haft tre perioder i år och ansökt minst två månader i förväg då kan inte arbetsgivaren neka dig. 

  • Anonym (G)
    Anonym (Okej?) skrev 2018-10-22 16:18:41 följande:

    Absolut! Fast vi har påtalat problemet att det inte finns några vikarier i flera år utan att det händer något. Sedan har brukaren föräldrar hen bor hos då hen kommer inte vara ensam.


    Oavsett om brukaren kan vara hos sina föräldrar eller inte är det inte ditt problem att lösa. Din chef har betalt för att fixa detta, inte du. Du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du tar ut föräldraledighet som du har rätt till.
  • elmadumle

    Hoppas du ansökte skriftligt? då har du bevis på att du sökt i god tid och arbetsgivare får väldigt svårt att neka dig föräldraledigt. 

  • Fiona M
    Anonym (K) skrev 2018-10-22 16:12:40 följande:

    Mest av allt blir det ju brukarens problem...


    Och det är faktiskt arbetsgivarens ansvar att lösa. Är trött på att det ska spelas på det dåliga samvetet.
  • Anonym (Okej?)
    elmadumle skrev 2018-10-22 16:31:59 följande:

    Hoppas du ansökte skriftligt? då har du bevis på att du sökt i god tid och arbetsgivare får väldigt svårt att neka dig föräldraledigt. 


    Ja, jag ansökte via mejl den 1/9.
  • Anonym (Okej?)
    elmadumle skrev 2018-10-22 16:31:59 följande:

    Hoppas du ansökte skriftligt? då har du bevis på att du sökt i god tid och arbetsgivare får väldigt svårt att neka dig föräldraledigt. 


    Ja, jag ansökte via mejl den 1/9.
Svar på tråden Neka föräldraledighet över jul?