• Äldre 22 Oct 23:55
    2112 visningar
    9 svar
    +1
    9
    2112

    Inneboende får städa i stället för att betala hyra?

    Jag tycker att det är oerhört tråkigt att städa hemma, vilket gör att jag ofta ligger "efter" med det, så att det borde dammsugas, dammtorkas och plockas i ordning oftare. Därför har jag tittat på vad det kostar att anlita städhjälp från t.ex. Hemfrid. De beräknar enligt kostnadsgenerator på sin hemsida en viss kostnad för städning varje vecka hos mig och baserad på hur stor min bostad är, samt med avdrag för RUT.

    Nu har jag en yngre bekant som studerar (och därför inte har någon hög inkomst, i princip bara CSN) som ev. snart skulle behöva en ny plats att bo på. Jag skulle kunna ha en inneboende i mitt gästrum. Den hyran jag hade tänkt ta ut (och som min bekant också anser rimlig) är ungefär i samma storleksordning som Hemfrid skulle ta för städning enligt sin hemsida efter skattereduktion.

    Så min fråga är, vore det rimligt att låta min bekant bo inneboende hos mig mot att sköta städningen i stället för att betala hyra i pengar?

  • Svar på tråden Inneboende får städa i stället för att betala hyra?
  • Äldre 23 Oct 00:00
    #1

    Du kan också ta hyra av din inneboende och använda pengarna till en städhjälp.

  • Äldre 23 Oct 00:11
    #2
    Duppedu skrev 2018-10-23 00:00:56 följande:

    Du kan också ta hyra av din inneboende och använda pengarna till en städhjälp.


    Ja, visst skulle jag kunna göra det, men nu hör det ju till saken, som jag skrev ovan, att den tilltänkta inneboenden är studerande och har dåligt med pengar.
  • Äldre 23 Oct 06:09
    #3

    Så länge båda är nöjda med upplägget så är det väl inga problem?

    Vad kan det ta att städa varje vecka? Kom bara överens om vad som skall göras. Ingår fönsterputsning tex?

  • Äldre 23 Oct 07:52
    #4
    Johan70 skrev 2018-10-22 23:55:31 följande:

    Jag tycker att det är oerhört tråkigt att städa hemma, vilket gör att jag ofta ligger "efter" med det, så att det borde dammsugas, dammtorkas och plockas i ordning oftare. Därför har jag tittat på vad det kostar att anlita städhjälp från t.ex. Hemfrid. De beräknar enligt kostnadsgenerator på sin hemsida en viss kostnad för städning varje vecka hos mig och baserad på hur stor min bostad är, samt med avdrag för RUT.

    Nu har jag en yngre bekant som studerar (och därför inte har någon hög inkomst, i princip bara CSN) som ev. snart skulle behöva en ny plats att bo på. Jag skulle kunna ha en inneboende i mitt gästrum. Den hyran jag hade tänkt ta ut (och som min bekant också anser rimlig) är ungefär i samma storleksordning som Hemfrid skulle ta för städning enligt sin hemsida efter skattereduktion.

    Så min fråga är, vore det rimligt att låta min bekant bo inneboende hos mig mot att sköta städningen i stället för att betala hyra i pengar?


    Bara till att fråga.
    Betala eller städa, är väl upp till inneboende och dig att komma överens om, jag hade tyckt det var en bra deal
  • Äldre 23 Oct 08:03
    #5

    Är ni överrens så är det helt ok.

    Att tänka på - 
    skriv noggrant vad som ska ingå, när och hur ofta
    ska det vara möjligt att övergå till vanlig hyra, i så fall när och hur
    vem står för redskap och förbrukningsvaror
    se till att skatteverket inte få reda på det, kan ses som svartjobb

  • Äldre 23 Oct 10:44
    #6
    Duppedu skrev 2018-10-23 00:00:56 följande:

    Du kan också ta hyra av din inneboende och använda pengarna till en städhjälp.


    Det ger ju en del extra till stadskassan i alla fall.
  • Äldre 23 Oct 10:49
    #7

    Gissar att det skulle kosta dig runt 125 i timmen efter rut plus eventuell framkörning och förbrukning.

    Det smidigaste är väl om du står för städmedel.

    Många städföretag har ju en provstädning till rabatterat erbjudande. Om du tar en sån först så vet du ju sedan hur många timmar i veckan dom skulle lägga ned.

    Sedan kan du ju ha det som utgångspunkt när du diskuterar med din inneboende.

  • Äldre 24 Oct 01:45
    #8
    Egon den stora skrev 2018-10-23 10:49:21 följande:

    Gissar att det skulle kosta dig runt 125 i timmen efter rut plus eventuell framkörning och förbrukning.

    ...


    Lite mer än så. På Hemfrids hemsida kan man fylla i sin lägenhets kvadratmeterstorlek och med min storlek rekommenderar de 4 h städning en gång i veckan till 235 kr/h efter skattereduktion. Därtill kommer något som de kallar serviceavgift om 90 kr. Jag skulle tro att andra seriösa städbolag ligger på ungefär samma nivå.
  • Äldre 24 Oct 09:22
    #9
    Johan70 skrev 2018-10-24 01:45:35 följande:

    Lite mer än så. På Hemfrids hemsida kan man fylla i sin lägenhets kvadratmeterstorlek och med min storlek rekommenderar de 4 h städning en gång i veckan till 235 kr/h efter skattereduktion. Därtill kommer något som de kallar serviceavgift om 90 kr. Jag skulle tro att andra seriösa städbolag ligger på ungefär samma nivå.


    Men det är väl inklusive transport till din lägenhet och inköp av material? Din inneboende finns ju redan där och det kanske är smidigast om du står för materialet?

    Jag tog timpriset från ett hus som är betydligt större, så blir ju timpriset lägre.
Svar på tråden Inneboende får städa i stället för att betala hyra?