• ALINE7

    ett till BARN?

    Hejsan! Har en dotter på 1.7 månader. Hon är väldigt klistrad i mig och vill att jag ska vara med henne hela hela tiden. Om jag sätter mig i soffan då vill hon sätta sig bredvid om jag ska lägga mig en stund så vill hon ligga bredvid. Hon är klistrad i mig hela dagen. Är så trött på det och tänker att kanske det hjälper om hon får ett syskon snart? Om vi snart börjar försöka. De tar ju tid att bli gravid o tid att föda så de kommer att ta minst ett år tills dess. Är lite osäker va tycker ni? Hjälper det att få ett syskon eller är det en dum idé? Fördelar o nack?

  • Svar på tråden ett till BARN?
  • Anotherone

    Jag tror inte att du kan få ditt barn mindre klängigt genom att skaffa ett till barn. Jag har själv inte barn tätt så jag vet inte hur det skulle vara att ha en 2-3-åring och en bebis. Men jag själv är  nog inte gjord för det

    Det är väl det svåra i att man inte vet. Ens barn kanske är i en skön fas när man blir gravid. Men sen 9 mån senare när barnet föds så är stora barnet inne i värsta trotsåldern. Eller tvärtom.

    Jag tror att syskon är en gåva oavsett när de kommer, jag har drygt 10 år mellan mina barn. Men man måste känna efter som mamma, förälder och par vad som passar en själv och relationen bäst.

  • 170+

    Konstigt 1.7 månader är en bäbis som ska ligga klistrad vid sin mor. Anknytning..

  • jennie08

    Tänker du skaffa ett barn till bara för att få det äldsta att bli mindre klängigt! Nja, det låter som en mindre bra idé.

    Går barnet på förskola, har barnet fått umgås med den andra föräldern på egen hand?

    Jag skulle börja med att försöka med något annat än att skaffa ett syskon. Risken är ju att barnet blir ännu mer klängigt om det helt plötsligt måste konkurrera med en liten bebis.

    Sen är det ju så att allt som oftast blir barnet mindre klängigt ju äldre det blir. Så istället för att se det som

    något negativt så tycker jag att du ska försöka tänka att ditt barn behöver närhet och att du helt enkelt får tillfredsställa det behovet.

    Sen är det absolut inte fel med syskon men jag tycker att din anledning till att skaffa syskon känns fel.

Svar på tråden ett till BARN?