• Vinterhonung

    När hämtar du ditt barn på förskolan?

    Hej, jag har en fundering som jag grubblat på väldigt länge känner jag. Det är så att jag har inga egna barn eller ens någon släkting på nära håll med barn så jag behöver er hjälp att få någon klarhet i det här.


    Jag har ofta hört, (notera att jag inte vet), att föräldrar har så svårt att få ihop det med att hinna ha ett heltidsjobb och hämta barnen på förskolan.

    Det jag hört eller fått intrycket av är att antingen stänger förskolan efter kl 17, eller så vill föräldrar helst hämta sina barn så tidigt det går och jag undrar vad själva anledningen till det är?

    Från mitt perspektiv känns det lite märkligt att förskolans tider inte ens verkar matcha "vanliga" arbetstider där man slutar jobbet vid kl 18.00.

    Är det så att man som förälder tvingas att gå ner på deltid för att klara av just sådant här? Snälla hjälp mig så många som möjligt för jag undrar verkligen.


     

  • Svar på tråden När hämtar du ditt barn på förskolan?
  • modsey
    Vinterhonung skrev 2018-10-24 09:03:33 följande:

    Hej, jag har en fundering som jag grubblat på väldigt länge känner jag. Det är så att jag har inga egna barn eller ens någon släkting på nära håll med barn så jag behöver er hjälp att få någon klarhet i det här.

    Jag har ofta hört, (notera att jag inte vet), att föräldrar har så svårt att få ihop det med att hinna ha ett heltidsjobb och hämta barnen på förskolan.

    Det jag hört eller fått intrycket av är att antingen stänger förskolan efter kl 17, eller så vill föräldrar helst hämta sina barn så tidigt det går och jag undrar vad själva anledningen till det är?

    Från mitt perspektiv känns det lite märkligt att förskolans tider inte ens verkar matcha "vanliga" arbetstider där man slutar jobbet vid kl 18.00.

    Är det så att man som förälder tvingas att gå ner på deltid för att klara av just sådant här? Snälla hjälp mig så många som möjligt för jag undrar verkligen.

     


    Nu har inte jag förskolebarn längre, men då mina gick kunde vi hämta fram till 18.15. Man gick ansöka om det speciellt men det var inga problem att få det. Så hör efter där ni har dagiset.
  • LFF

    Förskolan ska ha sådana öppettider att det passar föräldrarnas behov. Under de nu 2 år som mina barn gått på sin nuvarande förskola har tiderna ändrats från 18 till 17 till 17.30, helt beroende på vilka tider som föräldrarna sagt när de lämnat in lappen med vistelsetider.

    Många föräldrar känner en press på sig att ha barnen så lite tid som möjligt på förskolan och har enormt dåligt samvete om deras barn hämtas sist, även om kl är 16. I vissa områden är det mer prestige i detta än i andra.

    Mina barn går ca 7-16 på förskolan då sambon har förtroendetid och kan flexa mycket, annars hade de fått gå längre då jag haft arbetsplatser där jag haft fasta tider.

  • Vinterhonung

    Tack så mycket för svaren!

    Ja, jag kan ju bara minnas tillbaka till när jag själv var liten och gick hos dagmamma. Jag vet att min mamma gick ner på deltid då men jag minns inte vid vilken tid hon brukade hämta mig och min bror men det var säkert tidigt för jag minns att det inte var mörkt. Jag minns att man som liten tyckte att dagen gick så långsamt då man bara väntade på att sin förälder skulle komma.



    Jag tycker personligen att det är sjukt att även fast vi har det ?så bra? i Sverige med barnomsorg och föräldraledighet så känns det som att det inte riktigt fungerar med att jobba heltid i alla fall och ha barn. Att man nästan får skämmas om man hämtar barnen efter normal arbetstid för heltid, det är ju galet!



    Så ur ett jämställdhetsperspektiv har jag hört att det är fler kvinnor än män som går ner på deltid något år då barnen är små och då mister sin chans att göra karriär eller få löneökning senare.


     
  • Duckan

    Vår fsk stängde 17.30 och de sade sig inte hålla öppet senare än så. Dock var det kommunalt så hade de föräldrar som önskat senare tider vänt sig till Sdf utgår jag ifrån att de hade fått ändra sig på den punkten.

    Vi hade deltid första åren och hämtade 17 de senare åren.

  • Fia 28

    Här har dagis öppet 7-17. Har man skiftesarbete får man föra till ett speciellt skiftesdagis.
    Vi har tiderna 7.45-16.30 för att hinna till jobbet och jobba en hel dag innan vi hämtar. I Finland är det inte speciellt vanligt att jobba deltid.

  • Fia 28

    Här har dagis öppet 7-17. Har man skiftesarbete får man föra till ett speciellt skiftesdagis.
    Vi har tiderna 7.45-16.30 för att hinna till jobbet och jobba en hel dag innan vi hämtar. I Finland är det inte speciellt vanligt att jobba deltid.

  • Vinterhonung

    Duckan, jag tycker det låter helt galet att de stängde så tidigt och man då fick rätta sig efter det eller klaga till sdf, som jag inte vet vad det står för riktigt..

  • Duckan

    Vinterhonung, Sdf = Stadsdelsförvaltningen

    Det var ganska tidigt, men som sagt, kommunal fsk så hade föräldrar ansökt om längre hade de garanterat fått igenom det.

  • Vinterhonung

    Tack för svar! Ja, jag förstår ju såklart att föräldrar även vill hämta sina barn tidigt för att de vill hinna umgås med dom också. Jag tycker att den normala arbetstiden är för lång för de flesta men särskillt för barnfamiljer.

    Jag är själv 33 år nu och funderar på om jag ska ha barn i mitt liv och känner mig ganska rädd för att jag inte skulle få ihop mitt livspussel då.

Svar på tråden När hämtar du ditt barn på förskolan?