• Nellie1234

    Folk på tunnelbanan

    Okej. Jag åker i Stockholms kommunalatrafik varje dag inprincip och blir alltid förundrad hur man är mot sina medmänniskor. Detta är bara en av få saker..

    Jag sitter längst in mot fönstret i tunnelbanan och nästa station ska jag av. Det sitter två personer på de yttersta platserna som vägrar att flytta på sina fötter när jag kliver av, så det leder till att jag snubblar.

    Är det bara jag som lämnar företräde för människor som ska av ? Och Ni som bara stormar in utan att lämna företräde, hur tänker ni?

    Hur tänker ni andra som åker kommunalt i allmänhet ? Ska man bara strunta i alla andra och köra sitt eget race, man börjar ju undra.

  • Svar på tråden Folk på tunnelbanan
  • Duckan

    Tack och lov åker jag sällan i rusningstid. Jag gör som du, väntar in de som ska gå av först och jag ser till att maka på mig om någon ska förbi mig.

  • MsFry

    Jag åker oftast innan eller efter det att rusningen är som värst men visst stöter man ofta på stolpskott.

    Flyttar man inte minsta lilla på sig när jag ska gå av (eller ger tecken på att man är rörelsehindrad på något sätt som gör det svårt) får man finna sig i att bli trampad på, få mobilen tillputtad eller få min väska lite hårt på benen. Hjälper inte du mig kommer jag inte anstränga mig heller.

  • AndreaBD

    Det förekommer att folk är hänsynslösa, men de flesta sköter sig. Nyligen var jag med om ett märkligt beteende. En ung kvinna stod längst bak i hissen. När hissen var framme försökte hon tränga ut sig som att hon skulle ut först. Någon sa till henne att vi ju alla ska ut, då väste hon bara irriterat att hon vet det. Mycket märkligt!  Även om hon nu skulle ha haft jättebråttom - dels funkar det inte och dels så tar det högst en halv minut.

  • Zoe03

    Just därför väljer jag att aldrig sitta längst in mot fönstret. Har flera ggr "satt mig i knät"/ramlat över folk som inte har vett att maka lite på sig. Otyg!!!

  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2018-10-25 09:28:31 följande:

    Det förekommer att folk är hänsynslösa, men de flesta sköter sig. Nyligen var jag med om ett märkligt beteende. En ung kvinna stod längst bak i hissen. När hissen var framme försökte hon tränga ut sig som att hon skulle ut först. Någon sa till henne att vi ju alla ska ut, då väste hon bara irriterat att hon vet det. Mycket märkligt!  Även om hon nu skulle ha haft jättebråttom - dels funkar det inte och dels så tar det högst en halv minut.


    Klaustrofobi eller paikattack kanske...
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2018-10-25 23:24:28 följande:
    Klaustrofobi eller paikattack kanske...
    Det såg inte ut så. Och när hon var tvungen att vänta var hon ju bara sur och grinig, men inte ett tecken på panik.
  • Aniiee
    AndreaBD skrev 2018-10-25 23:50:35 följande:
    Det såg inte ut så. Och när hon var tvungen att vänta var hon ju bara sur och grinig, men inte ett tecken på panik.
    Sur och grinig kan vara tecken på panik i fobisituationer. Det är vanligt att blir grinig till rent förbannat i första hand.
    I have a growing lack of disgust for you
  • hallonmedkolasmak

    Håller med dig TS, även om jag inte bor inte i Stockholm, bor i Göteborg.

    Tycker mig uppleva precis samma sak - ska jag av en spårvagn så är det ofta personen i yttersta sätet (närmast gången) vägrar flytta sig. Detta har tyvärr gjort att jag numer aldrig sätter mig längst in, ber någon mig hoppa in mot fönsterplatsen flyttar jag istället på mig och säger att de kan sätta sig där så jag kan fortsätta sitta närmast gången. Måste också vara nära en stop knapp för att känna att jag har kontroll över situationen..

    Undrar också hur de som bara stormar in utan att lämna företräde för avstigande tänker. Det är ju inte logiskt för fem öre. Tex, det är rusningstrafik, vagnen är peoppfull och kommer till Brunnsparken (större knutpunkt för många linjer). Folk börjar genast tränga sig in i vagnen och de som ska av kommer inte av för de som trängt sig in står ivägen. Detta resulterar i att dörrarna inte kan stängas och vagnen blir försenad, plus att de som ska av riskerar att inte komma av och tvingas åka med till nästa hållplats.

    Har försökt vara försiktig, ta så lite plats som möjligt, visa hänsyn till andra och allmänt bete mig bra. Men det hjälper inte så värst mycket, tycker till och med att de 'dåliga' sakerna ökade då jag betedde mig bättre. Så det gäller nog att hitta en balans mellan att bete sig bra och dåligt.. jag kör nog mitt eget race, ibland åtminstånde. Lämnar företräde för avstigande men sedan är jag nog en av de som trängs och ska med just den vagnen. Skulle den vid fönstret vilja gå av - ja men givetvis aktar jag mig. Annars är jag en av de som:

    - inte flyttar mig när en förälder försöker trycka in sig själv och barnvagnen i en redan proppfull vagn

    - inte svarar på tilltal, om någon tex frågar efter vägen eller liknande

    - inte hjälper föräldrar som bara ska in med sina barnvagnar (dock bara om det är höggolv vagn, och annars fixar dem det själva :)

    - inte ser mig om om det finns någon äldre som skulle behöva sitta.

    Har säkert missat något..

    Jag försöker undvika rusningstid, just för att slippa det värsta. Är en person som får panik och ångest av många personer på liten yta, därmed är spårvagnar och bussar perfekta för att uppfylla kriterierna för att jag ska få ångest och bara vilja gå av. Hellst på direkten. Så jag försöker planera min resa för att göra den så smidig som möjlogt samt att jag försöker inte tänka allt för mycket på alla runtom mig. Tänker att jag ska bara hålla koll på mig själv och mina egna saker, då har jag lyckats. Typ.

    Jag tänker att alla ansvarar för sina egna handlingar. Och skulle en till person börja bete sig 'dåligt' skulle det knappast märkas för de som beter sig 'dåligt' är redan såpass många. Tyvärr.

    Men jag undrar även:

    - hur tänker föräldrar som absolut bara måste in i en vagn trots att den är proppfull?

    - hur tänker de som spelar musik högt på spårvagnar/tåg/bussar?

    - hur tänker de som pratar, ja närmare sagt skriker, i telefonen? Alla är inte intresserade av att höra halva telefonsamtalet...

    - hur tänker de som äter mat i kommunaltrafiken? Inte lite diskret mat, utan mat som luktar mycket och dessutom luktar illa.

    - hur tänker folk som sitter och pratar med en person jämte sig, men inte pratar, utan skriker så hela vagnen måste höra?

  • AndreaBD
    Aniiee skrev 2018-10-26 00:09:49 följande:
    Sur och grinig kan vara tecken på panik i fobisituationer. Det är vanligt att blir grinig till rent förbannat i första hand.
    Jo, jag tänkte sedan också: Kanske har han rätt och det var verkligen klaustrofobi. Det låter ju rimligt.
  • slirren
    AndreaBD skrev 2018-10-26 09:56:33 följande:
    Jo, jag tänkte sedan också: Kanske har han rätt och det var verkligen klaustrofobi. Det låter ju rimligt.
    Jag tror att det är betydligt mer sannolikt att hon led av egoism vilket är en väldigt vanlig diagnos idag. Detta manifesterar sig på så vis att personen anser att dennes tid är oändligt mer viktig än andras. Det är också vanligt med ilska och sura miner då personen inte får sin vilja fram ;)
  • AndreaBD
    slirren skrev 2018-10-28 13:01:05 följande:
    Jag tror att det är betydligt mer sannolikt att hon led av egoism vilket är en väldigt vanlig diagnos idag. Detta manifesterar sig på så vis att personen anser att dennes tid är oändligt mer viktig än andras. Det är också vanligt med ilska och sura miner då personen inte får sin vilja fram ;)
    Jo, men hon borde då ändå ha insett att det inte skulle funka att ta sig förbi alla andra och detta så snabbt att hon vinner tid på det. Det är främst det som talar för att det kan finnas en konkret anledning, eftersom man kunde tänka sig att man inte skulle vinna tid på det.
Svar på tråden Folk på tunnelbanan