• Äldre 26 Oct 00:21
    5013 visningar
    21 svar
    21
    5013

    Särskola eller inte?

    Hej!


    Mitt barns skola (lågstadiet) har rekommenderat särskola för honom då:


    1)han har svårt att uppnå lärandemålen i skolan, riskerar underkänt i nästan alla ämnen, pga ett lågt IQ samt att han inte kan fokusera väldigt länge, utan fastnar i egna tankar

    2) socialt samspel med andra barn, han har inte många vänner. Han lyssnar inte på vad andra säger utan vill  få sitt sagt. Han är aktiv och älskar att leka och hänga med vänner, ha idrott, simma osv. Han är  grym med dator, tv-spel osv. men i skolan går det inte bra. Vet inte hur jag ska uttrycka mig rätt, men om man kollar på honom skulle man inte tro att han har någon form av nedsättning.

    Han har ingen kroppslig funktionell nedsättning eller handikapp. Efter rekommendation av skolan besökte vi särskolan och vi gillade inte miljön alls, skolan är även den enda i vår kommun så vi har inte flera att välja mellan. Varför vi inte gillade skolan:


    -ombyggnad i skolan, så skolan har flyttats in till baracker.


    -mörk byggnad


    -träffade klassen och kunde inte se en enda framtida kompis till mitt barn. De flesta av barnen var rullstolsbundna eller kunde inte prata.


    Vad ska jag göra? Sätta mitt barn i en väldigt deprimerad byggnad med inga vänner för att han ska uppnå några lärandemål i skolan? Drömmen skulle vara att hitta en skola med klasser om 10-12 barn, men det har inte min kommun att erbjuda. 


    Något hans nuvarande skola poängterat som jag håller med om är att om han fortsätter i den vanliga skolan kommer den "intellektuella gap" växa mellan han och hans klasskompisar vilket kommer sänka hans självförtroende, vilket kan riskera mobbning. För någon dag sen hamnade han i en liten tjafs med en klasskompis där kompisen sa till mitt barn att han är dum, vilket sårade honom rejält. Han kom hem och grät. 


    Vad skulle ni gjort i min situation?Ber om ursäkt om jag på något sätt råkat diskriminera, är väldigt deprimerad och förstår inte hur jag ska uttrycka mig.  

  • Svar på tråden Särskola eller inte?
  • Äldre 26 Oct 05:41
    #1

    Har han diagnosen utvecklingsstörning?

    Jag har mycket goda erfarenheter från särskolor. I lågstadiet så är det mkt multihandikappade och gravt-måttligt utvecklingsstörda barn. Men i mellan och högstadiet så börjar många av de barnen med lindrig utvecklingsstörning också i särskolan ( för att glappet blivit för stort). Jag upplever att dessa barn lever upp och snabbt utvecklas när dom hamnar i en grupp med anpassa pedagogik. Barnen upplever också att dom får kompisar på din egna nivå. Äntligen så kan man vara bäst i klassen på något eller inte få blickar när man säger och gör något konstigt.

    Finns det fler särskolor i närheten? Kolla runt lite. Vissa privata särskolor åker runt och hämtar upp långväga barn på morgonen och senare så får barnen rätt till taxi till skolan

  • Äldre 26 Oct 09:55
    #2

    Första frågan tycker jag är vad skolan har gjort för att hjälpa sonen, både med skolarbetet och det sociala samspelet. Finns det ytterligare åtgärder som skulle kunna vara till hjälp?

    Har sonen några vänner alls i nuvarande skola? Någon han leker med på rasterna? Hemma?

    Intressant som Jw83 skriver att det med högre ålder blir fler som får ett tydligare behov av särskild undervisning. Kanske kan ni kolla upp hur det ser ut i högre klasser på särskolan. Det verkar ju på ett sätt som att din son har behov som ligger lite mittemellan nuvarande skolform och särskolan...

  • Äldre 26 Oct 10:02
    #3

    Var ligger han IQ-mässigt? Hur nära gränsen?

  • Äldre 26 Oct 10:12
    #4

    Ni kan inte kolla upp med skolan om han kan vara in skriven som särskoleelve men gå kvar i klassen? Alltså att han jobbar utifrån särskolansläroplan. Jag som lärare har haft elever med sådant upplägg.

  • Glinda från Oz
    Äldre 26 Oct 10:53
    #5

    Var det inte en träningsskola ni besökte? Det är en skolform för de som inte klarar sär-skolan, de med grava utvecklingsstörningar brukar gå där.

    Barnen som sitter i rullstol kan ju vara på samma nivå som din son.

    Kolla när ombyggnationen är klar, de kommer inte vara i barackerna för alltid.

    Jag tycker du ska satsa på särskolan, din son kommer troligtvis inte utvecklas mer inom vanliga skolan och det är viktigt att han får möjligheten att göra det, det blir lättare att klara sig som vuxen då.

  • Äldre 26 Oct 11:52
    #6
    Jw83 skrev 2018-10-26 05:41:38 följande:

    Har han diagnosen utvecklingsstörning?

    Jag har mycket goda erfarenheter från särskolor. I lågstadiet så är det mkt multihandikappade och gravt-måttligt utvecklingsstörda barn. Men i mellan och högstadiet så börjar många av de barnen med lindrig utvecklingsstörning också i särskolan ( för att glappet blivit för stort). Jag upplever att dessa barn lever upp och snabbt utvecklas när dom hamnar i en grupp med anpassa pedagogik. Barnen upplever också att dom får kompisar på din egna nivå. Äntligen så kan man vara bäst i klassen på något eller inte få blickar när man säger och gör något konstigt.

    Finns det fler särskolor i närheten? Kolla runt lite. Vissa privata särskolor åker runt och hämtar upp långväga barn på morgonen och senare så får barnen rätt till taxi till skolan


    Det med att barn med lindring utvecklingsstörning också börjar i särskola låter väldigt intressant. 


    Den närmsta särskolan förutom den jag beskrivit ligger ca 30 km bort. Visste inte att privata särskolor erbjöd Taxi eller annan transport. De kan väl inte göra det om vi bor så långt ifrån? Kommunen kommer iaf inte erbjuda hjälp eftersom att vi helst inte vill ha den särskolan i kommunen. 

  • Äldre 26 Oct 11:55
    #7
    Almina skrev 2018-10-26 09:55:35 följande:

    Första frågan tycker jag är vad skolan har gjort för att hjälpa sonen, både med skolarbetet och det sociala samspelet. Finns det ytterligare åtgärder som skulle kunna vara till hjälp?

    Har sonen några vänner alls i nuvarande skola? Någon han leker med på rasterna? Hemma?

    Intressant som Jw83 skriver att det med högre ålder blir fler som får ett tydligare behov av särskild undervisning. Kanske kan ni kolla upp hur det ser ut i högre klasser på särskolan. Det verkar ju på ett sätt som att din son har behov som ligger lite mittemellan nuvarande skolform och särskolan...


    Han lärare gör sitt bästa, men de har väldigt få lärare i skolan och många elever. 1 lärare på ca 20-25 barn. Han får extra hjälp med en lärare någon gång i veckan och får jobba enligt särskolans lärandemål. Men skolan vill ändå få bort honom, och övertygar oss med att han riskerar att bli mobbad och läraren kommer inte kunna stoppa det. 
    Ja, han har en vän och leker blandat. Han har bra relation till sina klasskamrater och kan leka med vem som helst under rasten. Ibland vill han dock leka ensam
  • Äldre 26 Oct 11:57
    #8
    Maggzan skrev 2018-10-26 10:12:34 följande:

    Ni kan inte kolla upp med skolan om han kan vara in skriven som särskoleelve men gå kvar i klassen? Alltså att han jobbar utifrån särskolansläroplan. Jag som lärare har haft elever med sådant upplägg.


    Han gör det. Men det hjälper tydligen inte för att de inte ser utveckling hos honom. De säger att han behöver extra hjälp vilket de inte har möjlighet att erbjuda. Jag förstår den punkten, men min magkänsla säger att jag inte ska sätta honom i en så deprimerad miljö som just i den särskolan. 
  • Äldre 26 Oct 11:58
    #9

    Han bör ju kunna gå kvar i sin klass men följa särskolan s kursplan. Har ni tittat på det?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 26 Oct 11:58
    #10
    +1
    Bunny on speed skrev 2018-10-26 11:58:03 följande:

    Han bör ju kunna gå kvar i sin klass men följa särskolan s kursplan. Har ni tittat på det?


    Såg svar på det nu
    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Särskola eller inte?