• Amerika321

    Behöver hjälp, skut!

    Hej tjejer!

    Jag skulle vilja pumpa ut bröstmjölk men jag har ingen aning vad man behöver mer än en bröstpump.

    Jag beställde bröstpump idag och förvaringspåsar till det.

    Jag undrar när man pumpar ut mjölket ska man ge mjölket till barnet direkt från den flaskan som man har pumpat ut mjölket i? Eller ska man vänta lite? Om man har pumpat för mycket ska man hälla mjölket i förvaringspåsar o sätta in i frysen? Hur länge kan man låta de i frysen? När man då ska ge mjölk till barnet hur gör man med bröstmjölket som är i frysen? Ska man ta mjölket från förvaringspåse o hälla in i flaskan o värma? Snälla snälla snälla hjälp mig, berätta gärna steg för steg!!

  • Svar på tråden Behöver hjälp, skut!
  • Grodis15

    Man kan pumpa ut och ge direkt ur flaskan man pumpat i eller hälla över till annan flaska som barnet gillar mer. Om du vill spara mjölk kan du göra det i kylen eller i frysen. Kolla på 1177 angående hållbarhet.

    Får jag fråga varför du ska pumpa? Har läst dina andra trådar om amning, är det något som inte fungerar?

  • Amerika321

    Det är så att jag är en nyblivande mamma som har en son på tre månader om två veckor blir han fyra månader. Jag är lite stressad på om han blir mätt. Jag tycker att jag har bröstmjölk eftersom när jag trycker på bröstet så sprutas de mjölk. Jag har inte kanske så mycket men jag tror det räcker till mitt barn. Jag är så deprimerad eftersom jag tänker hela tiden att det inte räcker. Så därför tänkte jag om jag kan pumpa ut lite då och då och försöka ge med flaska efter han ammats och se om han vill ha mer. Jag provar då och då med bröstmjölkersättning NAN 1 ibland dricker han lite och idag ville han inte dricka ersättning.

    Han brukar ammas 10 minuter typ sen vill han inte ha mer. Han putar ut bröstvråtan med tungan och börjar jollra, brukar försöka stoppa in bröstet i munnen på honom men han puttar ut så jag tror de finns mjölk så det räcker men ändå. Sen det med pumpning är också att när vi är ute i stan så blir han hungrig o börjar gråta det kan vara bra o ta med en flaska med bröstmjöl o ge honom ute. Får man det? Om jag stoppar in flaskan i ett filt så de inte blir kall. Vad är det för skillnad att ha de i frys och kyl? Hur länge kan man spara typ?

  • MrsAJ88
    Amerika321 skrev 2018-10-26 23:59:03 följande:

    Det är så att jag är en nyblivande mamma som har en son på tre månader om två veckor blir han fyra månader. Jag är lite stressad på om han blir mätt. Jag tycker att jag har bröstmjölk eftersom när jag trycker på bröstet så sprutas de mjölk. Jag har inte kanske så mycket men jag tror det räcker till mitt barn. Jag är så deprimerad eftersom jag tänker hela tiden att det inte räcker. Så därför tänkte jag om jag kan pumpa ut lite då och då och försöka ge med flaska efter han ammats och se om han vill ha mer. Jag provar då och då med bröstmjölkersättning NAN 1 ibland dricker han lite och idag ville han inte dricka ersättning.

    Han brukar ammas 10 minuter typ sen vill han inte ha mer. Han putar ut bröstvråtan med tungan och börjar jollra, brukar försöka stoppa in bröstet i munnen på honom men han puttar ut så jag tror de finns mjölk så det räcker men ändå. Sen det med pumpning är också att när vi är ute i stan så blir han hungrig o börjar gråta det kan vara bra o ta med en flaska med bröstmjöl o ge honom ute. Får man det? Om jag stoppar in flaskan i ett filt så de inte blir kall. Vad är det för skillnad att ha de i frys och kyl? Hur länge kan man spara typ?


    Om han är nöjd och går upp i vikt varför oroa dig om han får tillräckligt? Hade han behövt mer hade han ammat mer. Min dotter sög bara några minuter/gång när hon var liten och åt alltid bara från ett bröst/måltid. Jag var lite orolig för det första veckorna men fick veta att det var för att det kom så mycket under den korta tid hon åt att det räckte.
  • Grodis15
    Amerika321 skrev 2018-10-26 23:59:03 följande:

    Det är så att jag är en nyblivande mamma som har en son på tre månader om två veckor blir han fyra månader. Jag är lite stressad på om han blir mätt. Jag tycker att jag har bröstmjölk eftersom när jag trycker på bröstet så sprutas de mjölk. Jag har inte kanske så mycket men jag tror det räcker till mitt barn. Jag är så deprimerad eftersom jag tänker hela tiden att det inte räcker. Så därför tänkte jag om jag kan pumpa ut lite då och då och försöka ge med flaska efter han ammats och se om han vill ha mer. Jag provar då och då med bröstmjölkersättning NAN 1 ibland dricker han lite och idag ville han inte dricka ersättning.

    Han brukar ammas 10 minuter typ sen vill han inte ha mer. Han putar ut bröstvråtan med tungan och börjar jollra, brukar försöka stoppa in bröstet i munnen på honom men han puttar ut så jag tror de finns mjölk så det räcker men ändå. Sen det med pumpning är också att när vi är ute i stan så blir han hungrig o börjar gråta det kan vara bra o ta med en flaska med bröstmjöl o ge honom ute. Får man det? Om jag stoppar in flaskan i ett filt så de inte blir kall. Vad är det för skillnad att ha de i frys och kyl? Hur länge kan man spara typ?


    Du har skrivit tidigare att han går upp i vikt bra och att han är nöjd och glad. Då ska du inte oroa dig. Om du ändå är orolig så prata med BVC. Det är inte bra att stressa och oroa sig. Att pumpa fungerar inte för alla så bli inte orolig om det inte kommer något, det betyder inte att du inte har mjölk. Pumpa efter amning så du vet att barnet fått det han vill ha först.

    Jag har ammat 2 barn. Båda har ätit ca. 5min åt gången och endast från 1 bröst/amning sedan har det gått mellan 2-4 timmar till nästa gång. Ett tydligt tecken på att de varit mätta har varit att de släppt bröstet och verkat ointresserade av att äta mer.

    Visst kan du ge utpumpad mjölk ute men tänk på att den ska värmas i vattenbad innan du ger den, kanske lite krångligt när man är ute.

    Här kan du läsa om hur mjölken ska hanteras och hur länge den håller:

    www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Amning-och-modersmjolksersattning/Spara-och-frysa-in-brostmjolk/
  • Amerika321

    Jag tycker att han är nöjd iallafall. När han lämnar bröstet börjar han prata och skratta så därför tycker jag att han blir mätt. Jag försöker stoppa in brösten i munnen på honom igen för att se om han fortfarande vill äta men han putar ut den så frt måste vara ett tecken på att han är nöjd och mätt va?

    Han gick upp i kurvan jätte bra från födseln men när han var ca 2 månader hade kurvan gått ner lite men BVC sa att det kan vara att han rör på sig mycket osv, behöver intw vara bara att han intr blir mätt, och han blev lite smalare men nu är han klubbigare igen. Har eran barn gått ner på kurvan någon gång o sen gått upp igen?

Svar på tråden Behöver hjälp, skut!