• Anonym (Nyfiken)

    Blodgrupp 0+ och graviditet

    Jag satt och läste på lite om blodgrupper och ramlade över en text som jag blev nyfiken på om andra upplever. Det stod att kvinnor med blodgruppen 0+ har mindre antalet ägg än övriga blodgrupper och de är dessutom av sämre kvalitet. Hur är det med er kvinnor med 0+, har ni haft svårt för att bli gravida och fått kämpa ett tag? Jag är 0+ och försöker bli gravid med vårt första barn, men ännu utan resultat..

  • Svar på tråden Blodgrupp 0+ och graviditet
  • Fenugreek

    Jag har blodgrupp 0+

    Barn 1 och 2 gick på första försöket.

    Barn 3 gick på femte försöket.

    Barn 4 gick på tredje försöket.

    Tror inte inte fertilitet har med blodgrupp att göra.

  • Meriall
    Fenugreek skrev 2018-10-28 15:33:21 följande:

    Jag har blodgrupp 0+

    Barn 1 och 2 gick på första försöket.

    Barn 3 gick på femte försöket.

    Barn 4 gick på tredje försöket.

    Tror inte inte fertilitet har med blodgrupp att göra.


    Blodgrupp 0 är överrepresenterad på fertilitetskliniker dock.
  • Fenugreek
    Meriall skrev 2018-10-28 16:03:17 följande:

    Blodgrupp 0 är överrepresenterad på fertilitetskliniker dock.


    Det kanske den är. Finns det någon vetenskaplig studie som visat samband mellan fertilitet och blodgrupp?

    Hursom så svarade jag på TS fråga om hur det ser ut för andra med 0+ och deras fertilitet vilket jag antog var syftet med tråden.
  • Lilyje

    Har 0+ och det har tagit på första eller andra försöket alla gånger jag blivit gravid.


    M 2010 | B 2017 | ? 2019
  • Anonym (O+)

    Ca 32% av Sveriges befolkning (män och kvinnor) har blodgrupp O+. Det är alltså en av de två största blodgrupperna. Så det är nog inte konstigt om kvinnor som både har lätt att få barn och svårt att få barn har den blodgruppen.

  • InaLo

    Jag har O+

    Och 4a barn första två kom trots preventivmedel medans man sista två var svårtilvärkade menäven jag då lite äldre 33 och 39år.

    De tog 10 respektive 17 försök.

    Jag har hört/läst att man som har O+ sjunker fertiliteten tidigare en för övriga blodgrupper och att det inte påvärkat när man är yngre. När jag skulle tillverka sista barnet så kollade jag upp mins hormoner och hade 0.3 i amh och 26 i fsh vilket tyder på kraftigt sänkt fertilitet, låg äggkvslitet. Men en frisk flicka fick jag för tre månader sedan 40år gammal,

  • Anonym (,,,,)

    [quote=79173615][quote-nick]Fenugreek skrev 2018-10-28 16:46:27

    Hursom så svarade jag på TS fråga om hur det ser ut för andra med 0+ och deras fertilitet vilket jag antog var syftet med tråden.[/quote]

    Ja, men du kommenterade också att du inte trodde att fertiliteten beror på blodgrupp.

  • Anonym (0+)

    Jag har samma

    Barn 1 p-piller

    Barn 2 3st försök

    Barn 3 8st försök- missfall v.9

    Barn 4 6st försök - missfall v.14

    Barn 5 16st försök

    Barn 6 p-stav ( blev gravid 3 mån efter förlossningen)

  • Fenugreek
    Anonym (,,,,) skrev 2018-10-28 19:18:36 följande:

    [quote=79173615][quote-nick]Fenugreek skrev 2018-10-28 16:46:27

    Hursom så svarade jag på TS fråga om hur det ser ut för andra med 0+ och deras fertilitet vilket jag antog var syftet med tråden.


    Ja, men du kommenterade också att du inte trodde att fertiliteten beror på blodgrupp.[/quote]

    Jag skrev inte att jag ENDAST svarade pa hennes fråga. Min sista kommentar skrev jag även att JAG inte tror fertilitet beror på blodgrupp och det tror jag fortfarande inte,men har inte kollat upp det heller så lämnar det därhän. Min sista kommentar var en parantes,men min mitt svar var på huvudfrågan. Det var så mitt svar var menat.
  • Meriall

    Från webMD

    Researchers say having type O blood can affect a woman?s chances of getting pregnant.

    Scientists from Yale University and the Albert Einstein College of Medicine have produced a study that finds patients with type O bloodwere at double the risk of diminished ovarian (egg) reserve than women of other blood types.

    They?re presenting their results to the American Society for Reproductive Medicine (ASRM) annual conference in Denver.

    Researchers measured women under age 45 for levels of the reproductive hormone FSH. Women with an FSH level greater than 10 are considered to have diminished ovarian reserve.

    They made adjustments for other fertility factors including age and BMI (body mass index), then compared women?s blood types and FSH levels.

    Women with types A or AB blood were significantly less likely to have an FSH greater than 10 than were women with types O or B blood.

  • Fenugreek
    Meriall skrev 2018-10-28 20:50:08 följande:

    Från webMD

    Researchers say having type O blood can affect a woman?s chances of getting pregnant.

    Scientists from Yale University and the Albert Einstein College of Medicine have produced a study that finds patients with type O bloodwere at double the risk of diminished ovarian (egg) reserve than women of other blood types.

    They?re presenting their results to the American Society for Reproductive Medicine (ASRM) annual conference in Denver.

    Researchers measured women under age 45 for levels of the reproductive hormone FSH. Women with an FSH level greater than 10 are considered to have diminished ovarian reserve.

    They made adjustments for other fertility factors including age and BMI (body mass index), then compared women?s blood types and FSH levels.

    Women with types A or AB blood were significantly less likely to have an FSH greater than 10 than were women with types O or B blood.


    Nu är ju webMd ingen vetenskaplig källa iof,men om jag intresserar mig mer för ämnet så ska jag kolla upp det i pubmed någon dag. Men tack!
  • Meriall
    Fenugreek skrev 2018-10-28 21:17:04 följande:

    Nu är ju webMd ingen vetenskaplig källa iof,men om jag intresserar mig mer för ämnet så ska jag kolla upp det i pubmed någon dag. Men tack!


    Nä jag orkade inte kolla där men du kan säkert hitta studien/erna som de syftar på om du kollar runt lite ifall du är skeptisk.
Svar på tråden Blodgrupp 0+ och graviditet