• Trolle1234

    ”Gemensamma” fakturor

    Hej,

    En fundering kring fakturor som är för barns räkning tex dagisavgift och livförsäkring när man har gemensam vårdnad.

    Barnens mamma meddela mig idag att hon inte behöver betala dagisavgift eller försäkring för våra gemensamma barn, då det är mitt namn står på fakturorna.

    Hon har betalt hittills men nu så vill hon inte det pga okänd anledning.

    Vi har delad vårdnad med vv som avtalat.

    Kommunen och försäkringsbolaget vill/kan inte splittra fakturorna i nuläget så det är ju som det är med den saken då.

    Vad gäller? Och med vilken rätt kan hon låta bli att betala nått som gäller barnen?

    Hon nyttjar dagiset lika mycket som jag och försäkringen får även hon nyttja om det händer barnen nått.

    Så är det någon som har koll på vad som gäller?

    Tack på förhand.


    Gemensamma fakturor
  • Svar på tråden ”Gemensamma” fakturor
  • Fjäril kär

    Hon behöver skaffa egen försäkring om den ska gälla när hon har barnet.

    Vad gäller dagis så ska den faktureras dit barnet är skrivet.

  • Zinken

    Kommunen kan visst splittra räkningar. De brukar de väl göra som standard? Du får prata med dem igen. Jag har gemensam vårdnad, vv men barnen är skrivna här hos mig. Men vi får varsin barnomsorgsräkning för de går efter vilket behov den föräldern som har barnen den veckan och dennes inkomst. Så jag får en räkning för min tid och min inkomst och deras pappa får en egen.

    Annars skulle ju du kunna säga, ja men då behöver inte barnen ha barnomsorg de veckorna de är hos sin andra förälder. Så ring till dem.

  • sysop
    Zinken skrev 2018-10-29 08:21:22 följande:

    Kommunen kan visst splittra räkningar. De brukar de väl göra som standard? Du får prata med dem igen. Jag har gemensam vårdnad, vv men barnen är skrivna här hos mig. Men vi får varsin barnomsorgsräkning för de går efter vilket behov den föräldern som har barnen den veckan och dennes inkomst. Så jag får en räkning för min tid och min inkomst och deras pappa får en egen.

    Annars skulle ju du kunna säga, ja men då behöver inte barnen ha barnomsorg de veckorna de är hos sin andra förälder. Så ring till dem.


    Samma här
  • äldreochklokare
    Trolle1234 skrev 2018-10-28 21:59:29 följande:

    Hej,

    En fundering kring fakturor som är för barns räkning tex dagisavgift och livförsäkring när man har gemensam vårdnad.

    Barnens mamma meddela mig idag att hon inte behöver betala dagisavgift eller försäkring för våra gemensamma barn, då det är mitt namn står på fakturorna.

    Hon har betalt hittills men nu så vill hon inte det pga okänd anledning.

    Vi har delad vårdnad med vv som avtalat.

    Kommunen och försäkringsbolaget vill/kan inte splittra fakturorna i nuläget så det är ju som det är med den saken då.

    Vad gäller? Och med vilken rätt kan hon låta bli att betala nått som gäller barnen?

    Hon nyttjar dagiset lika mycket som jag och försäkringen får även hon nyttja om det händer barnen nått.

    Så är det någon som har koll på vad som gäller?

    Tack på förhand.


    Så där gjorde exet till en av mina kompisar. Vissa kommuner delar på fakturorna men inte vår kommun, så min kompis har fått betala allt i flera år! Pappan säger just så där "ditt namn - din räkning" även om han borde betala eftersom barnen bor varannan vecka.  Barnen är skrivna hos henne så därför kommer räkningarna dit. Är det så för dig också? 

    I höst sa min kompis upp fritids för äldsta barnet på sina veckor medan pappan ville ha kvar på sina, så då får han nu en räkning på det, eftersom hon inte ska ha någon räkning alls. Min kompis kom ingenvart med detta innan, hon ringde kommunen flera gånger. Det bygger liksom på att man ska samarbeta 
  • Trolle1234

    Zinken skrev 2018-10-29 08:21:22 följande:

    Kommunen kan visst splittra räkningar. De brukar de väl göra som standard? Du får prata med dem igen. Jag har gemensam vårdnad, vv men barnen är skrivna här hos mig. Men vi får varsin barnomsorgsräkning för de går efter vilket behov den föräldern som har barnen den veckan och dennes inkomst. Så jag får en räkning för min tid och min inkomst och deras pappa får en egen.

    Annars skulle ju du kunna säga, ja men då behöver inte barnen ha barnomsorg de veckorna de är hos sin andra förälder. Så ring till dem.

    Nej deras system kan inte det och inte häller skriva till målsman för mina barn istället för mitt namn på fakturan. Ska få prata med högre instans då det faktist är ett stort problem för många.

    /Trolle

  • äldreochklokare
    Zinken skrev 2018-10-29 08:21:22 följande:

    Kommunen kan visst splittra räkningar. De brukar de väl göra som standard? Du får prata med dem igen. Jag har gemensam vårdnad, vv men barnen är skrivna här hos mig. Men vi får varsin barnomsorgsräkning för de går efter vilket behov den föräldern som har barnen den veckan och dennes inkomst. Så jag får en räkning för min tid och min inkomst och deras pappa får en egen.

    Annars skulle ju du kunna säga, ja men då behöver inte barnen ha barnomsorg de veckorna de är hos sin andra förälder. Så ring till dem.


    som sagt, inte alls alla kommuner som har infört detta än- 
  • Trolle1234

    Tack för alla svar.

    Prata med kommunen och dom hävdar att hon har rätt att ha barnen på dagis oavsett vem fakturan går till.

  • sysop
    Trolle1234 skrev 2018-10-29 11:48:23 följande:

    Tack för alla svar.

    Prata med kommunen och dom hävdar att hon har rätt att ha barnen på dagis oavsett vem fakturan går till.


    Tjänstemän på kommunen kan ibland vara lite trögtänkta be att få tala med en chef.

    Du kan också ändra tiden i förskolan så att det bara blir dina tider, dina timmar. Vi har så att upptill 15 tim/v så är det ett pris och ett annat däröver, det är möjligt att ni har ett annat system.

    Det verkar knäppt av ditt X att inte se att avgifter/kostnader bör delas lika mellan föräldrarna.
  • Zinken

    Men då får hon väl inte ha barnomsorg om hon inte vill betala för den. Är ju bara ta bort hennes timmar tills hon går med på att betala.

    Konstig kommun, säger väl sig självt att alla inte kan ha gemensamma ekonomiska räkningar när man gått isär.

    Det är ju något många bråkar om. Hur avgör de hur mycket ni ska betala då? Utgår de från en eller bådas inkomst?

  • Trolle1234
    Zinken skrev 2018-10-29 12:24:24 följande:

    Men då får hon väl inte ha barnomsorg om hon inte vill betala för den. Är ju bara ta bort hennes timmar tills hon går med på att betala.

    Konstig kommun, säger väl sig självt att alla inte kan ha gemensamma ekonomiska räkningar när man gått isär.

    Det är ju något många bråkar om. Hur avgör de hur mycket ni ska betala då? Utgår de från en eller bådas inkomst?


    Precis vad jag sa till kommunen nu och dom skulle se om dom ev kunde lösa det på ett annat sätt. Dom ska ringa upp mig imorgon. Men avgiften sätts efter min inkomst då barnen står skrivna hos mig.

    Men vad säger lagen? Tänker på föräldrabalkens 7 kapitel stycke 1..
Svar på tråden ”Gemensamma” fakturor