• SebastianH

    Vaf ska jag göra?

    Lite bakgrund :

    Har två barn 6 å 9 år, dom är skrivna och bor hos mig i veckorna så dom kan gå kvar i samma skola och var fjärde helg.(mamman har flyttat 14 mil bort)

    För ett tag sen hörde skolan av sig om den minstas beteende i förskoleklassen,hon gav sig på "dom tysta" barnen.

    Jag och mamman var på möte med skolan och båda vi sa samma sak, att vi inte kände igen beteendet men skolan funderade på att göra en orosanmälan.

    Några dagar senare kom det en orosanmälan från annat håll om att jag skulle trycka ner barnen mm. Jag fick reda på det vid lämningsdag så fick senare ett sms av mamman att hon "skyddar" barnen från mig och att jag inte kunde ta hand om dom för dom kommit för sent till skolan några gånger.

    Så hon begärde ledigt för barnen i skolan och dom var hos henne hela den veckan.

    Hon hörde av sig då å då och ville att jag skulle skriva på papper så att barnen ska byta skola till där hon bor annars skulle hon stämma mig.

    Hade hyrt stuga till mig å barnen nästkommande helg så jag frågade på torsdagen att om jag skriver på papperna får jag hem barnen då?

    Då helt plötsligt var jag inge farlig alls utan skrev jag på så skulle barnen få komma.

    Jag skrev inte på så barnen var där nästa vecka med, måndagen var dom i skolan sen var som lediga."det är jobbigt att gå upp tidigt och det kostar mkt med bensin" sa den äldsta att mamman hade sagt.

    Jag var på möte med soc och mamman nån dag senare.. efter det nån dag så gick mamman med på att jag kunde få hem barnen igen. Men hon accepterade inte läget sa hon klart å tydligt!

    Hon flikade in att barnen minsann hade sagt till soc hur mkt dom vill bo hos henne.

    Och efter det så har allt bara gått utför, hon svarar inte nånting alls, jag frågade om dom gjorde läxan nu på lovet och undrade om hon kunde be barnen att ringa? Inget svar..

    Utredningen mot mig på soc är nerlagd, dom kunde inte få fram minsta lilla att jag skulle behandla barnen fel.

    Uppe på allt det här så försöker som jag ser det mamman hjärntvätta barnen.

    Dom kommer till mig å frågar om det är sant att där jag bor där brinner det bilar hela tiden och det är mest kriminalitet i Sverige här.

    Bor på en liten ort så det stämmer mkt dåligt..

    Vad ska jag göra för att få ett slut på allt det här?

    Jag kan aldrig vara säker på att barnen kommer när dom ska för finns en risk att mamman ska "skydda" dom igen.

    Märker på den äldsta att han mår dåligt sen allt det här började så för barnens skull vill jag få ett slut på det här.

  • Svar på tråden Vaf ska jag göra?
  • Iowhannah

    Soc verkar ju inte göra mycket. Har du pratat med polisen? Och vad säger skolan? Vi har ju faktiskt skolplikt, dessutom tror jag att detta kan klassas som kidnappning.

  • SebastianH

    Dom är tillbaka i skolan nu som vanligt men nu under lovet är dom hos mamman, är dock orolig att hon börjar med nått igen..

  • Iowhannah
    SebastianH skrev 2018-10-29 06:01:02 följande:

    Dom är tillbaka i skolan nu som vanligt men nu under lovet är dom hos mamman, är dock orolig att hon börjar med nått igen..


    Prata med polisen. Om inte annat för att få rådgivning och hjälp.
  • äldreochklokare

    Det är familjerätten där ni kan samtala med hjälp av tredje part som du möjligen kan ta hjälp av men det är frivilligt att gå dit så vägrar hon så kommer du ingenstans med det, mer än att du visat din goda vilja till att lösa problemet. Det är dock allvarligt att hon inte håller ert avtal, det drabbar ju barnen om de ska missa en massa skola. 

    En förälder som slutar kommunicera är skäl nog för att kontakta advokat, så du ska nog fundera över om det är det som måste till. Kanske skulle hon bli oroad bara över om du nämner att du funderar över det, och återgå till som det var innan? Annars tycker jag att du ska spara det du får i bevis av sms eller telefonsamtal och skriv alltid ner om barnen säger något med datum och försök få fram om det de säger är från mamman, så att du inte bara antar saker (det där med brinnande bilar tex, skulle ju inte behöva komma från henne utan vara något de sett på nyheterna tex, och då undrat om det händer på din ort) 

    Sen har faktiskt du möjlighet att orosanmäla du också. Eftersom du sett en tydlig skillnad i mammans beteende och att hon tydligen inte "orkat" köra barnen till skolan, undrar man om det skett något i hennes liv som gör detta nya beteende, och det kan vara skäl nog för Soc att prata med henne igen

    Sen undrar jag en sak (jag är lärare), vad hon angav som skäl till att ta ledigt från skolan en vecka. Med tanke på att de flesta skolor är ganska noga med att inte ge ledigt hur som helst plus att om ni har gemensam vårdnad brukar båda behöva skriva på ledighetsblanketten så undrar jag hur det där gick till? 
    Har du ringt skolans rektor och berättat att mamman mest inte "orkade" köra barnen till skolan? Det är ju väldigt allvarligt och skolan måste ta tag i detta så inte barnen börjar vara hemma mer och mer. Säg att du oroar dig mycket över hur barnen har det hos sin mamma eftersom hon slutat höra av sig och saker barnen säger tyder på att allt inte är som det brukat tidigare, hos mamma. Skolan kan göra anmälan om de anser att barnens skolgång plötsligt försämrats. 

    Du ska inte skriva på om byte av skola om det inte gynnar barnen. Vänd dig till en advokat innan du går med på nåt sånt.  

  • SebastianH
    äldreochklokare skrev 2018-10-29 06:45:05 följande:

    Det är familjerätten där ni kan samtala med hjälp av tredje part som du möjligen kan ta hjälp av men det är frivilligt att gå dit så vägrar hon så kommer du ingenstans med det, mer än att du visat din goda vilja till att lösa problemet. Det är dock allvarligt att hon inte håller ert avtal, det drabbar ju barnen om de ska missa en massa skola. 

    En förälder som slutar kommunicera är skäl nog för att kontakta advokat, så du ska nog fundera över om det är det som måste till. Kanske skulle hon bli oroad bara över om du nämner att du funderar över det, och återgå till som det var innan? Annars tycker jag att du ska spara det du får i bevis av sms eller telefonsamtal och skriv alltid ner om barnen säger något med datum och försök få fram om det de säger är från mamman, så att du inte bara antar saker (det där med brinnande bilar tex, skulle ju inte behöva komma från henne utan vara något de sett på nyheterna tex, och då undrat om det händer på din ort) 

    Sen har faktiskt du möjlighet att orosanmäla du också. Eftersom du sett en tydlig skillnad i mammans beteende och att hon tydligen inte "orkat" köra barnen till skolan, undrar man om det skett något i hennes liv som gör detta nya beteende, och det kan vara skäl nog för Soc att prata med henne igen

    Sen undrar jag en sak (jag är lärare), vad hon angav som skäl till att ta ledigt från skolan en vecka. Med tanke på att de flesta skolor är ganska noga med att inte ge ledigt hur som helst plus att om ni har gemensam vårdnad brukar båda behöva skriva på ledighetsblanketten så undrar jag hur det där gick till? 

    Har du ringt skolans rektor och berättat att mamman mest inte "orkade" köra barnen till skolan? Det är ju väldigt allvarligt och skolan måste ta tag i detta så inte barnen börjar vara hemma mer och mer. Säg att du oroar dig mycket över hur barnen har det hos sin mamma eftersom hon slutat höra av sig och saker barnen säger tyder på att allt inte är som det brukat tidigare, hos mamma. Skolan kan göra anmälan om de anser att barnens skolgång plötsligt försämrats. 

    Du ska inte skriva på om byte av skola om det inte gynnar barnen. Vänd dig till en advokat innan du går med på nåt sånt.  


    Tror inte hon bryr sig mkt om jag hotar med advokat tyvär, har hon bestämt sig för nått så är det så.

    Vet inte vad hon sagt till skolan tyvär.. Men det var väl skolan och hon märkte att jag inte gav mig som blev min räddning,Eftersom barnen går i skolan här så.
  • SebastianH
    äldreochklokare skrev 2018-10-29 06:45:05 följande:

    Det är familjerätten där ni kan samtala med hjälp av tredje part som du möjligen kan ta hjälp av men det är frivilligt att gå dit så vägrar hon så kommer du ingenstans med det, mer än att du visat din goda vilja till att lösa problemet. Det är dock allvarligt att hon inte håller ert avtal, det drabbar ju barnen om de ska missa en massa skola. 

    En förälder som slutar kommunicera är skäl nog för att kontakta advokat, så du ska nog fundera över om det är det som måste till. Kanske skulle hon bli oroad bara över om du nämner att du funderar över det, och återgå till som det var innan? Annars tycker jag att du ska spara det du får i bevis av sms eller telefonsamtal och skriv alltid ner om barnen säger något med datum och försök få fram om det de säger är från mamman, så att du inte bara antar saker (det där med brinnande bilar tex, skulle ju inte behöva komma från henne utan vara något de sett på nyheterna tex, och då undrat om det händer på din ort) 

    Sen har faktiskt du möjlighet att orosanmäla du också. Eftersom du sett en tydlig skillnad i mammans beteende och att hon tydligen inte "orkat" köra barnen till skolan, undrar man om det skett något i hennes liv som gör detta nya beteende, och det kan vara skäl nog för Soc att prata med henne igen

    Sen undrar jag en sak (jag är lärare), vad hon angav som skäl till att ta ledigt från skolan en vecka. Med tanke på att de flesta skolor är ganska noga med att inte ge ledigt hur som helst plus att om ni har gemensam vårdnad brukar båda behöva skriva på ledighetsblanketten så undrar jag hur det där gick till? 

    Har du ringt skolans rektor och berättat att mamman mest inte "orkade" köra barnen till skolan? Det är ju väldigt allvarligt och skolan måste ta tag i detta så inte barnen börjar vara hemma mer och mer. Säg att du oroar dig mycket över hur barnen har det hos sin mamma eftersom hon slutat höra av sig och saker barnen säger tyder på att allt inte är som det brukat tidigare, hos mamma. Skolan kan göra anmälan om de anser att barnens skolgång plötsligt försämrats. 

    Du ska inte skriva på om byte av skola om det inte gynnar barnen. Vänd dig till en advokat innan du går med på nåt sånt.  


    Har nu mejlat med rektorn så jag ska dit på möte nästa vecka, dels för att jag vill ha svar på hur dom kan orosanmäla utan att gjort någonting alls åt problemet i skolan och dels att mamman har haft barnen hemma från skolan i två veckor. Rektorn hade inte beviljat ledighet iaf som mamman sa till mig.
Svar på tråden Vaf ska jag göra?