• Äldre 29 Oct 10:01
    6189 visningar
    3 svar
    3
    6189

    Introducera ny katt

    Ja, lätt är det ju inte!

    Vi har precis fått hem en till brittisk korthår, då vi inte vill att våran nuvarande britt ska vara ensam.

    Vi visste att det skulle bli jobbigt men när det verkar gå bättre så vänder det hela tiden och jag blir så frustrerad... Doris, vår äldre katt på fem månader springer efter och är på honom hela tiden, tills hon själv flåsar för att hon blir trött.

    Så fort jag äntligen tror att Frank lagt sig för att sova så hoppar han ner igen från träder och dem börjar igen. Jag vet inte vad vi ska göra, vi är inne på dag fyra och det blir bara värre känns det som...

  • Svar på tråden Introducera ny katt
  • compli­cit
    Äldre 29 Oct 11:15
    #1

    Ha dem i olika rum lite då och då. De måste ju inte vara tillsammans hela tiden. Två lådor på olika platser och två mat-och vattenskålar på olika platser. Du kan också prova med Feliway som har en lugnande effekt på katter.

  • Äldre 29 Oct 13:59
    #2

    Tog in Doris i sovrummet (som vi låter vara hennes typ safe space) och då lugnade hon ner sig. Detsamma med Frank. Så vi stannade där inne i någon timme. Nu går det bättre, Frank kan komma och gosa med henne och hon ser bara lite vilsen ut. Hon lät honom till och med dricka ur hans vattenskål medan hon åt ur sin matskål ???? så det går troligen bättre men vi låter inte Frank gå in i sovrummet för då blir hon mer arg. Hon kan morra när han går iväg med leksaker. Jag håller tummarna!

  • Äldre 29 Oct 19:30
    #3

    Sätt upp en nätdörr så dom får timeout från varann några timmar i taget. Dom kan fortfarande se varann men inte trigga igång varandra hela tiden.

Svar på tråden Introducera ny katt