• albastro

    Vab varannan helg

    Hej.

    Min sambo har sitt barn varannan helg.

    Men hur gör man med vab då det inte är hans helg?

    Det är mamman som har bestämt det är varannan helg och gav han ingen chans att säga sin åsikt. Är barnet sjukt så kan hon bara smsa och kräva att han tar vab.

    Hon har tidigare använt ursäkten att han har högre inkomst än hon så han förlorar mindre än henne.

    Hur gör ni? Vad kan hon kräva? Får hon verkligen bestämma att han ska ta vabben på det viset?

    Även vid magsjuka skickar hon hit barnet utan att bry sig om att det finns barn i denna familjen

  • Svar på tråden Vab varannan helg
  • CitronTulo

    Den ena föräldern kan så klart inte bestämma hur umgänget ska se ut eller hur man fördelar VAB!
    Det är ju upp till föräldrarna att gemensamt komma fram till hur man gör vid VAB, det finns ju inget som generellt är "rätt".

    Tänker också att den föräldern som känner sig överkörd och tycker att den andre föräldern bestämmer för mycket får väl säga ifrån då? Så länge inte det sker så är det klart att den andre bestämmer, någon måste ju ta besluten!

  • Anna60

    Men... hon vabbar på sin helg och han vabbar på sin. Han får säga nej helt enkelt. Nån ryggrad får han ha. Nån gång kan man ju vabba på den andres helg men det skall inte sättas i system.

  • Anonym (Anders)

    Vi har barnen VV men jag vabbar alltid. Har ett fritt jobb där det är enklare att vara ledig, barnens mamma har svårt att ta oplanerat ledigt. Hon tar däremot alla ledigheter från skolan, studiedagar och annat som går att planera. Jag gillar att ta hand om mina barn när de är sjuka och ser inget problem med upplägget.

    Alla gör olika men man ska vara överens

  • Anonym (mmm)
    albastro skrev 2018-10-29 13:37:53 följande:

    Hej.

    Min sambo har sitt barn varannan helg.

    Men hur gör man med vab då det inte är hans helg?

    Det är mamman som har bestämt det är varannan helg och gav han ingen chans att säga sin åsikt. Är barnet sjukt så kan hon bara smsa och kräva att han tar vab.

    Hon har tidigare använt ursäkten att han har högre inkomst än hon så han förlorar mindre än henne.

    Hur gör ni? Vad kan hon kräva? Får hon verkligen bestämma att han ska ta vabben på det viset?

    Även vid magsjuka skickar hon hit barnet utan att bry sig om att det finns barn i denna familjen


    Hur då bara bestämde varannan helg och han inte hade chans att säga sin åsikt? Det låter i mina öron som om han passivt inte sa ifrån? Det finns inget "XX bara bestämde", så just den delen får han lite grann skylla sig själv för. 
    Tillåter han att hon skickar sjuka barn till er så är det också hans ansvar att säga ifrån! 

    De får boka in samarbetssamtal via familjerätten om de inte kan lösa det själva 
  • Anonym (Julie)
    albastro skrev 2018-10-29 13:37:53 följande:

    Hej.

    Min sambo har sitt barn varannan helg.

    Men hur gör man med vab då det inte är hans helg?

    Det är mamman som har bestämt det är varannan helg och gav han ingen chans att säga sin åsikt. Är barnet sjukt så kan hon bara smsa och kräva att han tar vab.

    Hon har tidigare använt ursäkten att han har högre inkomst än hon så han förlorar mindre än henne.

    Hur gör ni? Vad kan hon kräva? Får hon verkligen bestämma att han ska ta vabben på det viset?

    Även vid magsjuka skickar hon hit barnet utan att bry sig om att det finns barn i denna familjen


    Din sambo kan ju börja med att kräva varannan vecka istället för bara varannan helg. Är de inte överens kan han stämma om umgänge, han behöver inte acceptera att hon vill att han skall ha vh.

    Sen förstår jag inte, menar du att din sambo blir ombedd att vabba de helger då han inte skulle ha barnet eller handlar det om de helger han har umgänge? Om det är det sista alternativet borde han ju verkligen försöka få ändringar i sitt jobbscheman så att han inte behöver jobba de helger han har sitt barn, då slipper han ju att vabba också.
  • mammalovis

    Vem öppnar dörren för barnet eller lämnar hon det bara utanför dörren oavsett???

    Här byter barnen inte hem vid magsjuka. Vab försöker vi dela på, pappan har varannan helg för att det ska passa med hans skiftjobb och ork. 

    Du får väl se till att din karl får lite stake att säga nej. Vid feber/förkylning kanske han ser det som mertid med barnet, men magsjuka tycker jag definitivt man kan undanbe sig då det drabbar så många fler. Vad säger han själv?

    Enda tillfället jag bett om hjälp vid magsjuka var när jag var ensamstående med en ettåring och själv drabbades efter att barnet hade haft. Jag fick då respit i några timmar tills det värsta lagt sig. 

Svar på tråden Vab varannan helg