• Anonym (Utmat­tad)
    Äldre 29 Oct 18:00
    10679 visningar
    77 svar
    77
    10679

    Ta bort något barnet vill ha?

    Om den enormt viljestarka 5-åringen har haft för vana på senaste att tramsa vid matbordet och bla inte sitter ordentligt och allmänt stör middagen, spiller överdrivet och skiter i vad man säger, hånler eller tom skrattar en i ansiktet när man höjer rösten...och man tidigare lovade varm choklad till kvällsmaten. Är det då fel att säga till henne att hon inte får någon choklad? Känns ju som att hur hon än beter sig får hon ändå myset isåfall vilket gör att hon inte känner det blir någon konsekvens. Har hört om att det ska höra ihop med barnets handling och inte något helt annat

    men tycker ändå det är rimligt i detta fall, när hon betett sig så illa varje middag senaste tiden. Tänkte först skita i det helt men känns så taskigt mot de andra barnen att de ska bli straffade för hon inte lyssnar.

    Hur gör ni med era barn? Tänker på det här med att man inte ska straffa med sånt barnet inte kopplar till händelsen men kom igen, inte som om man drar fram lördagsgodiset om barnen betett sig riktigt illa precis innan...

  • Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?
  • Anonym (asdf)
    Äldre 29 Oct 18:04
    #1

    För min 6-åring är det färdigätet om han beter sig för illa. Förklaring - det är inte okej att förstöra vid middagsbordet.

  • Anonym (Utmat­tad) Trådstartaren
    Äldre 29 Oct 18:07
    #2
    Anonym (asdf) skrev 2018-10-29 18:04:08 följande:

    För min 6-åring är det färdigätet om han beter sig för illa. Förklaring - det är inte okej att förstöra vid middagsbordet.


    Ja jag fick ta henne i armen och föra ut henne ur köket efter flera chanser för frivilligt går hon inte. Men nä då var hon mörkrädd ute i vardagsrummet och fick sitta på en stol i köket. Slutade ändå med att hon fick äta med andra barnen om hon skärpte sig. Kanske dumt av mig men blir jobbigt åt andra håller när hon sen ska sitta kvar själv sen och pga mörkrädd inte vågar..
  • Anonym (asdf)
    Äldre 29 Oct 18:11
    #3
    Anonym (Utmattad) skrev 2018-10-29 18:07:04 följande:

    Ja jag fick ta henne i armen och föra ut henne ur köket efter flera chanser för frivilligt går hon inte. Men nä då var hon mörkrädd ute i vardagsrummet och fick sitta på en stol i köket. Slutade ändå med att hon fick äta med andra barnen om hon skärpte sig. Kanske dumt av mig men blir jobbigt åt andra håller när hon sen ska sitta kvar själv sen och pga mörkrädd inte vågar..


    Vad var det för fel med att sitta kvar i köket? Det är ju inte ett straff det handlar om. Och man vill ju inte traumatisera barnet :)
  • Anonym (Utmat­tad) Trådstartaren
    Äldre 29 Oct 18:16
    #4
    Anonym (asdf) skrev 2018-10-29 18:11:35 följande:

    Vad var det för fel med att sitta kvar i köket? Det är ju inte ett straff det handlar om. Och man vill ju inte traumatisera barnet :)


    Nä jag menar att hon ändå fick äta med de andra fast hon upprepat inte lyssnade och skrattade åt mig. Att jag inte höll vad jag sa. Anledningen till varför jag tog ut henne var för jag inte vill andra barnen ska stirra upp sig och börja likadant för hon tramsar. Men hon fick ju sitta i köket klart iom hon är så mörkrädd
  • Anonym (Utmat­tad) Trådstartaren
    Äldre 29 Oct 18:21
    #5

    Min poäng var ju dock detta med chokladen. Blir det inte att belöna om jag redan sagt det inte blir något om hon beter sig sådär, eller är det för vitt skilda saker? Är så mycket olika riktlinjer för hur man ska göra så blir helt förvirrad. När jag själv var liten var det en självklarhet man inte fick saker när man betett sig illa. Inte ens mat men det tycker jag är extremt. Och nu sitter hon och tjatar om den där chokladen

  • Anonym (Biobo­nus)
    Äldre 29 Oct 18:34
    #6

    Tja, helt orelaterat är det ju inte. Vid middagen tramsade och förstörde hon middsgsron för övriga, därför kan du inte lita på att hon inte gör samma sak nu när ni ska ha kvällsfika tillsammans = hon missar det här tillfället att få kvällschoklad. Imorgon får hon en ny chans att visa att hon kan uppföra dig vid matbordet (kan ju vara värt stt servera choklad en kväll till för att det ska bli en lärdom).

    Detta förutsätter att du vid middagen informerat henne om konsekvensen: sluta tramset nu, annars blir det ingen kvällschoklad för dig.

  • Äldre 29 Oct 18:35
    #7
    +4

    Jag förstår inte folk, de överdriver så jävla mkt. Att man som föräldrar inte får sätta gränser, att man son förälder inte ska straffa barn genom att skippa mys, lördags godis osv.

    Alltså varför överdriver man så mycket?? Att barnet kan bli traumatiserad, att barnet kan utveckla massa störningar alltså kan skriva hur mkt som helst!!!

    Barnet behöver veta vem som bestämmer?!!

    Och vad som gäller.

    Jag är 29 och när jag va liten så hade man respekt för sina föräldrar, något som inte existerar år 2018.

    Jag minns att min pappa behövde endast ge mig en blick och jag slutade med en gång!! Och visste att jag gjort/sagt något fel.

    Inte för det blev jag traumatiserad, inte för det har jag utvecklats till En mördare, ja ni fattar! Och nej!! Jag har aldrig varit rädd för min pappa, och nej han höjde aldrig handen mot mig!

    Tycker att föräldrar ska sluta bete sig som barn och vara föräldrar !!! Att höja rösten och ta tag barnet i armen är inte misshandel! Att höja rösten i en matbutik mot sitt barn som uppför sig som en jävla apa....ja, det är typ misshandel i omgivningens ögon. Varför ska vi föräldrar vara rädda för att sätts gränser??!!!

    Vi är rädda för Vad folk ska tro om oss?

  • Anonym (Utmat­tad) Trådstartaren
    Äldre 29 Oct 18:37
    #8
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-10-29 18:34:00 följande:

    Tja, helt orelaterat är det ju inte. Vid middagen tramsade och förstörde hon middsgsron för övriga, därför kan du inte lita på att hon inte gör samma sak nu när ni ska ha kvällsfika tillsammans = hon missar det här tillfället att få kvällschoklad. Imorgon får hon en ny chans att visa att hon kan uppföra dig vid matbordet (kan ju vara värt stt servera choklad en kväll till för att det ska bli en lärdom).

    Detta förutsätter att du vid middagen informerat henne om konsekvensen: sluta tramset nu, annars blir det ingen kvällschoklad för dig.


    Så jag tänker ungefär. Jag varnade aldrig om

    chokladen, bara om att hon skulle få gå ifrån och där fick hon flera chanser fast jag sagt det var sista chansen mer än en gång. Är rädd att vara för hård eller rättade sagt vara som min mamma antar jag(vilket jag egentligen vet jag inte är för min mamma var våldsam och psykiskt nedbrytande). De lyssnar mer på sin pappa. Han menar att han är mer konsekvent.
  • Äldre 29 Oct 18:37
    #9

    Helt rätt resonerat tycker jag. Vi brukar varna först: om du fortsätter med detta uppförande så ... konsekvens. Om viljestark arg unge då fortsätter så ja: konsekvens. Ingen choklad. Kan även tillämpas på IPad i x antal dagar.

  • Anonym (mian)
    Äldre 29 Oct 18:40
    #10

    Flytta chokladen till slutet av en fin måltid. Det är något man får om man kan uppföra sig (hyfsat) under hela måltiden som ett mysigt avslut. Du kan specificera om du tror att det kan underlätta, tex komma när det är dags att äta, sitta på sin egen stol, använda bestick, tala med behaglig samtalston, mm.

Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?