• Yogalatte

    Plast i flaskor etc?

    Hej!
    Går i tankar kring att skaffa barn, och har börjat fundera på detta med microplaster som man får i sig via flaskor och dylikt. Tydligen får man ju i sig plast efter bara ett par gångers användning av en vattenflaska av plast?
    Har läst lite på nätet och hittade följande artiklar:


    www.telegraph.co.uk/science/2018/10/22/microplastic-found-humans-first-time-leading-health-fears/
    www.businessinsider.com/guinea-pigs-worldwide-experiment-on-microplastics-2018-8&IR=T&IR=T

    Vad tror ni?
    Jag vet att man ju kan köpa flaskor av rostfritt stål istället, finns ju sidor som t.ex. https://flaskhals.store/shop och maistockholm.com/collections/bottles\ men jag är fundersam till om det verkligen är värt det? Eller är det bara en uppblåst grej i nyheterna? 
  • Svar på tråden Plast i flaskor etc?
  • Anonym (Värt)

    Jag skulle säga att det är värt det, speciellt på sommaren. Du känner ju själv att vattnet smakar plast om flaskan råkat ligga till för varmt eller i solen. Med en rostfri flaska smakar vattnet bättre och håller sig kallt längre. Den jag har har jag haft sedan 2014, så det är ett inköp som håller länge. Har även rostfri vattenflaska till barnet.

  • Mascaraklumpar

    Vi får i oss tiotusentals naturliga eller onaturliga, potentiellt skadliga ämnen via kosten, dricksvattnet och luften. Risken att något av dessa ämnen medför risker som vi idag inte är medvetna om, är stor, men det finns inget som säger att just plast är mer sannolikt att göra det än något annat. Tvärtom är det generellt så att ju mer upppmärksammat ett ämne är, desto mer kan man lita på bedömningen att ämnet är säkert att använda.

    Har du en väldig tur, eller vad man nu ska kalla det, så är just plast ett av de ämnen som i framtiden kommer att visa sig vara skadliga, och då har du kanske undvikit cancer eller någon annan allvarlig sjukdom genom att inte dricka ur plastflaskor. Men statistiskt så blir minskningen i den totala risken antagligen försumbar genom att utesluta ett potentiellt skadligt ämne av många tusen. Är man ute efter att öka chansen till ett långt och sjukdomsfritt liv är det, rent statistiskt, bättre att i första hand minska på eller helt utesluta det som man vet är farligt och äta mer av det som man vet är bra. Det är också smart att äta så varierat man kan, för att försöka minska intaget av vart och ett av de ämnen som skulle kunna visas sig vara farliga.

    Sen är det naturligtvis inget som hindrar att man gör både och, men de flesta föräldrar följer inte ens rekommendationerna om frukt och grönt, fisk, charkprodukter, salt och socker eller ser till att barnen rör på sig tillräckligt. Dessa saker är bevisat viktiga för vår hälsa, så det är där man bör börja om man vill att barnen ska ha ett hälsosamt liv, tycker jag.

Svar på tråden Plast i flaskor etc?