• Bope M

    När ska jag börja äta folsyra? Kan jag börja nu?

    Hejsan,


    runt mars/april 2019 ska jag och sambon börja försöka skaffa barn. Har läst om folsyra men inte riktigt fått grepp om när man ska börja äta folsyra , alla hemsidor säger ofta olika :( 


    Vi går ju snart in i november, är det "för tidigt" för mig att börja äta folsyra redan nu, eller är det rentav bra att börja nu, ca ett halvår innan? Eller är det bara onödigt... 


    Och kan mannen också äta folsyra, bättrar det chanserna?


    Pusssssssssss

  • Svar på tråden När ska jag börja äta folsyra? Kan jag börja nu?
  • Bope M
    Salmiakk skrev 2018-10-29 19:32:11 följande:

    Ät redan nu, även en vitamin som heter Mitt Val Kvinna, en bra vitamin och mineraltablett.


    Tack för svar, vad är Mitt Val Kvinna bra för , om man äter den i samband med folsyratabletter? :)
  • skånetjej1993

    Lika bra att börja så fort som möjligt, har hört att man gärna kan börja äta det ett år innan man planerar graviditet. Så kör på :)

  • Långbenopluto
    Bope M skrev 2018-10-29 19:35:50 följande:
    Tack för svar, vad är Mitt Val Kvinna bra för , om man äter den i samband med folsyratabletter? :)
    Du får tillskott med andra vitaminer och mineraler som kroppen behöver vid en graviditet.

    Dom är bra att äta jämnt, även om man inte är gravid. Jag har ätit dom flera år.
  • Bope M
    Salmiakk skrev 2018-10-29 19:40:48 följande:
    Du får tillskott med andra vitaminer och mineraler som kroppen behöver vid en graviditet.

    Dom är bra att äta jämnt, även om man inte är gravid. Jag har ätit dom flera år.
    Okej, tack! Då ska jag nog börja att äta nu i dagarna.. 
  • Bope M
    skånetjej1993 skrev 2018-10-29 19:37:05 följande:

    Lika bra att börja så fort som möjligt, har hört att man gärna kan börja äta det ett år innan man planerar graviditet. Så kör på :)


    Lite spännande, att börja förbereda sig :D Tänker att det kan väl inte skada...? Tack för ditt svar.


     


    Nån som vet om mannen kan äta det också för att förbättra nån chans?

  • OlgaElvira

    Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Börja gärna nu och till 12;e graviditetsveckan. Det har ingen betydelse för möjligheten att bli gravid, alltså är det inget mannen behöver ta i det syftet.

  • Bope M
    OlgaElvira skrev 2018-10-29 20:03:30 följande:

    Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Börja gärna nu och till 12;e graviditetsveckan. Det har ingen betydelse för möjligheten att bli gravid, alltså är det inget mannen behöver ta i det syftet.


    Tack, vet du om han kan äta något annat ? Letar bara tips :D


     


    Då ska jag sätta igång och knapra tabletterna! 

  • OlgaElvira
    Bope M skrev 2018-10-29 20:22:39 följande:

    Tack, vet du om han kan äta något annat ? Letar bara tips :D

     

    Då ska jag sätta igång och knapra tabletterna! 


    Han ska bara se till att inte ha för varmt runt testiklarna. Inga åtsittande kalsongerna och byxor alltså. Naturen har löst det på ett utmärkt sätt genom att placera dem hängande i en påse lite utanför kroppen.

    Lycka till, slappna av och ha trevligt då lyckas det snart.
  • Bope M
    OlgaElvira skrev 2018-10-29 20:55:44 följande:

    Han ska bara se till att inte ha för varmt runt testiklarna. Inga åtsittande kalsongerna och byxor alltså. Naturen har löst det på ett utmärkt sätt genom att placera dem hängande i en påse lite utanför kroppen.

    Lycka till, slappna av och ha trevligt då lyckas det snart.


    Så bra då att han har som regel att så fort man kommer hem är det myskläder som gäller haha..

    Tack så mycket !!
  • skånetjej1993
    Bope M skrev 2018-10-29 19:54:33 följande:

    Lite spännande, att börja förbereda sig :D Tänker att det kan väl inte skada...? Tack för ditt svar.


     


    Nån som vet om mannen kan äta det också för att förbättra nån chans?


    Jag stoppar i mannen folsyra & zink då jag läste någonstans att det är bra för fertiliteten för män, tror kanske egentligen inte på det men det skadar ju inte med lite extra vitaminer. 
  • Jag är bara jag
    skånetjej1993 skrev 2018-10-30 18:34:42 följande:
    Jag stoppar i mannen folsyra & zink då jag läste någonstans att det är bra för fertiliteten för män, tror kanske egentligen inte på det men det skadar ju inte med lite extra vitaminer. 
    Det finns en studie som visat samband mellan höga doser zink och folsyra och fler och bättre spermier men då pratar vi riktigt höga doser! Tror det var 1100 uq folsyra och 65 mg zink vilket är långt över RDI för män. Maken tog aningens lägre dos när han hade lite få vid en IVF och han fick upp antalet från 20 till 48 miljoner på 2 månader.
  • UndrandeSökare
    Jag är bara jag skrev 2018-10-30 22:44:53 följande:

    Det finns en studie som visat samband mellan höga doser zink och folsyra och fler och bättre spermier men då pratar vi riktigt höga doser! Tror det var 1100 uq folsyra och 65 mg zink vilket är långt över RDI för män. Maken tog aningens lägre dos när han hade lite få vid en IVF och han fick upp antalet från 20 till 48 miljoner på 2 månader.


    5mg folsyra och 66mg zink i 3 månader har jag läst de testade i en studie på män för att förbättra spermierna.
  • Jag är bara jag
    UndrandeSökare skrev 2018-10-31 15:34:43 följande:
    5mg folsyra och 66mg zink i 3 månader har jag läst de testade i en studie på män för att förbättra spermierna.
    Stämmer säkert, det här var 10,5 år sen och vår första IVF så jag minns inte riktigt.
Svar på tråden När ska jag börja äta folsyra? Kan jag börja nu?