• Anonym (TS)

    Andra barnet efter 7 år.. Hur är förlossningen?

    Hej!

    Jag fick mitt första barn för drygt 6 år sedan. Han kommer vara 7 år när nästa barn kommer. Man har alltid hört att förlossningen nummer två är lättare. Men stämmer även detta efter så pass lång tid?

    Jag hade en väldigt lätt förlossning med första barnet. Allt gick relativt snabbt. Öppnades från 2,5 cm till 10 cm på 3 timmar och sonen föddes efter 1,5 krystvärk. Sprack inte så mycket och fick sy 4 stygn, hade inte behövt sy egentligen men de gjorde det för snabbare läkning. Tog ingen bedövning och smärtan var överkomlig.

    Är orolig att förlossning två inte alls kommer gå lika smidigt. Ni som har erfarenhet av flera år mellan förlossning ett och två, hur var den andra förlossningen för er?

  • Svar på tråden Andra barnet efter 7 år.. Hur är förlossningen?
  • Meriall
    Anonym (TS) skrev 2018-10-30 06:57:41 följande:

    Hej!

    Jag fick mitt första barn för drygt 6 år sedan. Han kommer vara 7 år när nästa barn kommer. Man har alltid hört att förlossningen nummer två är lättare. Men stämmer även detta efter så pass lång tid?

    Jag hade en väldigt lätt förlossning med första barnet. Allt gick relativt snabbt. Öppnades från 2,5 cm till 10 cm på 3 timmar och sonen föddes efter 1,5 krystvärk. Sprack inte så mycket och fick sy 4 stygn, hade inte behövt sy egentligen men de gjorde det för snabbare läkning. Tog ingen bedövning och smärtan var överkomlig.

    Är orolig att förlossning två inte alls kommer gå lika smidigt. Ni som har erfarenhet av flera år mellan förlossning ett och två, hur var den andra förlossningen för er?


    Min första var inte helt olik din. Hade lite känningar innan men det gick fort när det väl kom igång. Ca 4 timmar. 15 min kryst bara. Fick sy lite mer, 7 stygn. Fick bara lustgas. Föddes bf+8.

    Med den andra som var 10 år senare hade jag inte känningar innan (förutom att vattnet gick veckan innan - hon var lite prematur så de valde att vänta och satte inte igång men höll koll på infektioner och status). Plötsligt kom det igång och gick på 2 timmar. Slutet gick fortast. Från 4 cm öppen till kryst på ca en halvtimme. Fick lustgas och tens. Hade det dragit ut på längre tid hade jag behövt mer bedövning för det var så intensivt men det hanns inte med. Kryst på några min - 2 krystvärkar. Behövde inte sys ngt och kändes som jag inte fött barn 3h efter förlossningen i underlivet. Föddes i v 33.

    Största skillnaderna (förutom att hon föddes så tidigt) var:

    - startade med vattenavgång och inga förkänningsvärkar andra gången

    - behövde inte sy ngt

    - mer rejäla krystvärkar andra gången

    - gick dubbelt så fort i aktiv förlossning andra gången

    - betydligt kortare återhämtning andra gången (förmodligen för att huvudet var ngt mindre och jag inte behövde sys).

    Likheter:

    - Kroppen (förutom underlivet) var fort återställd efteråt, hade trott det skulle ta längre tid pga jag var äldre

    - Snabb förlossning

    - Bägge barnen hade apgar 9/10/10 trots att den ena var prematur

    - Knappt några eftervärkar, men livmodern drog ihop sig fort

    - Inga problem få ut vare sig moderkaka eller barn

    Förlossning 2 var en mkt trevligare upplevelse om jag jämför.
  • Anonym (.,.)

    Jag blev iof igångsatt så det är ju inte riktigt samma sak . Men 1an tog 74tim o va allmänt hemsk. 2an kom efter 24 Tim. Dock väldigt intensivt värkarbete utan att något hände, trots upprepade försök att försöka stoppa värkarna så låg dom på 7st/10min fram tills det var dags.

    Men jag tyckte fortfarande 2an var lättare :D

  • Anotherone

    Jag har ännu några fler år mellan mina barn men förlossningarna var rätt lika ändå. Spontan värkstart, lång latensfas, segt öppningsskede och sen akuta kejsarsnitt båda gångerna.

    Så väldigt lika födslar men tyvärr inte åt det positiva hållet.

  • Anonym (bm)

    En gång fött vaginalt, och du kommer alltid räknas som omföderska, oavsett år emellan. /barnmorskan

  • Anonym (TS)
    Anonym (bm) skrev 2018-10-30 10:47:05 följande:

    En gång fött vaginalt, och du kommer alltid räknas som omföderska, oavsett år emellan. /barnmorskan


    Jo, det vet jag. Ville bara ta del av andra erfarenheter.
Svar på tråden Andra barnet efter 7 år.. Hur är förlossningen?