• Deeelicious

    Gravidpenning och föräldrapenning vid tidig/sen förlossning?

    Jag har bf den 16 mars och tänkte ansöka om gravidpenning innan detta och sedan föräldrapenning. Men hur blir det om bf blir senare eller tidigare? Måste man meddela fk och justeras detta? Tänkte om man föder sent så förlorar man ju isf föräldrapenningsdagar. Kan det hända att det blir ett glapp dör emellan där man blir utan pengar om man föder sent och behöver skjuta upp fp eller kan man förlänga GP?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Gravidpenning och föräldrapenning vid tidig/sen förlossning?
  • Anonym (FK)

    ...och ja, du lämnar ju själv försäkran om graviditetspenning via Försäkringskassans hemsida. Så om du föder efter BF justerar du bara din ansökan.

    Jag har haft tur och haft en handläggare som själv tagit kontakt med mig och frågat om jag har fött mitt barn ännu. Men jag vet inte om alla handläggare gör det. Oavsett hur det blir så behöver det inte bli något glapp och du riskerar inte att förlora några föräldradagar.

  • Pascal

    Du får bara graviditetspenning tom 10 dagar innan BF. Så tiden efter det och fram tills barnet kommer får man antingen ta föräldrapenning eller inget alls om man klarar sig utan ersättning för dom dagarna. Alternativt att man tar ut semesterdagar från jobbet om man kan det :)

  • Pascal
    Deeelicious skrev 2018-10-30 17:03:16 följande:

    Jobbar på en arbetsplats som beviljar graviditetspenning två månader innan pga tungt arbete.


    Ja, du får ta ut det 2 månader innan men som längst tom 10 dagar före BF. Längre än så kan du inte få. Så om du tex har BF 1/12 så får du gravpenning från 60 dagar innan och max tom 21/11. Är helt säker på detta då jag själv fick barn i somras och tog 2 mån gravpenning. All info finns att läsa på försäkringskassans hemsida.
  • Deeelicious
    Pascal skrev 2018-10-30 18:02:40 följande:

    Ja, du får ta ut det 2 månader innan men som längst tom 10 dagar före BF. Längre än så kan du inte få. Så om du tex har BF 1/12 så får du gravpenning från 60 dagar innan och max tom 21/11. Är helt säker på detta då jag själv fick barn i somras och tog 2 mån gravpenning. All info finns att läsa på försäkringskassans hemsida.


    Okej, av vilken anledning, vet du? Så man ska alltså vara utan pengar i 10 dagar eller mer om förlossningen sker senare än bf?
  • nnnnnnnn
    Deeelicious skrev 2018-10-30 21:09:11 följande:
    Okej, av vilken anledning, vet du? Så man ska alltså vara utan pengar i 10 dagar eller mer om förlossningen sker senare än bf?
    Du får ta av föräldrapenningsdagarna som alla andra...
    Antingen har man sparat pengar att leva av under barnets första år, då man inte måste ta ut någon FP om man klarar sig utan. Eller tar man ut FP även om det är före barnets födelse...

    Jag har varit lite nojig innan barnet fötts och tagit ut max antal dagar när jag gått på FL. Så om jag varit hemma tex 3 veckor före barnet kom så tog jag ut 3*7 SGI-dagar = 21 SGI-dagar. Sen har jag inte tagit några SGI-dagar efter barnet har fötts, tills dess att jag behövde få ut mer pengar att leva på. (EX: tänkte ta ut 3 dagar/vecka, så tog jag 7 dagar/vecka före barnet föddes och väntade då 3-4 veckor efter förlossningen och levde på "extradagarna" jag tog ut före förlossningen).
    Tänkte att ifall något hemskt hände under förlossningen så hade jag iallafall fått ut så mkt SGI-dagar som möjligt! Men som tur är så gick allt bra.
  • syntharen
    Deeelicious skrev 2018-10-30 21:09:11 följande:

    Okej, av vilken anledning, vet du? Så man ska alltså vara utan pengar i 10 dagar eller mer om förlossningen sker senare än bf?


    Det står ju tydligt på Försäkringskassans hemsida att man endast får graviditetspenning tills 10 dagar innan BF, föder man ännu tidigare än så så får man ingen ersättning för dom dagarna utan man måste ta fp. Samma som när man föder efter dom 10 dagarna. Jag har löst det genom att jag tagit semester några veckor efter gravpenningen gått ut och innan jag tagit ut fp. Jag har blivit beviljat gravpenning 2 ggr och är gravid igen med tredje barnet och väntar på att få gravpenning beviljat.
  • Pascal
    Deeelicious skrev 2018-10-30 21:09:11 följande:

    Okej, av vilken anledning, vet du? Så man ska alltså vara utan pengar i 10 dagar eller mer om förlossningen sker senare än bf?


    Ehe, jaa som jag skrev så har jag själv nyss varit gravid och haft gravpenning och gick då in på fk hemsida för att få information om vad som gällde. Något du också kanske borde göra för att få klartext. Där står det klart och tydligt att du får gravpenning tom senast 10 dagar före BF. Så jaa, du får antingen gå utan ersättning, ta av sparade pengar, semesterdagar eller ta ut föräldrapenning. Det gäller för alla oavsett vad man tycker om det.
Svar på tråden Gravidpenning och föräldrapenning vid tidig/sen förlossning?