• Äldre 30 Oct 13:02
    2125 visningar
    2 svar
    2
    2125

    Sluta amma - hjälp och pepp tack

    Min son på snart 18 månader har aldrig sovit en hel natt.

    Jag ammar honom varje gång han ska sova - morgon , middag och kväll. Jag vill sluta amma. Men hur? Han vaknar så många ggr varje natt så jag hålller på att bli tokig.

    Jag vill klara detta själv. Snälla ge mig tips.

    Kan man få hjälp av bvc? När kan man få hjälp och av vem?

  • Svar på tråden Sluta amma - hjälp och pepp tack
  • Äldre 30 Oct 15:19
    #1

    Jag tror att du helt enkelt måste bestämma dig och hålla fast vid det, om du vill få honom sluta äta på natten så är nog inte välling en bra ersättare just då iaf, men kan ju försöka med flaska dagtid och på kvällen, om han nu tar flaska. Förbered sig på ca 4 riktigt tuffa nätter, sen brukar de acceptera att det inte blir nån mer amning, inget jag har vetenskapligt bevis på men ofta när man pratar runt att förändra något kring nattning, sluta med napp etc. brukar alla andra föräldrar hålla med om att det tar 3-4 dagar sedan brukar det värsta vara över.

    Så bestäm dig, stålsätt dig och håll fast vid det, det kommer vara tufft, men det blir bättre, hoppas både du och din son kan få en bättre sömn i slutändan <3


    Ettan 9-12-17 tvåan bf 30-6-19
  • Äldre 11 Feb 12:17
    #2
    Vi hade supertufft att sluta nattamma. Första försöket vid strax över ett års ålder så gav vi upp efter två veckor nästan utan sömn. Andra försöket var sonen nästan 2 år. Då slutade vi helt amma i sovrummet och ammade bara i soffan. Jag sov i gästrummet första veckorna och bebis med pappan. När jag kom tillbaka till sängen så sov jag med sport-bh och t-shirt på, och erbjöd vatten vid uppvak.

    Vi hade och har fortfarande många uppvak. Medan jag nattammade räknade jag någon gång till över 20 uppvak på en natt. Nu vid 2,5 år är det lugnare, kanske 2-3 uppvak per natt då lillen vill ligga på min mage och dricka lite vatten. 

    Ibland tror jag att man helt enkelt måste vänta in att barnet blir redo. Vissa barn är redo att sluta amma och sova i egen säng före ett års ålder. Andra barn kan behöva mycket längre tid med den intensiva närheten till föräldrarna. Jag tror inte att något barn blir tryggare av att skrika och gråta, snarare att de förlorar tilltron till att någon lyssnar på dem. 

    Jag saknade mycket att kunna visa ett amningsavslut i en bilderbok, hittade inga sådana böcker trots att det finns massor om att sluta med napp. Därför skrev jag en barnbok om att sluta amma tillsammans med illustratören Mia Fernau. Nu är boken nästan klar, och vi kör en kickstarter-kampanj för att få råd med tryckkostnaden. Följ gärna länken och stötta vårt bokprojekt! www.kickstarter.com/projects/2133506023/barnbok-om-att-sluta-amma
Svar på tråden Sluta amma - hjälp och pepp tack