• Elinmariajosefin

    SGI, sjukskrivning och föräldrapenning. Behöver hjälp!

    Inser att det är långsökt att be om svar här men det skadar inte att prova. Vill börja med att tillägga att jag pratat med tre olika handläggare på FK som ger olika svar.

    Den 15/4 2018 började jag arbeta heltid från att tidigare ha varit föräldraledig utan ersättning från FK på 20% och arbetat 80%. I juli var jag föräldraledig i 2 veckor utan ersättning. den 15/10 blir jag sjukskriven på 25% för utmattningssymptom (alltså exakt 6 månader sen jag gick upp på heltid). Är gravid och har bf den 9/3. Har nu blivit nekad sjukskrivning och en handläggare säger att jag måste gå tillbaka på heltid imorgon för att skydda min SGI. En annan säger att man har rätt att gå ner i tid 6 månader innan bf utan att SGI påverkas och en tredje säger att för att det ska gälla måste jag ha arbetat heltid 6 månader i följd innan sjukskrivningen vilket jag inte gjort eftersom jag var föräldraledig utan ersättning två veckor i juli.

    Finns det någon här som har kunskap om detta och kan råda mig hur jag går vidare? Tycker att jag har rätt till ett korrekt svar från FK som inte sätter mig i skiten senare. Min arbetsgivare har dessutom satt in en ersättare för mig på de 25% jag är borta och vilka rättigheter har jag att återgå på heltid imorgon?

  • Svar på tråden SGI, sjukskrivning och föräldrapenning. Behöver hjälp!
  • Alexi

    Arbetar 80 procent - SGI sänks till att motsvara lönen.

    Den 15/4 2018 börjar arbeta heltid  - SGI ska beräknas på heltid OM du har för avsikt att arbeta heltid i minst sex månader framåt. Det är ju oklart om du har med tanke på din föräldraledighet under sommaren dock.

    Det är där oklarheten blir. du vabbade ingenting mellan april eller juli och fick ny SGI fastställd?

  • Elinmariajosefin
    Alexi skrev 2018-10-30 16:09:44 följande:

    Arbetar 80 procent - SGI sänks till att motsvara lönen.

    Den 15/4 2018 börjar arbeta heltid  - SGI ska beräknas på heltid OM du har för avsikt att arbeta heltid i minst sex månader framåt. Det är ju oklart om du har med tanke på din föräldraledighet under sommaren dock.

    Det är där oklarheten blir. du vabbade ingenting mellan april eller juli och fick ny SGI fastställd?


    Vab påverkar väl inte SGI?
  • Alexi
    Elinmariajosefin skrev 2018-10-30 17:49:13 följande:

    Vab påverkar väl inte SGI?


    Men om du har en heltids-SGI så borde ju din SGI vara skyddad igen av lite olika regler.
  • Anonym (IA)

    Hur gammalt är barnet som du har varit föräldraledig för? Hur långt kommer det att vara mellan barn 1 & 2?
    Det kan påverka din rätt till att behålla tidigare heltids-SGI även om du har jobbat 80%. De olika svaren kan bero på hur mycket info de olika handläggarna har/får om din situation.

Svar på tråden SGI, sjukskrivning och föräldrapenning. Behöver hjälp!