• anas998

    Tips för långflygresa 1&2åring

    Jag skulle behöva lite tips inför en lång flygresa (8,5 + 3 timmar) med mina 2,5 och 1,5 åringar.

    Jag har ordnat vars en surfplatta till dem men vilka appar är lämpliga? Har bara Bolibompa appen än då de inte använder plattorna i dagsläget.

    Sen har jag köpt lite spel, målarböcker och små leksaker jag tänkte slå in så de kan få nåt nytt med jämna mellanrum.

    Andra tips? Har bara flugit med dottern när hon var 6månader och det var bara en 2 timmars flygresa.

    Sen undrar jag om man får sitt bagage innan man går genom hela faderullan när man kommer till USA? Kommer inte ihåg så det var längesen jag var där.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Tips för långflygresa 1&2åring
  • scanmia

    Flyger du ensam? Kommer 1-åringen att sitta i knäet eller ha egen stol?
    Går flyget på natten eller dagtid?
    Allt går, jag har själv rest ensam med småttingar, men det kan bli rätt svettigt.

    -Klä på dem söta kläder, för dina medresenärer är dina bästa resurser, och ju sötare dina barn är desto lättare blir det. Ta med mer än ett ombyte och flera extra plastpåsar för att ta hand om eventuella olyckor.
    -Ta med saker att äta. Mat är sysselsättning och om det av någon anledning blir förseningar med maten på planet så blir det ingen katastrof.
    -Ta med små överraskningar. Nya leksaker håller deras uppmärksamhet bättre.
    Böcker, Bamsetidningar. Det finns billiga små ritplattor som man kan rita på om och om igen och trolla fram teckningar som intresserar dem. Play-doh i en liten burk. 
    -Filt och gosedjur (men kanske inte absoluta favoriten då det är lätt att tappa bort saker).
    -Ta med alvedon eller någon annan smärtlindring och febernedsättande bara ifall att.

    Ofta får man vagn och grejer precis när man går ut ur planet, men ibland hamnar de bland over sized luggage och måste hämtas på särskilt ställe.

    Ofta får barnfamiljer gå på planet först, men har man två energiknippen med sig är den tiden bättre investerad med att låta dem springa av sig innan. Dessutom ser omgivningen att man gör sitt bästa för att trötta ut de små liven.

  • anas998

    Nej jag reser tack och lov inte ensam, vi är många som kan hjälpas åt att underhålla barnen :)

    Den lilla sitter i mitt knä, vi reser mitt på dagen och är framme mitt i natten (vår tid)

    Tack för toppen bra tips!

  • hammarhajen

    Försök håll dem vakna innan så de sover på flyget och rasta dem rejält innan ni kliver på, spring och jaga och sånt. 

  • emhu

    Jag och mina syskon och den ena syrrans barn (exakt lika gamla som dina) flög till USA i somras och det var jobbigt men det gick. Lillkillen blev fly förbannad när han var tvungen att sitta fast i stolen men det gick över så fort vi kom upp i luften. Lilltjejen sov nästan hela vägen dit och hela vägen hem. Vi köpte små leksaker och slog in så att dom fick små presenter när dom blev otåliga och det fungerade rätt så bra. Såhär i efterhand hade jag lätt införskaffat varsin surfplatta och fyllt dom med ungarnas favoritfilmer.

    Bagaget får du tillgång till efter immigration.

  • enmamma

    När mina var så små fanns inte surfplattor men de har räddat våra flygresor med äldre barn.
    Vi hade fingerdockor, små gosedjur, roliga mellanmål som tar lång tid att pilla med.
    Tänkte inför en flygning att lilleman skulle sova på planet men det resulterade i en övertrött unge som stökade hela resan.
    Söta barn som tidigare nämt är bra och att ni andra är trevliga så kommer det nog gå bra.

  • Spaghetti

    Jösses... Valium till ungarna så alla andra får lite lugn och ro på flygresan? Så små barn tar man inte med på långflygningar...


    Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
  • isofija

    Vi har rest flera gånger mes vår son, nu senast åkte vi till Mauritius när han var 1 år.
    Tog runt 18 timmar med mellanlandningar..


    Vi har laddat padda med:
    Netflix- ladda ner korta avsnitt av nåt de gillar från Barnkanalen
    Bolibompa appen
    Tittut app - enkel app där de trycker på en lada så dyker ett nytt djur upp varje gång
    Andra enklare appar vi hittat
    Candy crush

    Ätbart:
    Klämmisar med både gröt och mat
    Majskrokar
    Russin
    Kex

    Leksaker:
    Cuddlisar plåster- kan sättas på er själva eller barnen och kan va kul en stund
    Nya saker de aldrig lekt med förut, ex någon glittrig stav vi hittade på åhlens som hade vätska med glitter i
    Genomskinlig necessär med mentos i (älskade han att kolla på och åt förstås inte innehållet :P)
    Necessär man fick på flyget med ögonbindel, kam,tandborste i = succé

    Sen fick vi ju gå med honom lite då och då och titta runt på planet,
    vi hade turen att ha en tjej bakom oss som gärna ville hålla honom lite då och då och som lekte tittut med honom. Sen sov han kanske 4 timmar totalt av hela dygnet vi reste.


     


    Det blir ju mer och mer utmanande ju äldre de blir.. Men det går om man bara är förberedd och inte stressar upp sig. :)

  • Mompreneur

    Det är så olika från barn till barn - och mycket hänger också på hur pass lugn och sansad föräldern är.

    Jag har flugit med mitt barn minst tre ggr om året, varje år under nio års tid på både långa och lite kortare resor. Det har alltid gått problemfritt och jag har aldrig använt mig av varesig godis, surfplattor eller annat.

    Men vet man med sig att man har ett barn som är väldigt högljutt, gnälligt och/eller överaktivt så gör man bäst i att inte resa med sitt barn, anser jag. Det handlar dels om respekt för andra medresenärer, men även för det enskilda barnets skull. Man kan likaväl vänta till dess att barnet nått högre intelligens och mognad.

  • modsey
    Spaghetti skrev 2019-05-02 14:11:44 följande:

    Jösses... Valium till ungarna så alla andra får lite lugn och ro på flygresan? Så små barn tar man inte med på långflygningar...


    Har långflugit många gånger med små barn utan problem!
  • modsey
    GGN skrev 2019-05-03 12:07:47 följande:

    Varför utsätta barnen för det?


    Utsätta? Det är knappast ett långt lidande för många barn att flyga!
  • isofija
    GGN skrev 2019-05-03 12:07:47 följande:

    Varför utsätta barnen för det?


    Du förutsätter att barnen skulle lida på något vis? 


     


    För barnen är det ju oftast jättespännande och mest svårt att sitta still och då får man ju försöka ge dom utlopp för det på olika kreativa vis så de ändå är nöjda.
    Det är ju helt underbart att kunna resa iväg som familj och se nya miljöer och träffa andra kulturer för alla i familjen!

  • AG P

    Glöm inte tryckutjämningen!! . Inget problem troligen för 1åringen då denna rent fysiskt inte har det problemet. men 2åringen kan få riktigt ont. Lösningen: dricka/klämmis när ni lyfter/ landar. Detta då svöljningarna fungerar som tryckutjämningen. Ge inte för tidigt så de hinner bli klara före lyft. Så typ INTE medan planet lämnar gaten. Ha is i magen :) hört så många onödiga barnskrik på plan!!

Svar på tråden Tips för långflygresa 1&2åring