• Äldre 30 Oct 19:48
    6343 visningar
    18 svar
    18
    6343

    Rumsrenhet - första valpen

    Hej,

    Vi har sedan 8 veckor haft valp. En valp som nu är 16 veckor. Världens finaste valp. :)

    Hon är rumsren om nätterna. Vi går ut med henne så fort hon vaknar/lekt/ätit. Hon gör sina ärenden direkt när vi kommer ut.

    Men ändå så sker den en liten olycka inne om dagen.

    Vet att det tar lång tid, och begär inte att hon ska vara rumsren nu, men vill gärna ha tips och råd från er som har haft valp tidigare. Detta är våran första och har inga erfarenheter.

    Är det bara och köra vidare som vi gör? Vilka tips har ni?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Rumsrenhet - första valpen
  • Äldre 30 Oct 20:01
    #1

    Det är svårt att ta ställning till om ni ska fortsätta som ni gör, utan att veta mer vad ni gör.

    Jag har en femmånadersvalp, han har gjort av sig inne mindre än tio gånger totalt, sedan vi tog hem honom när han var nio veckor. Om det beror på att han är hur duktig som helst eller att vi hade en bra metod vet jag inte :P Vi hade iallafall en lista där vi skrev ner när varje gång vi var ute (varannan timma i början) och vad han gjorde. Vi berömde honom muntligt och/eller med gos och godis när han kissade/bajsade på dessa rastningar. Vi gav honom aldrig dåligt samvete för att ha gjort något inne utan avbröt genom att lyfta ut honom så att han fick fortsätta ute - och torkade bort och gjorde rent direkt efteråt såklart.

    Genom listan märkte vi när vi kunde öka tiden mellan rastningarna och om han då började ha små olyckor gick vi tillbaka till mindre tid igen :)

  • Anonym (Valp)
    Äldre 30 Oct 20:09
    #2

    Valpar måste ut ofta.

    I början varannan timme. Varje gång de vaknar, när de ätit och det har ni ju gjort.

    Man behöver inte gå promenad varje gång.

    16 veckor är inte så gammalt och man kan inte begära att de ska vara helt rumsrena då.

    Klar fördel är att ta bort mattor om man är rädd om dem.

    Det är bara att vara uppmärksam på tecken att valpen är på väg att sätta sig och kissa och lyfta upp den och springa ut med den.

  • Äldre 30 Oct 20:11
    #3

    efter mat efter vila efter lek LYFT ut valpen och ställ den ute på gräset. Ge massa beröm när hon gör sina behov ute. Ignorera och torka bara upp det när det händer inne. Inte fya valpen det gör henne bara nervös. Bara torka upp utan några större krusiduller. Vissa valpar vill ha ett visst kisställe ute. Samma lilla gräsplätt varje gång där dom kan känna sin egen lukt och vara trugga. och ja det tar en JÄVLA tid i vissa fall. När vi fick hem vår valp var detta med "toa" träningen det hgelt klart jhobbigaste av allt och jag fick nog en liten chock över hur jobbigt det var. Hon kunde dessutom hålla sig i TIMMAR uten och så fort vi kom in sprang hon och satte sig på golvet och bajsade/kissade. Men tillslut så gick det. Men säger bara ska vi ha hund igen så INGEN valp =) utan en vuxen hund som redan är rumsren. haha

  • Anonym (Tips)
    Äldre 30 Oct 20:13
    #4

    Jag var lite extra noga med vår valp då det var första av liten ras jag har haft och många sa att småhundar kan va kluriga. Var ute ett par gånger i timmen första veckorna. På kvällen när vi tittade på tv stängde vi av vardags rummet så hon fick hålla sig i närheten av oss, det gjorde det lättare att snabbt lägga märke till tecken på att hon behövde gå ut plus att hon snabbt lärde sig att säga ifrån. Vill vara tydlig med att hon var inte instängd nånstans eller nåt sånt så ingen tror hon satt i bur eller nåt. Vi stämde av halva rummet med kompostgaller( har ett väldigt stort vardagsrum) funkade perfekt vi hade tre olyckor inne sen dess har hon varit rumsren både hemma och borta om man bortser från ett litet återfall vid första löpet

  • Äldre 30 Oct 21:26
    #5

    Tack alla. Listan och skriva upp tider ska vi börja med. Då har man ju verkligen koll. :) verkar ju bra.

    Ja vi fyar inte, utan nonchalerar och torkar upp.

    När vi kommer ut på gräset så kissar hon direkt, hon verkar veta att det är det som gäller. Och vi berömmer och säger order kissa.

    De gånger vi går ut utan promenad så går vi direkt upp efter att kisseriet är gjort. Så hon förstår att det var syftet med utgången.

    Vi kämpar på och fortsätter. Tack för tips. :)

  • Anonym (Flowe­r)
    Äldre 30 Oct 21:30
    #6

    Våran blev rumsren vid 3 månader, Vi gick ut på rutin och sen kunde vi glesa ut turerna utomhus. det är nog bara fortsätta som ni gör. Men gå inte in på studs efter den har kissat/bajsat, busa lite innan så den inte blir "straffad" med att gå in :)


     

  • Äldre 31 Oct 05:01
    #7

    Ha tålamod och gå ut flera gånger i timmen tills ni har koll på hur ofta hon behöver ut och räkna med att det tar tid för många hundar är inte rumsrena fören runt dom året. Min sista behövde ut 2gånger i timmen tills hon var 7 månader och hon var ca 1 år innan hon kunde hålla sig 2 timmar och sov hela nätterna.

  • LFF
    Äldre 31 Oct 08:52
    #8

    Vi gjorde som så här:

    Vakna-ut-mat-ut-lek-ut-sovit-ut och så fortsatte det. Ut till samma plats hela tiden. När han kissade och bajsade så fick han beröm. Vi sa även "kissa" och "bajsa" när han gjorde det vilket innebar att han kunde bajsa på kommando. Väldigt praktiskt när man hade bråttom och visste att det skulle dröja ett bra tag innan han kunde rastas igen.

  • Anonym (Tips)
    Äldre 31 Oct 10:44
    #9
    LFF skrev 2018-10-31 08:52:53 följande:

    Vi gjorde som så här:

    Vakna-ut-mat-ut-lek-ut-sovit-ut och så fortsatte det. Ut till samma plats hela tiden. När han kissade och bajsade så fick han beröm. Vi sa även "kissa" och "bajsa" när han gjorde det vilket innebar att han kunde bajsa på kommando. Väldigt praktiskt när man hade bråttom och visste att det skulle dröja ett bra tag innan han kunde rastas igen.


    Kissa på kommando är suveränt när man får in

    Mamma hade en tik som bara ville göra av sig hemma, vääääldigt jobbigt när man var iväg. Min man fick en gång till slut kissa själv för att få henne att göra nåt haha hon var väldigt speciell
  • LFF
    Äldre 31 Oct 10:49
    #10
    Anonym (Tips) skrev 2018-10-31 10:44:08 följande:
    Kissa på kommando är suveränt när man får in

    Mamma hade en tik som bara ville göra av sig hemma, vääääldigt jobbigt när man var iväg. Min man fick en gång till slut kissa själv för att få henne att göra nåt haha hon var väldigt speciell
    Ja, både kissa och bajsa på kommando var hur smidigt som helst

    Haha, ser framför mig hur din man står och pinkar för att få hunden att kissa! Det är konstigt det där hur det nästan blir ett tvång att kissa över där någon annan kissat hos hundar. Märkte ju det när vi var ute även med mammas hund tillsammans med vår. Hur de stod på kö för att pinka på samma fläck.
  • Anonym (Tips)
    Äldre 31 Oct 11:07
    #11
    LFF skrev 2018-10-31 10:49:24 följande:

    Ja, både kissa och bajsa på kommando var hur smidigt som helst

    Haha, ser framför mig hur din man står och pinkar för att få hunden att kissa! Det är konstigt det där hur det nästan blir ett tvång att kissa över där någon annan kissat hos hundar. Märkte ju det när vi var ute även med mammas hund tillsammans med vår. Hur de stod på kö för att pinka på samma fläck.


    Hahaha han kände sig knappt dum alls knata rundor runt en parkering och tjata gå o kissa gå o kissa. Envisa hund, hon kunde hålla sig hur länge som helst när man passade henne också. En gång körde jag till slut hem till mammas trädgård för att få henne att bajsa, såååå lycklig hon blev.

    Haha ja det där kissa överst är intressant, det liksom ska klämmas ut nån liten droppe även om dom redan har kissat flera gånger
  • LFF
    Äldre 31 Oct 11:17
    #12
    Anonym (Tips) skrev 2018-10-31 11:07:19 följande:
    Hahaha han kände sig knappt dum alls knata rundor runt en parkering och tjata gå o kissa gå o kissa. Envisa hund, hon kunde hålla sig hur länge som helst när man passade henne också. En gång körde jag till slut hem till mammas trädgård för att få henne att bajsa, såååå lycklig hon blev.

    Haha ja det där kissa överst är intressant, det liksom ska klämmas ut nån liten droppe även om dom redan har kissat flera gånger
    Minns en hundbekant som också hade terrier fast inte samma sort som mig som en gång sa "Jag önskar att jag hade en sån kontakt med mina hundar som du har med din" så jag beskrev hur en typisk promenad kunde se ut för oss (mycket bus och galenskap men fan vad kul vi hade) och fick till svar "Men gud, så där skulle jag aldrig kunna göra, jag skulle ju skämmas över mig själv även om ingen såg". Nä, det kanske var därför jag hade en bättre kontakt även med hennes hundar! Vet inte hur många gånger vi lekte "tafatt" och jag bytte håll så fort hundarna sprang förbi eller låtsades hitta något skitspännande på marken.

    Ju fånigare man gör sig i vissa lägen, desto bättre är det i längden
  • Äldre 31 Oct 11:47
    #13
    +1

    Ett sätt att belöna kisseriet är att gå på promenad efter att hon kissar. Bestäm en tid, tex tre minuter, och gå ut med henne. Om hon kissar/bajsar under den tiden, säger du ert "kiss-ord" (piddelipim-piddelipom - är det bara vi som använder det, eller är det ett vedertaget kommando?) ger godis och går sedan på promenad. Om hon inte kissar går du in igen och väntar typ 20 minuter innan ni försöker igen. Promenaden är en mycket stark belöning för många hundar och man slipper dessutom hundar som går och håller sig för att förlänga promenaden.

  • Anonym (Tips)
    Äldre 31 Oct 18:43
    #14
    LFF skrev 2018-10-31 11:17:01 följande:

    Minns en hundbekant som också hade terrier fast inte samma sort som mig som en gång sa "Jag önskar att jag hade en sån kontakt med mina hundar som du har med din" så jag beskrev hur en typisk promenad kunde se ut för oss (mycket bus och galenskap men fan vad kul vi hade) och fick till svar "Men gud, så där skulle jag aldrig kunna göra, jag skulle ju skämmas över mig själv även om ingen såg". Nä, det kanske var därför jag hade en bättre kontakt även med hennes hundar! Vet inte hur många gånger vi lekte "tafatt" och jag bytte håll så fort hundarna sprang förbi eller låtsades hitta något skitspännande på marken.

    Ju fånigare man gör sig i vissa lägen, desto bättre är det i längden


    Ja herregud vilken tur det är att ingen ser en när man fjantar med vovven hahaha hade väl blivit inlåst direkt. Många bli förvånade över att man pratar med sin hund, kan jag inte fatta, jag pratar med fjant hela tiden kan bli lite dråpligt när man tex tröttnar på telefonkö och leker med hunden istället med tanke på att hon ofta heter lilla skiten (med kärlek förståss) blir konstig stämning när dom plötsligt svarar haha

    Ursäkta ot ts lycka till med vovven
  • nernu
    Äldre 1 Nov 19:31
    #15

    Tror att vår senaste valp kissade inne typ två gånger totalt. Vi var ute hela tiden. Sista rundan sent och sedan upp vid typ tre fyra och sen upp igen vid sex och sen igen vid nio. Sen var vi väl ute nästan varje halvtimme i början. Han fick aldrig en chans att kissa inne. Vi gick till exakt samma gräsplätt och gick inte därifrån förns han hade kissat. Sen började vi väl glesa ut tillfällena så småningom.

  • Äldre 2 Nov 00:01
    #16

    Lite OT, kanske, men är jag den enda som fortfarande med vuxna hundar säger år dem att gå och kissa/bajsa och ger beröm när de har gjort det?


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Tips)
    Äldre 2 Nov 01:43
    #17
    Aniiee skrev 2018-11-02 00:01:43 följande:

    Lite OT, kanske, men är jag den enda som fortfarande med vuxna hundar säger år dem att gå och kissa/bajsa och ger beröm när de har gjort det?


    Haha nejdå du är inte ensam
  • Äldre 2 Nov 13:10
    #18
    Anonym (Tips) skrev 2018-11-02 01:43:04 följande:
    Haha nejdå du är inte ensam
    Puh!
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Rumsrenhet - första valpen