• Entriss

    Igångsättning SÖS pga stort barn

    Hej alla, 

    Imorgon ska jag på bedömning av igångsättning pga stort barn. Är i v 38+2 då och i förra veckan 37+2 beräknades bebis väga 3700 gr på TUL, dom kan ju gå upp fort i vikt sista veckorna så jag vill verkligen vräka denna i tid. 


    Är det någon som har erfarenhet av sån här "Bedömning", hur lång tid tog det från själva bedömningen till det att ni blev igångsatta? 

  • Svar på tråden Igångsättning SÖS pga stort barn
  • Farsta2014

    Jag har aldrig fått TUL men har blivit igångsatt 2ggr pga överburenhet. 1:a vägde 3960 gr och 2:a 4600 gr. Kände ingen skillnad på 2:an, dvs. jag kände inte att det var en stor bebis när den kom ut. Födde på SÖS båda gångerna och tycker jag har blivit behandlad som en prinsessa båda gångerna. 1:a tog ca 30 h från första tabletten, 2:a tog 6 h från första tabletten. Väntar 3:an nu och förväntar mig TUL denna gång. Ska också göra glukosbelastningstest denna gång.

  • Farsta2014
    Entriss skrev 2018-10-31 08:57:12 följande:

    Hej alla, 

    Imorgon ska jag på bedömning av igångsättning pga stort barn. Är i v 38+2 då och i förra veckan 37+2 beräknades bebis väga 3700 gr på TUL, dom kan ju gå upp fort i vikt sista veckorna så jag vill verkligen vräka denna i tid. 

    Är det någon som har erfarenhet av sån här "Bedömning", hur lång tid tog det från själva bedömningen till det att ni blev igångsatta? 


    Hur har det gått för dig?
  • Entriss
    Farsta2014 skrev 2018-12-01 21:28:17 följande:
    Hur har det gått för dig?
    Hej!
    Såg först nu att jag hade fått svar i tråden :)

    Jag har gjorde både glukosbelastning och TUL denna gång. Har inte haft några dåliga värden eller nåt som tyder på diabetes eller havandeskapsförgiftning. 
    Båda mina tidigare barn har vägt 4500 gram vid födseln (BF+7 med båda). 

    Denna gången skulle jag bli igångsatt i v 39+3 , men mitt vatten gick på kvällen 39+2 så då ville dom avvakta mitt eget värkarbete. På 39+4 hade det fortfarande inte hänt något så jag fick oxytocindropp och det "lilla" flickebarnet föddes 6 timmar senare med en vikt på 4670 gram ( 54 cm lång), så det var en jäkla tur att jag inte gick en vecka över tid denna gången :) 
  • Farsta2014
    Entriss skrev 2018-12-06 10:12:39 följande:

    Hej!

    Såg först nu att jag hade fått svar i tråden :)

    Jag har gjorde både glukosbelastning och TUL denna gång. Har inte haft några dåliga värden eller nåt som tyder på diabetes eller havandeskapsförgiftning. 

    Båda mina tidigare barn har vägt 4500 gram vid födseln (BF+7 med båda). 

    Denna gången skulle jag bli igångsatt i v 39+3 , men mitt vatten gick på kvällen 39+2 så då ville dom avvakta mitt eget värkarbete. På 39+4 hade det fortfarande inte hänt något så jag fick oxytocindropp och det "lilla" flickebarnet föddes 6 timmar senare med en vikt på 4670 gram ( 54 cm lång), så det var en jäkla tur att jag inte gick en vecka över tid denna gången :) 


    Tack för svar! Det du säger bekräftar dock mina farhågor, att 3:an blir ännu större! Det ska dessutom bli en pojke så beräknar 100gr extra pga det. Men, det positiva är ju att jag förmodligen blir igångsatt tidigare då. Hoppas de mäter rätt på TUL!!! Ska få det i vecka 36, är i v30 nu.
Svar på tråden Igångsättning SÖS pga stort barn