• Anonym (B-kort)

    Vad gäller i den här trafiksituationen?

    Ponera nu att en bil (Bil A) kör allra längst till höger på en väg med 4 filer.
    Som vanligt är det absolut ingen annan som kör i den filen, så det är helt fritt. Bil A kör i 80, vilket också är hastighetsbegränsningen.
    I filen bredvid blir stannar det till lite, så bilarnas hastighet där sänks till dryga 70. Vi kan säga att det blir någon sorts köbildning där typ.
    Detta gör ju att Bil A börjar göra en långsam omkörning och just precis när Bil A ligger i höjd i döda vinkeln på Bil B (som är den första bilen som Bil A är på väg att köra om) så tar Bil B och snabbt byter fil till Bil A's fil, utan att blinka, och gasar iväg och kör om alla andra bilar som ligger till vänter.

    Vems fel hade det varit om Bil A och Bil B hade krockat?
    Vem hade då gjort mest fel?

  • Svar på tråden Vad gäller i den här trafiksituationen?
  • Anonym (B-kort)
    Haskel skrev 2018-10-31 10:27:53 följande:

    Bil B:s fel. Den som byter fil, är alltid skyldig att se till att det är fritt.


    Jo, fast Bil A har ju också skyldigheter i det här. I Bil B's fall så ska det ju faktiskt alltid vara fritt.
  • LFF
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 10:33:17 följande:
    Jo, fast Bil A har ju också skyldigheter i det här. I Bil B's fall så ska det ju faktiskt alltid vara fritt.
    Eftersom man ska ligga längst till höger även på en flerfilig väg då resterande är omkörningsfiler så är det bil B som felat på två punkter. Bil B har legat i fel fil från början och har sen inte kollat ordentlig om det är fritt innan den byter fil.
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 10:43:19 följande:
    Eftersom man ska ligga längst till höger även på en flerfilig väg då resterande är omkörningsfiler så är det bil B som felat på två punkter. Bil B har legat i fel fil från början och har sen inte kollat ordentlig om det är fritt innan den byter fil.
    Förrändras situationen om tre filer fortsätter rakt fram och den fjärde filen blir en avfart? Om man kan välja att fortsätta rakt fram eller svänga av i filen som Bil B ligger i?

    Alltså: Bilarna som ska fortsätta rakt fram ligger i helt rätt fil om de ligger i den tredje filen.
  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 10:43:19 följande:
    Eftersom man ska ligga längst till höger även på en flerfilig väg då resterande är omkörningsfiler så är det bil B som felat på två punkter. Bil B har legat i fel fil från början och har sen inte kollat ordentlig om det är fritt innan den byter fil.
    Bil A har ju dessutom sett till att det är omöjligt för Bil B att ligga i rätt fil, eftersom Bil A gör en omkörning.
  • LFF
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 10:55:38 följande:
    Bil A har ju dessutom sett till att det är omöjligt för Bil B att ligga i rätt fil, eftersom Bil A gör en omkörning.
    Då får bil B bromsa in ytterligare så hen kan lägga sig i korrekt fil eller fortsätta på inslagen väg och sen vända vid första möjlighet. Bil A kör i korrekt fil i korrekt hastighet. Det är inte bil As fel att hastigheten i bil Bs fil sänks till under hastighetsgränsen. Hade bil A däremot ökat hastigheten för att förhindra för bil B att komma in i den filen framför bil A så hade bil A gjort fel.
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 10:54:15 följande:
    Förrändras situationen om tre filer fortsätter rakt fram och den fjärde filen blir en avfart? Om man kan välja att fortsätta rakt fram eller svänga av i filen som Bil B ligger i?

    Alltså: Bilarna som ska fortsätta rakt fram ligger i helt rätt fil om de ligger i den tredje filen.
    Nej, om den högra filen ska svänga av och bil B kommer på att hen ska svänga så får hen invänta möjlighet att byta fil genom att bromsa in ytterligare. Om Bil B ska svänga så har hen dessutom inte planerat sin körning om det blir en olycka den den kastar sig in framför bil A utan att ha sett den.



  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 11:00:28 följande:
    Då får bil B bromsa in ytterligare så hen kan lägga sig i korrekt fil eller fortsätta på inslagen väg och sen vända vid första möjlighet. Bil A kör i korrekt fil i korrekt hastighet. Det är inte bil As fel att hastigheten i bil Bs fil sänks till under hastighetsgränsen. Hade bil A däremot ökat hastigheten för att förhindra för bil B att komma in i den filen framför bil A så hade bil A gjort fel.
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 10:54:15 följande:
    Förrändras situationen om tre filer fortsätter rakt fram och den fjärde filen blir en avfart? Om man kan välja att fortsätta rakt fram eller svänga av i filen som Bil B ligger i?

    Alltså: Bilarna som ska fortsätta rakt fram ligger i helt rätt fil om de ligger i den tredje filen.
    Nej, om den högra filen ska svänga av och bil B kommer på att hen ska svänga så får hen invänta möjlighet att byta fil genom att bromsa in ytterligare. Om Bil B ska svänga så har hen dessutom inte planerat sin körning om det blir en olycka den den kastar sig in framför bil A utan att ha sett den.



    Ja, Bil A kör i korrekt fil i korrekt hastighet. Men Bil B ligger ju faktiskt också i korrekt fil, då man kan svänga av från den filen också. Alltså, tre filer går rakt fram och två filer svänger av.

    Men som du ser det så gör inte Bil A något fel någonstans här?
  • LFF
    Anonym (B-kort) skrev 2018-10-31 11:10:39 följande:
    Ja, Bil A kör i korrekt fil i korrekt hastighet. Men Bil B ligger ju faktiskt också i korrekt fil, då man kan svänga av från den filen också. Alltså, tre filer går rakt fram och två filer svänger av.

    Men som du ser det så gör inte Bil A något fel någonstans här?
    Inte om Bil A faktiskt ska svänga, nej.
  • sextiotalist

    Det mest sannolika scenariot är att båda kommer anses lika vållande (en kollega var med om något liknande och där ansågs båda vara vållande).

  • Anonym (B-kort)
    LFF skrev 2018-10-31 11:18:32 följande:
    Inte om Bil A faktiskt ska svänga, nej.
    Även fast hastigheten är 80?
Svar på tråden Vad gäller i den här trafiksituationen?