• Äldre 31 Oct 16:58
    2999 visningar
    3 svar
    3
    2999

    Mina föräldrar är för stränga

    Hej,

    Jag är en tjej på 14-årsåldern. Min föräldrar är ganska stränga när det gäller skolan och allting annat. Men jag har en bättre relation med min pappa än mamma. Vi brukar kunna prata om saker men såklart brukar han hålla med min mamma om saker.

    Min mamma och jag bråkar minst varje dag. Allt kan börja med att vi sätter oss för att prata om något till att jag frågar om jag får vara med några vänner eller om några får komma över.

    De har blivit mycket mer stränga med åren vilket jag börjar må dåligt över.

    Jag har ej så många vänner (pågrund av att mina föräldrar inte låter mig gå hem till vänner vars föräldrar de ej känner) eller gå ut med nya personer för de måste träffa personen först. Jag får inte sova över hos någon av mina vänner och har aldrig gjort det. Har fått komma med en massa ursäkter om varför jag alltid måste hem när de ska sova över.

    Jag har börjat bli deprimerad den senaste tiden av anledningar since att jag känner mig ensam och värdelös. och det är för svårt för mig att prata om det för mina föräldrar för de är aldrig stolta över mig och jag vill ej få de att tro mindre saker om mig nu och de skulle säkert skylla allt på mig.

    Min mamma har också extremt humörsvängningar så det gör allting mer svårt.

    Hon säger alltid att alla andra är fina och jag är tjock och borde äta mindre. Varje gång vi går ut tsm säger hon alltid att andra tjejer har fina naglar t.ex. och mina är fula för jag biter på de. Hon säger att jag ej har några vänner men det är ju de som knappt låter mig träffa nya personer och jag gillar att ha killkompisar för de är mer najs men det är helt förbjudet iaf utanför skolan.

    Om jag t.ex. går ut idag med mina vänner idag och kanske ska till ett annat ställe imorn så får jag ej för jag gick ut idag med mina vänner.

    Jag älskar mina föräldrar de gör allt för mig och de vet det bästa för mig. De bryr sig om mig och köper saker jag vill ha. De skyddar mig från dåliga saker men ibland mår jag bara piss och önskade att de var mindre stränga.

  • Svar på tråden Mina föräldrar är för stränga
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 31 Oct 17:05
    #1

    Till att börja med är det inte okej att din mamma säger så till dig. Vad det gäller regler är knepigare, kan du prata kurator på din skola om hur du känner?

  • Anonym (C)
    Äldre 31 Oct 17:34
    #2

    Det låter inte som att dina föräldrar är ?normalt? stränga utan för stränga så att de begränsar ditt liv orimligt mycket. Att du inte får träffa killkompisar efter skoltid är jättemärkligt! Varför får du inte det?

    Varför får du inte träffa vänner två dagar i rad? Vad tycker dina föräldrar att du ska göra istället?

    Jag kan förstå att de vill träffa dina vänners föräldrar, särskilt om du ska sova över. Men varför har de inte gjort det så att du kan sova över?

    Det är självklart inte okej att fin mamma säger nedvärderande saker om dig!

  • Äldre 1 Nov 08:57
    #3

    Ja dina föräldrar låter onekligen extremt stränga. Däremot har jag ingen aning om hur du bäst hanterar det och jag tycker precis som ovan att du ska ta kontakt med kuratorn på din skola som jag hoppas kan hjälpa dig. 

    Vet de om att de är strängare än dina vänners föräldrar? Eller tror de att deras regler är helt normala?

Svar på tråden Mina föräldrar är för stränga