• Lillamusen88

    Hjälp med potträning!

    Vi har en 3,5-årig pojke som inte är blöjfri på långa vägar. Köpte för ett drygt år sedan en potta som alltid stått framme men som nästan aldrig använts.

    vår pojke visar 0 intresse för pottan/toaletten. Någon enstaka gång har han dragit ner byxorna och satt sig på pottan i ett par sekunder innan han sagt ?det kommer inget? och då klät på sig igen. Han tycker det är mysigt att ha bajs i blöjan och kan ibland gå runt med detta länge innan han vill byta. Han är väldigt aktiv och sprallig och när vi pratat om potträning med förskolepersonalen upplever de att han har för fullt upp med att tänka på att börja gå på pottan. Vi har köpt kalsonger som han gått runt med hemma utan blöja men det har alltid slutat med att han exempelvis suttit i soffan och kissat i byxorna utan att bry sig om att det blivit blött.

    Hur märker man när ett barn är redo att börja potträna eller ska vi bara köra på ändå? Tycker inte han visar några direkta tecken på att vara redo. Kan någon ge oss tips på hur vi kan börja jobba med detta på riktigt eller ska vi invänta några tecken från barnet? Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Hjälp med potträning!
  • Anonym (Hj)

    Jag hänger på här!

    Samma ålder, dotter. Dock kissar hon på pottan och går alltid utan blöja utom när hon ska bajsa. Då säger hon till och ber om blöja, hemma och på dagis.

    Men man är ju less.

    Och man tycker synd om att hon ska behöva tycka att det är så obehagligt att släppa kontrollen.

    Din son dock... =) verkar ju ha en hel skön inställning till sin vardag!

    Mitt råd är att fortsätta uppmuntra men inte tjata och be förskolan göra samma.

    Ingen stress, en dag händer det väl bara.

    Men själv trodde man väl aldrig att det hela skulle ta så Här lång tid liksom.

    Man har ju sett typ 4-5 åringar med blöjor, Inte så charmigt.

  • Anonym (Böcker)

    Har ni provat köpa böcker som handlar om att gå på potta? Finns några olika. Det hjälper ju mycket att prata om det.

    Det är viktigt att lära sig kiss och bajs-rutinerna. Så att när man väl börjar med pitträningen så vet man, att gen till exempel alltid behöver kissa efter nattsömn eller liknande. Sätt barnet på potta på rutin från början, kanske med 2-3 timmar mellanrum då de är så pass stora barn. Så klart inte under tvång, utan för att läsa böcker eller leka med andra leksaker.

    Nu verkar ju barnen vant sig vid att bajsa i blöja, så är ju lite svårare. Men det går ju helt enkelt sluta erbjuda blöjan. Mitt barn höll sig första kvällarna tills hen fick sovablöja men tredje dagen råkade det komma bajs när vi läste en bok på pottan, sedan dess är det bara pottan som gäller.

    Vi har kört med att inte ge positiva eller negativa kommentarer kring potträningen. Utan istället sagt "oj nu kom det kiss på golvet, nästa gång kan du kissa på pottan."

    Det bästa är ju om blöta kläder väcker obehag om det råkar komma kiss, byxor utan kalsonger under verkar för vissa kunna kännas värre.

    Sen är det väl viktigt att vara konsekvent, tar ni bort blöjan så kämpa på istället för att ge med er. Annars vet ju barnet att den kan få tillbaka blöjan. Ta bort mattor från golven, lägg plastad frotté i soffan osv.

    Jag tror barn behöver hjälp att förstå att de är redo. Precis som när man ska sluta med tutte eller sova i egen säng.

  • Anonym (S)

    Jag köpte chokladmynt. Satt man på toa och kissade el bajsade fick man ett mynt...

    Blev mycket spring i början men båda blev blöjfria över dagen, de var närmare 4 då.

    Slutade med mynten vid varje tillfälle så fort de fattade galoppen och de fick ett mynt på kvällen sedan under någon vecka för att de varit så duktiga och gått på toan.

    De hade inget intresse av pottan alls, helt onödigt inköp samma med den mindre toaringen.

    Men någon månad före de fyllt 4 så sa jag bara att om tre dagar tar vi av blöjan och går utan. Sedan var de massor av påminnelser pm det och sedan när dagen kom så tog jag bara den.

    Förberedelse och muta ifunkade för oss i det läget.

  • Anonym (:))

    Boken blöjfri på 3 dagar har många bra och vettiga tips.

Svar på tråden Hjälp med potträning!