• Anonym (KL8)

    17 år och medhjälp till mord?

    BARA SERIÖSA OCH RIKTIGA SVAR.

    Hej.

    Jag behöver hjälp, nu.

    Jag är en 17årig tjej som inte har en aning om vad jag ska göra. Min killkompis på 21 år skrev till mig att jag skulle ringa honom, det var akut.

    Jag ringer honom och jag frågar vad som hänt. Han svarar ?Du har vart med mig hela veckan, okej?? och jag svarar ?Va?? och han svarar ?Du har vart med mig hela veckan, OKEJ??. Jag förstod verkligen ingenting.

    Denna killen, som jag kommer kalla Simon, hänger inte med bra folk. Han har haft rättegångar förut, hamnar ofta i stora bråk och har kontakter från olika gäng.

    Simon berättar för mig att han tror att han har dödat en kille. Han har berättat för polisen att han vart med mig hela veckan, förutom på onsdagen, för då var vi hos honom. Jag och hans pappa är hans alibi.

    Simon säger till mig att polisen eller Säpo med stor chans kommer att ringa mig, och han vill att jag ska ljuga för dom. Han vill att jag ska säga till dom att jag har vart med honom hela veckan, hemma hos mig, förutom på onsdagen för då var vi hos honom från 18:00 till 00:00, och efter det skjutsade han hem mig. Men egentligen har jag inte träffat honom på hela veckan. Simon kan få upp till 30 års fängelse. Han sa sen till mig ?Förstår du vad du gett dig in på? Du är ute på DJUPT vatten?.

    Han är min bästa vän, och jag vet inte vad jag ska göra. Jag sa att jag kommer ställa upp för honom, för oavsett hur jag skulle göra så skulle något hända. Fan alltså, jag har panik. Jag vet inte hur jag ska hantera detta, eller hur jag ska gå till väga. Jag är rädd, nervös, ledsen och arg.

    Jag vet inte till 100% ifall polisen kommer ringa mig.

    Vad kommer hända ifall polisen skulle få reda på att jag ljugit för dom? Är det medhjälp till mord? Vad kommer hända med mig?

    Jag har PANIK. Jag har INGEN aning om vad jag ska göra. Jag är 17 år, och jag är helt tom. Emil har alltid ställt upp för mig, och vi har känt varandra länge. Jag känner mig så fruktansvärt elak som inte skulle hjälpa honom, för han är min bästa vän. Men samtidigt så riskerar jag mig själv att åka dit. Jag sitter liksom i kläm?

    Vad skulle hända med mig om polisen skulle få reda på att jag ljuger?

  • Svar på tråden 17 år och medhjälp till mord?
  • Anonym (Madde)

    Ljug INTE för hans skull vad du än gör. Ja du kan bli straffad. Och tänk på offret och dennes familj, de förtjänar rättvisa.

  • Anonym (Nej)

    Han är ingen riktig vän om han begär detta av dig.

    Du ska inte ställa upp! Du kan och kommer bli straffad, ja.

  • Anonym (Fel)

    Du ska tala sanningen, annars kommer du åka dit för skyddande av brottsling Simon/Emil. Tänk på ev offer...

  • Anonym (drz)

    Säpo i en förundersökning, 21år och riskerar 30 år.. jo tjena...

  • Anonym (Lögner)

    Tyvärr men din kompis ljuger för dig, straffet om man ?tror man kanske mördat någon? är INTE 30 år.. Säpo skulle inte heller vara inblandad i ett mord, utan något djupare.

    En kompis, eller bästa vän hade aldrig krävt detta av dig, ljug inte för polisen om dom skulle kontakta dig.

    Tänk på dig själv i första hand- för de gjorde absolut inte din ?kompis? när han drog med dig i massa lögner

  • Anonym (Hanna)

    Tror knappt detta är sant men är det de så ska du absolut inte ljuga för en kompis och denna "vännen" är ingen riktig vän om han begär detta av dig.

    Efter som du är 17 år och straffmyndig så kommer det bmi såhär: Ljuger du kan du själv dömmas för mened och hjälper du honom kan du själv dömmas för skyddande av brottsling. Inte speciellt roliga saker att ha i sitt register som 17åring.

    Dessa dommar syns i flera år, om 2 år när du tar studenten kan det bli att du inte ens får ett jobb då många arbetsgivare begär utdrag ur belastningsregistret, där dessa dommar syns. Ajöken pöken till ett vettigt liv om du ger dig in på detta.

  • Liberté

    Om han är misstänkt för mord så är det rätt lätt att avlyssna hans telefon.

    Dessutom kan de i efterhand göra en triangulering med era mobiltelefoner vilket innebär att de ser hur de "rört" sig över veckan.

    Eftersom ni kommer få svårt att förklara hur det kommer sig att era mobiler är ute på äventyr separat och inte där ni sagt ni var så genomskådas lögnen lätt.

  • Kjell2
    Anonym (KL8) skrev 2018-11-02 00:47:43 följande:

    BARA SERIÖSA OCH RIKTIGA SVAR.

    Hej.

    Jag behöver hjälp, nu.

    Jag är en 17årig tjej som inte har en aning om vad jag ska göra. Min killkompis på 21 år skrev till mig att jag skulle ringa honom, det var akut.

    Jag ringer honom och jag frågar vad som hänt. Han svarar ?Du har vart med mig hela veckan, okej?? och jag svarar ?Va?? och han svarar ?Du har vart med mig hela veckan, OKEJ??. Jag förstod verkligen ingenting.

    Denna killen, som jag kommer kalla Simon, hänger inte med bra folk. Han har haft rättegångar förut, hamnar ofta i stora bråk och har kontakter från olika gäng.

    Simon berättar för mig att han tror att han har dödat en kille. Han har berättat för polisen att han vart med mig hela veckan, förutom på onsdagen, för då var vi hos honom. Jag och hans pappa är hans alibi.

    Simon säger till mig att polisen eller Säpo med stor chans kommer att ringa mig, och han vill att jag ska ljuga för dom. Han vill att jag ska säga till dom att jag har vart med honom hela veckan, hemma hos mig, förutom på onsdagen för då var vi hos honom från 18:00 till 00:00, och efter det skjutsade han hem mig. Men egentligen har jag inte träffat honom på hela veckan. Simon kan få upp till 30 års fängelse. Han sa sen till mig ?Förstår du vad du gett dig in på? Du är ute på DJUPT vatten?.

    Han är min bästa vän, och jag vet inte vad jag ska göra. Jag sa att jag kommer ställa upp för honom, för oavsett hur jag skulle göra så skulle något hända. Fan alltså, jag har panik. Jag vet inte hur jag ska hantera detta, eller hur jag ska gå till väga. Jag är rädd, nervös, ledsen och arg.

    Jag vet inte till 100% ifall polisen kommer ringa mig.

    Vad kommer hända ifall polisen skulle få reda på att jag ljugit för dom? Är det medhjälp till mord? Vad kommer hända med mig?

    Jag har PANIK. Jag har INGEN aning om vad jag ska göra. Jag är 17 år, och jag är helt tom. Emil har alltid ställt upp för mig, och vi har känt varandra länge. Jag känner mig så fruktansvärt elak som inte skulle hjälpa honom, för han är min bästa vän. Men samtidigt så riskerar jag mig själv att åka dit. Jag sitter liksom i kläm?

    Vad skulle hända med mig om polisen skulle få reda på att jag ljuger?


    Mycket mystisk här. "tror han dödat en kille" Att då ringa och berätta det för någon är genuint genomkorkat. Att sen inte ha kolla på vem som utför spaningen, eller straffvärdet, 30 år finns inte, tyder på att något inte stämmer. Sen borde han vara häktad med restriktioner nu om polisene slagit klorna i honom. 

    Skulle allt visa sig stämma, du ljuger och skyddar honom i förhör och rättegång, kan det bli tal om skyddande av brottsling och mened för dig. Troligtvis ett längre vilkorligt straff pga din låg ålder, eventuell ungdomsvård, fosterhemsplacering mm . Inget körkort på ett tag, svårt få vissa jobb pluss en massa annat trassel.

    Finns andra möjlig förklraringar här, han har gjort något annat dumt, med eller utan polis inblandat, men säger att det är allvarligt för att du ska skydda honom eller så vill han bara snärja dig i något helt annat syfte.


  • Pierott

    Som övriga skriver.

    1: dom kommer pinga era mobiler (mer eller mindre standardförfarande idag). Där kommer det synas att ni inte umgåtts.

    2: när det uppdagas att du ljugit för att skydda honom har du ett åtal att vänta för skyddande av brottsling.

    3: i Sverige har vi inget straffvärde på 30år. Man får som mest livstid, med möjlighet att söka tidsbestämt.

  • Lilyje

    ?Förstår du vad du gett dig in på? Du är ute på DJUPT vatten?.

    Ingen riktig vän skulle hota sådär, så sätt dig inte i skiten för hans skull.


    M 2010 | B 2017 | ? 2019
  • Tiina87

    1. 30 års fängelse för mord?

    2. Säpo är vanligen inte inblandad i mordutredningar så länge det inte handlar om rikets osäkerhet.

    3. Tror att han dödat en kille? Man vet om man avsiktligt eller av misstag har tagit livet av någon.

    Men oavsett så kan inte du ge honom ett falskt alibi. Det kan få konsekvenser för dig.

  • Anonym (....)
    Kjell2 skrev 2018-11-02 07:52:26 följande:

    Mycket mystisk här. "tror han dödat en kille" Att då ringa och berätta det för någon är genuint genomkorkat. Att sen inte ha kolla på vem som utför spaningen, eller straffvärdet, 30 år finns inte, tyder på att något inte stämmer. Sen borde han vara häktad med restriktioner nu om polisene slagit klorna i honom. 

    Skulle allt visa sig stämma, du ljuger och skyddar honom i förhör och rättegång, kan det bli tal om skyddande av brottsling och mened för dig. Troligtvis ett längre vilkorligt straff pga din låg ålder, eventuell ungdomsvård, fosterhemsplacering mm . Inget körkort på ett tag, svårt få vissa jobb pluss en massa annat trassel.

    Finns andra möjlig förklraringar här, han har gjort något annat dumt, med eller utan polis inblandat, men säger att det är allvarligt för att du ska skydda honom eller så vill han bara snärja dig i något helt annat syfte.


    30 år finns men innebär oftast i praktiken livstid. Vilket man kan dömas för om man mördat npgon och är 21 eller över.
  • Anonym (zita)

    Ts, du ska prata med dina föräldrar eller någon annan vuxen du litar på nu på en gång! Berätta allt som Simon sa till dig.

    För det första:
    Han vill dig inte väl. Han är ingen vän! Hade han varit din vän hade han aldrig blandat in dig i det här, utan hade velat hålla dig långt utanför.

    För det andra:
    Du kan inte ljuga. Eller ja, du kan försöka. Men varken polis eller åklagare är dumma, de kan det här jobbet. De kommer se/höra på dig att du ljuger och de kommer fixa fram en hel massa bevis på att Simon inte alls varit med dig hela veckan. Det är ingen idé att du ens försöker ljuga. Det som kommer hända är att OM du sitter i rätten och ljuger så kommer du själv att bli åtalad för mened.
    Det är ett riktigt allvarligt brott att ljuga i rätten.

    För det tredje:
    Det är inte att hjälpa honom om du nu ändå skulle försöka ljuga. Har han gjort brottet så kan han också ta straffet. Tänk också på eventuella offers familj.

    men som sagt: prata med en vuxen nu, du ska inte vara ensam i det här! Föräldrar, kompis föräldrar, lärare, kuratorn på skolan, någon som du känner att du kan prata med.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (zita) skrev 2018-11-02 17:58:59 följande:
    Ts, du ska prata med dina föräldrar eller någon annan vuxen du litar på nu på en gång! Berätta allt som Simon sa till dig.

    För det första:
    Han vill dig inte väl. Han är ingen vän! Hade han varit din vän hade han aldrig blandat in dig i det här, utan hade velat hålla dig långt utanför.

    För det andra:
    Du kan inte ljuga. Eller ja, du kan försöka. Men varken polis eller åklagare är dumma, de kan det här jobbet. De kommer se/höra på dig att du ljuger och de kommer fixa fram en hel massa bevis på att Simon inte alls varit med dig hela veckan. Det är ingen idé att du ens försöker ljuga. Det som kommer hända är att OM du sitter i rätten och ljuger så kommer du själv att bli åtalad för mened.
    Det är ett riktigt allvarligt brott att ljuga i rätten.

    För det tredje:
    Det är inte att hjälpa honom om du nu ändå skulle försöka ljuga. Har han gjort brottet så kan han också ta straffet. Tänk också på eventuella offers familj.

    men som sagt: prata med en vuxen nu, du ska inte vara ensam i det här! Föräldrar, kompis föräldrar, lärare, kuratorn på skolan, någon som du känner att du kan prata med.
    Håller med
  • Kjell2
    Anonym (....) skrev 2018-11-02 17:45:44 följande:

    30 år finns men innebär oftast i praktiken livstid. Vilket man kan dömas för om man mördat npgon och är 21 eller över.


    Var i brottsbalken hittar du ett straff på 30 år. Livstid finns men inte 30 år.
Svar på tråden 17 år och medhjälp till mord?