• Snöoväder

    Hjälp, hur hittar man något positivt i detta?

    Fick för ett tag sedan veta att vi inte kan få barn tsm på den naturliga vägen och det enda val vi har nu är ivf.. pga den manliga faktorn. Det känns som allt det roliga, positiva med att skaffa barn försvann. Allt känns som en mardröm och jag vet inte om jag kommer klara av att gå igenom en ivf..

    Hur har ni andra hittat något positivt i detta?

    Jag vet att jag inte vill leva ett liv utan barn, men har ingen ork till läkarbesök, sprutor, behandlingar och väntan.. Hur ska man ens lyckas dölja det på sitt jobb?

    Besvikelsen när man känner att man med sin partner inte kan få ett barn på egen hand....

    Vi har inte pratat med någon runt oss och jag vill heller inte göra det, skulle aldrig klara av att folk ska fråga en frågor kring det och hela tiden bli påmind om att man inte kan få barn.

    Sen tycker min partner att det är jobbigt och onödigt när jag blir så ledsen över det hela, han tycker inte att jag ska ta ut något i förskott för chansen med ivf är inte noll.

    Men det är ju mig som alla sprutor, läkarbesök osv kommer gå ut över. När det egentligen inte ens är fel på mig så är det ändå jag som ska få gå igenom allt det här..

    Fler som känt sig ensam och att allt är så orättvist?

  • Svar på tråden Hjälp, hur hittar man något positivt i detta?
  • Långbenopluto

    Man får sätta saker i rätt perspektiv. Ni har sån tur att IVF ens är en möjlighet.

    En del har inte ens den otroliga möjligheten utan blir barnlös hela livet. 

  • Meriall

    Ni behöver ju inte gå igenom ivf om ni har manlig faktor. Det räcker ju med insemination i naturlig cykel. Ni kan tom beställa hem sperma på nätet och göra det själva...

  • Snöoväder

    Hur menar du? Kan man själv inseminera hans sperma i mig då? För via samlag funkar det ju inte av sig själv.

    Problemet är väl att de kanske inte kommer fram av sig själv..

  • UndrandeSökare
    Snöoväder skrev 2018-11-02 10:33:32 följande:

    Hur menar du? Kan man själv inseminera hans sperma i mig då? För via samlag funkar det ju inte av sig själv.

    Problemet är väl att de kanske inte kommer fram av sig själv..


    Om probkemet är att hans spermier är för slöa (bara simmar runt i ring), så funkar det inte med insemination, då måste man göra ivf.
  • Snöoväder

    Han hade vid del pigga och vis del alla, men att vi själv aldrig skulle kunna få barn, så då borde ju ivf vara enda lösningen...

  • SvenOlsson
    Snöoväder skrev 2018-11-02 08:37:09 följande:

    Fick för ett tag sedan veta att vi inte kan få barn tsm på den naturliga vägen och det enda val vi har nu är ivf.. pga den manliga faktorn. Det känns som allt det roliga, positiva med att skaffa barn försvann. Allt känns som en mardröm och jag vet inte om jag kommer klara av att gå igenom en ivf..


    Jag undrar hur du exakt menar med manliga faktorn. Gjorde ni båda en fertilitetsutredning? Är han steril eller 'bara' har dåliga spermier? Jag finns tillgänglig som donator i situationer då det skulle vara ett alternativ. Men om din man har dåliga - men fungerande - spermier så förstår jag ju om det inte är förstahandsalternativ
  • Snöoväder

    Båda har gjort utredning och det beror på att han har låg mängd spermier och vissa är slöa, men det fanns pigga så de rekommenderade ivf med typ 30 % chans, högre om man satte in fler ägg. Brukar man göra det? Sätter man inte bara in ett ägg?

  • UndrandeSökare
    Snöoväder skrev 2018-11-02 13:00:04 följande:

    Båda har gjort utredning och det beror på att han har låg mängd spermier och vissa är slöa, men det fanns pigga så de rekommenderade ivf med typ 30 % chans, högre om man satte in fler ägg. Brukar man göra det? Sätter man inte bara in ett ägg?


    Det är olika från klinik till klinik, i Sverige är det vanligast att man bara sätter in ett. Utomlands får patienten ifta välja 1 eller 2. Jag och mannen gör donation i Riga där får man välja. Jag valde att sätta in 2 blastos (5dagars embryon) sist. Men nästa gång kommer jag bara sätta in 1 i taget. Vi har 5blastos i frysen nu i Riga.
  • Meriall
    Snöoväder skrev 2018-11-02 11:49:11 följande:

    Han hade vid del pigga och vis del alla, men att vi själv aldrig skulle kunna få barn, så då borde ju ivf vara enda lösningen...


    Ah då missförstod jag. Trodde han inte hade några så ni behövde spermadonation.
  • Snöoväder

    Hur känner ni som gått igenom det, hur motiverar man sig?

    Visst det finns en chans att vi fortfarande kan få barn tsm med hjälp. Men för mig känns det här skit i vilket fall som helst...

Svar på tråden Hjälp, hur hittar man något positivt i detta?