• Cashewen

    Någon som blivit fri från hetsätning?

    Har såna jävla hetsätninrsproblem. Känns som man aldrig blir bra.. har alla "verktyg" för att lyckas förutom att jag är sjukt ensam.

    Finns det nån här som har slutat hetsäta/stressäta? Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Någon som blivit fri från hetsätning?
  • Anonym (Fali)

    Jag har lyckats bryta mönstret i långa perioder men faller då och då tillbaka. Jag hetsäter dock då oftast inte lika mycket eller länge som jag gjort förr.

    Hur yttrar sig din problematik och vilka verktyg är det du har?

    Det som hjälper mig är typ vardagsrutiner. Att leva rätt inrutat och vakna/ gå och lägga mig varje tid varje dag och att ha rutiner för storkok osv. Tyvärr också att till stor del undvika att ha nåt slags snacks/ chips osv hemma överhuvudtaget. Har en distansrelation och efter att han har bott här några dagar och lämnar chips i skåpen kan jag aldrig motstå utan äter upp allt, köper ofta mer också då... Jag verkar falla ner i hetsätningsträsket efter att det har varit nåt slags avbrott i vardagen, typ en helg, ledighet. Nu efter nyår när jag har varit på nyårsfirande så är det svårt att komma tillbaka till ett hälsosamt sätt igen. Ett annat viktigt verktyg för mig är att inte hålla igen på maten för att gå ned i vilt efter att jag har hetsätit. Måste ALLTID äta frukost, lunch och middag. Helst även mellanmål. Jag får inte hålla igen men det kan vara lite svårt ibland...

    Det här blev väl lite svamlande, har svårt att formulera mig! Men det är ett komplicerat ämne...

  • Anonym (Fri)

    Jag har varit där också.

    Från ortorexi och undervikt till bulimi och hetsätning.

    Nu är jag fri skulle jag säga, oerhört längesedan jag hetsåt. Och i perioder var det riktigt brutalt, kunde pågå i flera dagar och sov mig igenom dagarna och tryckte godis, kaksmet, mackor och nutella däremellan. Var djupt deprimerad ett tag.

    Det som hjälpte mig var som redan nämnts ovan, vardagsrutiner! Och fysisk aktivitet! Jag har lärt mig att rutiner med regelbundna måltider och fysisk aktivitet får mitt psyke att må bra! Jag föll alltid tillbaka till hetsätningen när något gick emot mig, var jobbigt eller när jag fick depressiva tankar.

    Har även dragit ner med alkohol, förut kunde jag festa rejält. Nu kan jag ta ett glas vin eller två till middagen någon gång i bland för smakens skull men dricker mig aldrig full längre. Bakisångesten kunde för mig vara en riktig trigger.

    Sen utesluter jag socker och skitmat. Det får mitt psyke att spela mig ett spratt nämligen och triggar mig till att hetsäta. Ett ärr från mina ätstörningar som jag alltid kommer få brottas med.

    Men idag lever jag ett helt vanligt och välfungerande liv utan hetsätning! Det går! Kram

  • Anonym (Fd här med)

    Går också långt mellan gångerna här. Har varit i samma situation som du. Värst var ensamheten. Så fort jag har folk omkring mig är det lättare att styra. Ett jobb där jag trivdes, träningsrutin etc.
    Har flyttat mycket i livet och fått starta om många gånger med att hitta rutiner, men det går.

Svar på tråden Någon som blivit fri från hetsätning?