• Äldre 2 Nov 17:34
    10023 visningar
    4 svar
    4
    10023

    Svullen lymfkörtel bakom örat på bebis

    Hej!

    Sonen var sjuk i tredagarsfeber (måste varit det iaf, för febern var i 3 dagar o efter det fick han lite rödknottriga utslag på mage o rygg som är borta nu) förra helgen o märkte efter det för ett par dagar sen att hans ena lymfkörtel bakom örat är svullen, typ som en ärta. Känner en bakom andra örat också fast inte lika stor. Är detta normalt tro? Bvc-sköterskan är bortrest.. någon som varit med om samma?

  • Svar på tråden Svullen lymfkörtel bakom örat på bebis
  • Äldre 2 Nov 17:34
    #1
    Louisejp skrev 2018-11-02 17:34:07 följande:

    Hej!

    Sonen var sjuk i tredagarsfeber (måste varit det iaf, för febern var i 3 dagar o efter det fick han lite rödknottriga utslag på mage o rygg som är borta nu) förra helgen o märkte efter det för ett par dagar sen att hans ena lymfkörtel bakom örat är svullen, typ som en ärta. Känner en bakom andra örat också fast inte lika stor. Är detta normalt tro? Bvc-sköterskan är bortrest.. någon som varit med om samma?


    Han är snart 8 månader förövrigt!
  • Äldre 3 Nov 19:01
    #2

    Någon??

  • Äldre 5 Nov 12:36
    #3

    Det är säkert ingen fara, många bebisar får ju det ofta, alltför att immunförsvaret arbeta, förstår att du är orolig, mina stora har haft svullna lymfkörtlar då och då som jag kollat upp, men har hala tiden fått det till svar, eller att de haft en liten infektion i kroppen o immunförsvaret jobbar extra då, men om det håller i sig, gå till BVC..

  • Äldre 5 Nov 20:51
    #4

    Tack för svar. Var hos barnläkaren idag (av helt andra orsaker :)) så passade på att fråga då men hon tyckte att den kändes helt normal, kunde inte ens känna den först. Så ja, överdrivet orolig mamma här.. nojade över dotterns lymfkörtel på halsen för ett år sen, den är fortfarande kvar o ingen fara, så borde väl lärt mig sen dess men icke haha..


    backen15 skrev 2018-11-05 12:36:53 följande:

    Det är säkert ingen fara, många bebisar får ju det ofta, alltför att immunförsvaret arbeta, förstår att du är orolig, mina stora har haft svullna lymfkörtlar då och då som jag kollat upp, men har hala tiden fått det till svar, eller att de haft en liten infektion i kroppen o immunförsvaret jobbar extra då, men om det håller i sig, gå till BVC..


Svar på tråden Svullen lymfkörtel bakom örat på bebis