• Äldre 2 Nov 22:09
    2601 visningar
    2 svar
    2
    2601

    Har jag ångest? Vad kan jag göra åt saken?

    Hej!


    Ska vara rak på sak, har under en väldigt lång period känt konstant gnagande oro. Ibland känns den mer, och ibland mindre. Det är inte en dominerade känsla, utan jag kan fortfarande känna mig arg, glad, flummig, men jag har i stort sett alltid den där irriterande gnagande känslan av att något dåligt kommer att hända. Jag vill inte söka vård, då den är för överbelastad och jag orkar allvarligt inte med sådant.

    Finns det någon jag kan göra? Försöker att äta, träna och sova bättre.

  • Svar på tråden Har jag ångest? Vad kan jag göra åt saken?
  • Äldre 11 Nov 00:35
    #1
    +1

    Hej!

    En lite begynnande ångest kanske. Det är vanligt men ändå betungande förstås.
    Att ha någon att prata med är jättebra men den rätte för detta finns ju inte till hands alla gånger och en vet ju inte hur allvarligt det måste bli innan man behöver professionell hjälp. Livet är inte bara lätt att leva och jag tror att det måste gå lite upp och ner för om det aldrig skulle kännas dåligt så kan det ju heller aldrig kännas bra. Jag tror att det kan vara bra att fundera på hur en känner och på vilka förändringar en skulle kunna jobba på att kunna uppnå.
    Jag har mått dåligt i perioder av mitt liv. Ibland har jag klarat mig ur det på egen hand och några gånger har jag sökt hjälp. Inte något svar på din fråga kanske men jag hoppas att du får fler svar. kram!

  • Äldre 13 Nov 18:20
    #2
    +1

    Hej!

    Jag tycker absolut att du ska gå och prata med någon. Att bara den tanken känns jobbigt visar på att det du känner inom dig är jobbigt. Lägg inte locket på för då kan det komma upp med högre kraft.

    Fundera över vad har du i livet som kanske stressar dig? Vad har du för rädslor? Det kan vara skönt att försöka lista ut VAD det är som gnager... kan vara jätte svårt. Men skriv ner en lista på allt som är jobbigt. Gå sen igenom dom igen och fundera vad med respektive är det som stressar? Skrämmer? Gör dig ledsen? Får dig att känna dig värdelös/dålig etc. Då är det lättare att göra ngt åt sin oro om man kan försöka lösa problemet. Om det inte går kan en kurator/psykolog/ psykoterapeut hjälpa dig att hantera din oro. Att uppmärksamma sina tankar är också värdefullt. Googlea på tankefällor! Många med oro tänker i termer av framtiden, något obehagligt som kommer att inträffa etc. Katastroftankar är vanligt. Kolla in och se om något av dem stämmer på dig. Sedan kan andningsövningar vara hjälpsam för att motverka en ångestattack. Eller distansering från sina tankar, alltså rikta uppmärksamheten "utåt" istället för inåt. Att ex. Kolla vilka färger och former som finns i rummet. Att träna medveten närvaro är också ett tips! :)

    Hoppas du snart mår bättre! Alla har vi oro till och från men om den påverka ditt dagliga liv ska du söka hjälp! Det betyder inte att du är sjuk eller något fel på dig! Det är bara väldigt klokt! Precis som att gå till doktorn när du är sjuk :)

Svar på tråden Har jag ångest? Vad kan jag göra åt saken?