• Anonymsju

    1 åring vägrar äta mat

    Hej, vi behöver hjälp. Våran snart 1 åring äter inte mat. Han har aldrig ätit bra, det var 2 veckor runt 7 månader han åt lite puré. Sen har han vägrat att bli matad, vi har testad allt för att han ska vilja äta. Han får mat i sin tallrik och så sitter vi ner tillsammans varje kväll och han får oftast exakt samma som oss, ändå så slickar han lite på maten, tar en bit i munnen men tar ut den igen och ner på golvet. Sedan dröjer det inte länge förrän han upptäcker att han kan kasta ner maten på golvet, då tar han en bit och kastar ner, så fortsätter han tills tallriken är tom, eller så kastar han mat runt omkring, så jag får mat på mig och det resten av köket också. Varför är han tillräckligt intresserad för att stoppa maten i munnen, men sen är det bara lek. Han har aldrig ätit bra med mat, det har alltid varit nåt "strul". Vad ska vi göra?? Vi försöker att hålla oss lugna, förklarar lugnt att maten ska vara på tallriken, men att servera mat varje dag och han bara kastar runt med den, utan att få i sig ens en liten majs, det börjar bli frustrerande.

  • Svar på tråden 1 åring vägrar äta mat
  • sextiotalist

    Börja med att lägga så lite mat på tallriken så att det inte finns något att kassta, en msk mos, tre makaroner, en halv köttbulle.

  • elyse

    Ge honom ingen tallrik. Ge en bit i taget eller 3-4 bitar av t.ex. korv på rad.

  • Anonymsju
    sextiotalist skrev 2018-11-04 08:53:06 följande:

    Börja med att lägga så lite mat på tallriken så att det inte finns något att kassta, en msk mos, tre makaroner, en halv köttbulle.


    Jag lägger jättelite mat åt gången, sen fyller jag på från min tallrik när han har slut på sin tallrik.. men jag lägger lite mer än så lite du menar, ska testa med mindre då..

    Brottas med tanken varje gång att han kanske inte är redo att äta själv, och att jag ska fortsätta försöka traggla med att mata honom, men känner samtidigt att en 1 åring bör väl vara redo att äta själv.
  • sextiotalist
    Anonymsju skrev 2018-11-04 09:12:24 följande:

    Jag lägger jättelite mat åt gången, sen fyller jag på från min tallrik när han har slut på sin tallrik.. men jag lägger lite mer än så lite du menar, ska testa med mindre då..

    Brottas med tanken varje gång att han kanske inte är redo att äta själv, och att jag ska fortsätta försöka traggla med att mata honom, men känner samtidigt att en 1 åring bör väl vara redo att äta själv.


    Men om han har slängt i väg maten, varför lägger du på mer?
  • Anonymsju
    sextiotalist skrev 2018-11-04 09:15:21 följande:

    Men om han har slängt i väg maten, varför lägger du på mer?


    Ja vad ska jag göra annars? Ta ifrån honom maten och inte ge honom en chans att äta? När jag skriver att han inte äter mat så menar jag verkligen ingenting, han äter bara ersättning. Vi måste ju på något sätt erbjuda mat. Jag har läst på många sidor att det är för hårt att ta ifrån en 1 åring maten.
  • Anonymsju
    elyse skrev 2018-11-04 09:08:59 följande:

    Ge honom ingen tallrik. Ge en bit i taget eller 3-4 bitar av t.ex. korv på rad.


    Det är precis så jag gör. Han slänger inte ner tallriken då det är sugpropp, utan han slänger ner matbitarna, en efter en. Även fast det bara ligger en bit på tallriken så tar han den och slänger ner/iväg.
  • sextiotalist
    Anonymsju skrev 2018-11-04 09:27:43 följande:

    Ja vad ska jag göra annars? Ta ifrån honom maten och inte ge honom en chans att äta? När jag skriver att han inte äter mat så menar jag verkligen ingenting, han äter bara ersättning. Vi måste ju på något sätt erbjuda mat. Jag har läst på många sidor att det är för hårt att ta ifrån en 1 åring maten.


    Du tar ju inte bort maten, du ger honom inte mer att slänga helt enkelt.

    Fortsätt att ge honom pyttelite så han får chansen att prova. Det kommer, en del barn är sena, andra är tidiga. Du kan också ta upp det på bvc för att utesluta medicinska orsaker bakom detta
  • elyse
    Anonymsju skrev 2018-11-04 09:29:32 följande:

    Det är precis så jag gör. Han slänger inte ner tallriken då det är sugpropp, utan han slänger ner matbitarna, en efter en. Även fast det bara ligger en bit på tallriken så tar han den och slänger ner/iväg.


    Tittar han på er när han slänger iväg maten? Söker han er uppmärksamhet?
  • Anonymsju
    sextiotalist skrev 2018-11-04 09:32:51 följande:

    Du tar ju inte bort maten, du ger honom inte mer att slänga helt enkelt.

    Fortsätt att ge honom pyttelite så han får chansen att prova. Det kommer, en del barn är sena, andra är tidiga. Du kan också ta upp det på bvc för att utesluta medicinska orsaker bakom detta


    Problemet är att tillslut get man honom bara en liten bit åt gången, han slänger ändå ner det.

    Vad kan det finnas för medicinska orsaker isåfall?
  • Anonymsju
    elyse skrev 2018-11-04 10:29:15 följande:

    Tittar han på er när han slänger iväg maten? Söker han er uppmärksamhet?


    Både och, ibland börjar det med att han slänger ner en bit, kollar ner på golvet efter den, sen fortsätter han kasta ner och kolla efter maten på golvet, sen eskalerar det, men ja, han tittar upp på mig ofta efter varje gång han kastar ner maten.
  • sextiotalist
    Anonymsju skrev 2018-11-04 10:45:45 följande:

    Problemet är att tillslut get man honom bara en liten bit åt gången, han slänger ändå ner det.

    Vad kan det finnas för medicinska orsaker isåfall?


    Tungbandet kan ställa till det.
  • Anonymsju
    sextiotalist skrev 2018-11-04 12:00:24 följande:

    Tungbandet kan ställa till det.


    Kollar inte läkaren det på 6 månaders läkarkontrollen?
  • Stuppis1

    Ett basic tips som ni säkert redan provat men som funkar bra för oss är att ge barnet en massa leksaker som den kan sysselsätta sig med och kasta på golvet. Då kan man samtidigt passa på att mata och barnet äter av bara farten. Kanske inte det mest pedagogiska om man vill att barnet ska lära sig äta själv men jag resonerar som så att det viktigaste är att barnet får i sig näring. Det där med att äta på egen hand kan man ta senare.

  • Anonymsju
    Stuppis1 skrev 2018-11-04 15:50:31 följande:

    Ett basic tips som ni säkert redan provat men som funkar bra för oss är att ge barnet en massa leksaker som den kan sysselsätta sig med och kasta på golvet. Då kan man samtidigt passa på att mata och barnet äter av bara farten. Kanske inte det mest pedagogiska om man vill att barnet ska lära sig äta själv men jag resonerar som så att det viktigaste är att barnet får i sig näring. Det där med att äta på egen hand kan man ta senare.


    Tack för tips! Men har testat det, även att ge honom egen sked att få hålla på med. Han blir så inne i leksaken/skeden så han bara kniper munnen och fokuserar på det han håller i, som att han är sjukt medveten om att man försöker "lura honom". Han får inte på den ;)
  • Anonymsju

    Puffar lite! Och hoppas någon kan hjälpa en orolig mamma.

  • LittleSunshine84

    Vad händer om du tex ger smoothie på flaska? Klämmisar?

    Om han får maten på ngt annat ställe än vid middagsbordet? Sittandes på golvet? Låta hnm mata er?

    Det är ju i ngn fas som det är särskilt intressant för barnet att släppa saker från höjder. Att se det falla. Samtidigt som dom upptäcker att ngn hämtar tillbaka det ;)

  • OchEnFisk

    Vårt första barn började inte äta ordentligt förrän efter flera år och nu finns det knappt något stopp hos ungen. Ersättningen duger gott lääänge om barnet inte vill äta.

    Vårt yngre barn gillar inte heller att äta förutom när jag står och lagar maten och provsmakar, då vill hon också smaka flera gånger. Så det är ett tips, då får barnet i sig något i alla fall. Mitt andra tips är att låta honom äta med bestick! Det kanske är roligare, visa med gaffeln och se om han gör likadant.

    En till sak, prova att ändra ordning på mat/ersättning, så han får mat när han är hungrig, och nästa gång när han är mätt på ersättning ifall det påverkar.

    Men jag tror framförallt på att fortsätta erbjuda mat och så kommer det så småningom att släppa.

Svar på tråden 1 åring vägrar äta mat