• Johanna555

    Kan klamydia ha förstör mina chanser att bli gravid

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt i ett år att blir gravida. Vi är 25 och 28 år gamla så våra odds är väl helt okej åldersmässigt...

    Vi försöker pricka in ägglossning varje månad.

    För några år sedan upptäckte vi att vi hade klamydia och ingen av oss vet när vi fick det men om vi båda är ärliga så har vi gått med det MINST två år. Jag har försökt läsa mig till vilka skador det kan göra för oss båda utan något bra svar men förstått att det kan påverka en del?

    Jag är nu rädd att klamydian har förstört våra chanser att bli gravida.

    Vi är annars friska och pigga människor...

    Är så orolig och har börjat fundera otroligt mycket senaste tiden på vad problemet kan vara.

    Har någon annan haft dessa besvär? Hur ska man göra? Vart och hur söker man hjälp? Känns som ett så stort steg att gå och söka hjälp för detta och är så rädd att det låser sig helt i våra huvuden och vi får någon stämpel att vi har problem (dumt att tänka så????)....

    Hjälp snälla.....

  • Svar på tråden Kan klamydia ha förstör mina chanser att bli gravid
  • Meriall

    Jag tror att klamydia orsakar sterilitet genom äggledarinflammation vilket ska göra ont, ge feber etc. Har du inte haft det kan den legat mer ytligt och då är det ingen fara för sterilitet. Även om du blivit steril av klamydia så funkar det att bli gravid genom ivf.

  • Johanna555

    Åh jag hoppas att du har rätt. Men jag blir orolig eftersom vi försökt så länge och inte lyckas bli gravida :/ man ger snart upp helt....

    tack för svar!

  • UndrandeSökare
    Johanna555 skrev 2018-11-04 20:48:27 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt i ett år att blir gravida. Vi är 25 och 28 år gamla så våra odds är väl helt okej åldersmässigt...

    Vi försöker pricka in ägglossning varje månad.

    För några år sedan upptäckte vi att vi hade klamydia och ingen av oss vet när vi fick det men om vi båda är ärliga så har vi gått med det MINST två år. Jag har försökt läsa mig till vilka skador det kan göra för oss båda utan något bra svar men förstått att det kan påverka en del?

    Jag är nu rädd att klamydian har förstört våra chanser att bli gravida.

    Vi är annars friska och pigga människor...

    Är så orolig och har börjat fundera otroligt mycket senaste tiden på vad problemet kan vara.

    Har någon annan haft dessa besvär? Hur ska man göra? Vart och hur söker man hjälp? Känns som ett så stort steg att gå och söka hjälp för detta och är så rädd att det låser sig helt i våra huvuden och vi får någon stämpel att vi har problem (dumt att tänka så????)....

    Hjälp snälla.....


    Jag skulle rekommendera att du gör ivfSerums Mensblodtest. Det kostar 300euro och är mycket bättre än svenska tester och testar för mycket mer. Om man har baciller därinne så kan de orsaka att man inte blir gravid för de stör implantationen när embryot försöker fästa, man kan ha baciller därinne utan symptom och även utan att de svenska testerna visat något

    Om baciller hittas så får både mannen och kvinnan varsitt antibiotikarecept (man måste ta kuren samtidigt annars bollar man bara bacillerna mellan varandra). Man gör både Locus Medicustestet och 11 in one. Läs mer här;
    www.ivfserum.com/infection-screening/
  • Percafluviatilis

    Min man hade klamydia när han var yngre. Han gick inte med det länge men med vetskapen om det så sökte vi hjälp redan efter 11 försök. Det stod på klinikens hemsida att om man har haft klamydia eller misstänker endometrios kan man söka hjälp redan efter 6 månader. Utredningen gjordes omkring försök 13 och tyvärr visade den bland annat att min man har lågt spermieantal. Vi vet inte om detta beror på klamydian eller inte men det finns enligt läkaren en chans då det kan ställa till det i sädesledarna.

  • Anonym (klamydia)

    Hej!


    Att det ska behöva göra ont stämmer inte.
    vill inte skrämma dig eller så, men tänkte berätta min historia lite kortfattat.

    Träffade min nuvarande man för strax över 5 år sedan, när vi träffades fick vi veta att jag gett honom klamydia då jag inte kollat mig på måååånga år, och han hade kollat sig efter varje person han varit med.. Som man nu i efterhand tänker att det borde alla göra....


    Åren gick, försökte sedan bli gravida i ca 1,5 år utan resultat. Gjorde utredning där det visade sig att min ena äggledare var "ur funktion".. Fick remiss till att operera bort den. Under operationen märkte dom dock att hela nedre delen av min buk, livmoder, lever och båda äggledarna var grovt ärriga och skadade. När jag vaknat efter operationen fick jag höra av läkaren att det "var en ända röra" där nere och allting var ärrigt och trasigt. 


    Dom frågade om jag hade haft klamydia och jag sa ja, men att jag inte vet hur länge jag gått med den. Enligt läkaren är detta ganska ovanligt att det ska bli såhär pass illa, men att detta händer när man går med en klamydiainfektion i ett par år så kryper infektionen uppåt mot livmoder, lever och buk och eftersom att infektionen inte behandlas blir det då en ärrbildning.
    Jag hade inte märkt nånting ALLS under alla dessa år.

    Jag kan inte längre skaffa barn på naturlig väg, men är just nu efter 3 års kämpande med IVF gravid i vecka 11 :)

  • Anonym (K)

    Och du är säker på att ni verkligen gått med det i två år? Din sambo hittar inte bara på för att dölja en otrohet?men tyvärr ja, går man så pass länge med klamydia så finns risken att det kan försvåra en graviditet. Sök hjälp så får de kolla upp det

  • Anonym (.)

    Jag har gått med obehandlad klamydia i 3 år. I augusti fick jag reda på att jag var gravid i vecka 22. Så det går att bli gravid trots att man gått med det länge.

    Väntar en liten pojke i december<3

  • Johanna555

    Min kille visste inte vad klamydia var o har aldrig testat sig förut och jag har heller aldrig testat mig utan det var på mitt första gynbesök som de ?passade? på att ta ett klamydiatest. Så egentligen kan jag ju ha haft det hur länge som helst... vi fick antibiotika för det o tog nytt test för ett år sedan pga jag var nojig men det visade inget.

    Eftersom vi försökt ett tag med att bli gravida nu tänker jag att det kanske blivit skador från klamydian så som ni skriver ovan. Vågar inte uppsöka läkare men borde kanske göra det snart? Eller hur går man till väga egentligen...

    vill inte stressa upp mig o tänka för mycket. Har ägglossning idag/imorgon/onsdag, vill leva på hopper ännu ????

  • Anonym (klamydia)
    Johanna555 skrev 2018-11-05 14:59:18 följande:

    Min kille visste inte vad klamydia var o har aldrig testat sig förut och jag har heller aldrig testat mig utan det var på mitt första gynbesök som de ?passade? på att ta ett klamydiatest. Så egentligen kan jag ju ha haft det hur länge som helst... vi fick antibiotika för det o tog nytt test för ett år sedan pga jag var nojig men det visade inget.

    Eftersom vi försökt ett tag med att bli gravida nu tänker jag att det kanske blivit skador från klamydian så som ni skriver ovan. Vågar inte uppsöka läkare men borde kanske göra det snart? Eller hur går man till väga egentligen...

    vill inte stressa upp mig o tänka för mycket. Har ägglossning idag/imorgon/onsdag, vill leva på hopper ännu ????


    Jag skulle rekommendera dig att kolla så allt står rätt till bara. Så du vet. Ingen mening att stressa upp dig såklart eftersom allt kan va precis som det ska trotts detta, men kan va bra att kolla upp så du vet iallafall.. Och slipper eventuell onödig väntan på utredning och oro. 
  • UndrandeSökare
    Johanna555 skrev 2018-11-05 15:10:18 följande:

    Vem kontaktar jag o hur kollar man detta då? Vet du? ????

    Tack för tips!


    Eftersom ni försökt bli gravida i ett år utan att lyckas så kan ni få göra en infertilitetsutredning. Kontakta Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säg att ni vill göra en utredning. Då kan ni samtidigt be att få ta Klamydiatest på er båda.
  • Anonym (K)
    Johanna555 skrev 2018-11-05 14:59:18 följande:

    Min kille visste inte vad klamydia var o har aldrig testat sig förut och jag har heller aldrig testat mig utan det var på mitt första gynbesök som de ?passade? på att ta ett klamydiatest. Så egentligen kan jag ju ha haft det hur länge som helst... vi fick antibiotika för det o tog nytt test för ett år sedan pga jag var nojig men det visade inget.

    Eftersom vi försökt ett tag med att bli gravida nu tänker jag att det kanske blivit skador från klamydian så som ni skriver ovan. Vågar inte uppsöka läkare men borde kanske göra det snart? Eller hur går man till väga egentligen...

    vill inte stressa upp mig o tänka för mycket. Har ägglossning idag/imorgon/onsdag, vill leva på hopper ännu ????


    ALLA vet vad klamydia är.
  • Anonym (Jag)
    Meriall skrev 2018-11-04 20:54:10 följande:

    Jag tror att klamydia orsakar sterilitet genom äggledarinflammation vilket ska göra ont, ge feber etc. Har du inte haft det kan den legat mer ytligt och då är det ingen fara för sterilitet. Även om du blivit steril av klamydia så funkar det att bli gravid genom ivf.


    Man kan ha tyst äggledarinflammation också, dvs att man inte får några symtom, varken feber eller ont. D3t hade jag.

    Men har för övrigt hört om andra som gått med klamydia i flera år och som lyckats bli gravida ändå, så förmodligen kan man gå med klamydia väldigt länge innan det går upp i äggledarna, och min erfarenhet är att man kan gå med äggledarinflammation ganska länge också innan det ger skador.
  • Anonym (Jag)
    Johanna555 skrev 2018-11-05 15:10:18 följande:

    Vem kontaktar jag o hur kollar man detta då? Vet du? ????

    Tack för tips!


    Spolning kan göras om ni inte blivit gravida inom 1 år. Men även om dina äggledare skulle vara skadade så är det inte kört, det finns ivf då :)
Svar på tråden Kan klamydia ha förstör mina chanser att bli gravid