• Äldre 5 Nov 00:49
    4730 visningar
    11 svar
    11
    4730

    Tidigare ”igångsättning”? TUL mm

    Hej! Med mitt första barn fick jag en större blödning vid förlossningen (2,6 L) pga. Cervixruptur samt att livmodern inte drog ihop sig, (där och då samt i förlossningsjournalen så verkar huvudorsaken till att dom inte fick stop på blödningen vara cervixrupturen... (fick akutopereras). Födde på BF+10 och min dotter vägde 4235g

    Nu vill min bm inte låta mig göra ett TUL och inte heller göra en hinnsvepning någon/några dagar innan bf som jag önskat/har tjatat om... hon ser ingen anledning att samma sak ska hända igen. Å att mitt barn inte var ?ett stort barn? men läkarna efter oron sa att de kan ha varit en av anledningarna till bla cervixrupturen... min bm säger att stora barn räknas från 4,5 kg och ?det finns inget som tyder på att detta barnet kommer gå över de? men när jag har nämnt att jag tror att nästa kommer väga ca 4,4 kg ommaka utfår från andra som fått en på ca 4,2 första... så säger hon ?jaaa det får du nog räkna med? men om min kropp fick en cervixruptur skada med ett barn på 4,2 så kanske den storleken räcker för att räknas som ?stor? för mig...

    Någon med erfarenhet...? Kan man kräva TUL? Eller göra de privat nånstans? Kom med allt ni sitter inne på... är så orolig just nu å stressad inför förlossningen... känner mig inte lyssnad på alls... utan bara som en ?i statistiken? ...

  • Svar på tråden Tidigare ”igångsättning”? TUL mm
  • Äldre 5 Nov 01:17
    #1

    Hej!

    Vad tråkigt att du inte får mer stöd från vården. Jag har också upplevt att BM inte är så lyhörda. De viftar ofta blivande mödrars oro under mattan utan att ge tillräckligt med stöd eller information, vilket istället ökar oron.

    Om du bara är ute efter att göra ett TUL kan du alltid boka in det på en privat klinik. Här i Stockholm kostar privata ultraljud ca 750-1000 kr. Men vad vill du göra med resultatet sen? Tror du att resultatet skulle ändra din BM:s åsikt? Eller har du direktkontakt med läkare på sjukhuset som du kan visa resultatet för och diskutera igångsättning med?

    En annan lösning kan vara ringa runt till andra MVC och fråga hur deras processer ser ut när det kommer till någon med din bakgrund. Förhoppningsvis kan du hitta en MVC som gör TUL på rutin eller tar din historia på större allvar. I så fall kan du byta och be att få en akut tid.

    Hoppas att allting löser sig för dig! Stort lycka till!

  • Äldre 5 Nov 07:48
    #2

    Som bm säger så är 4,2 inte överdrivet stort. Framförallt inte på bf+10.

    Ett rul hjälper dig inte på något sätt eftersom barnet kan mätas både större och mindre än vad det faktiskt är. Det är sällan det stämmer med den faktiska vikten. Och du kan sannolikt föda både större och mindre barn utan samma komplikation.

    Det rimliga i ditt fall är att vänta till bf och hoppas att det sätter igång spontant däromkring! Skulle det dra ut på tiden så hade det varit en god tanke att sätta igång dig några dag efter bf för att undvika att du gå 1 vecka till.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 5 Nov 14:31
    #3
    Vildros81 skrev 2018-11-05 01:17:21 följande:

    Hej!

    Vad tråkigt att du inte får mer stöd från vården. Jag har också upplevt att BM inte är så lyhörda. De viftar ofta blivande mödrars oro under mattan utan att ge tillräckligt med stöd eller information, vilket istället ökar oron.

    Om du bara är ute efter att göra ett TUL kan du alltid boka in det på en privat klinik. Här i Stockholm kostar privata ultraljud ca 750-1000 kr. Men vad vill du göra med resultatet sen? Tror du att resultatet skulle ändra din BM:s åsikt? Eller har du direktkontakt med läkare på sjukhuset som du kan visa resultatet för och diskutera igångsättning med?

    En annan lösning kan vara ringa runt till andra MVC och fråga hur deras processer ser ut när det kommer till någon med din bakgrund. Förhoppningsvis kan du hitta en MVC som gör TUL på rutin eller tar din historia på större allvar. I så fall kan du byta och be att få en akut tid.

    Hoppas att allting löser sig för dig! Stort lycka till!


    Tack för stöttande svar <3

    Jag vill helst inte föda större barn än 4,2 då jag i framtiden vill ha iaf 2 barn till och vill inte ha fler ärr på livmoderhalsen eller riskera att livmodern inte drar ihop sig etc å på något vis hamna i en situation där det enda sättet att få stop på en akut blödning skulle vara att operera bort hela livmodern, som jag hört av läkarna är det ?värsta? som kan hända med just dom här typerna av komplikationer... skulle resultatet tyda på stort barn så skulle det väl bara få mig att vilja få en tidigare hinnsvepning i första hand å hoppas att det kommer igång... min bm känns dock väldigt svår då en vän till mig på samma mvc med en annan bm fick göra en hinnsvepning i v39 pga att hon ?var trött på att vara gravid? så tycker det äe väldigt orättvist att det beror så mkt på vilken bm man får.... igångsättning tidigare hade jag väl helst intw gjort men skulle barnet vara jätte stort så absolut :)

    Ska prata med en förlossningsläkare imorgon och se om han in hjälpa mig på något sätt eller att lugna mig iaf :)
  • Äldre 5 Nov 14:35
    #4
    EpicNurse skrev 2018-11-05 07:48:58 följande:

    Som bm säger så är 4,2 inte överdrivet stort. Framförallt inte på bf+10.

    Ett rul hjälper dig inte på något sätt eftersom barnet kan mätas både större och mindre än vad det faktiskt är. Det är sällan det stämmer med den faktiska vikten. Och du kan sannolikt föda både större och mindre barn utan samma komplikation.

    Det rimliga i ditt fall är att vänta till bf och hoppas att det sätter igång spontant däromkring! Skulle det dra ut på tiden så hade det varit en god tanke att sätta igång dig några dag efter bf för att undvika att du gå 1 vecka till.


    Förstår att barnet inte är stort med tanke på den veckan hon ör född i men jag är rädd för att samma komplikationer ska bli igen, även om statistiken säger något annat och för henne är jag en i statistiken... men när det för mig skulle hjälpa att få en hinnsvepning några dagar innan BF för att lindra min oro... så förstår jag inte varför vissa (tex min vän som var trött på att vara gravid) får det så lättvindigt medans andra barnmorskor säger strängt nej till det när jag ändå har en komplikation i bagaget som gör mig orolig, jag hoppas verkligen inte att något händer den här gången men gör det de så vet jag att jag kommer vara livrädd för att föda vaginalt igen... jag vill ha iaf 2 barn till och vill helst föda vaginalt men blir jag inte lyssnad på så kommer jag kräva kejsarsnitt dom andra gångerna å det är något jag alltid varit rädd för tidigare...
  • Äldre 5 Nov 14:40
    #5

    Kräv att få tala med läkaren som är kopplat till mvc. Får du inget gehör där heller så begär en remiss till aurora (tror jag det heter) för förlossningsrädsla och berätta för dem hur du känner och vad förlossningsläkaren sagt.

    Tycker det låter lite arrogant av en bm att tro sig veta bättre än förlossningsläkaen som arbetar med förlossningar på heltid. 

    Lycka till <3

  • Äldre 5 Nov 17:00
    #6
    Liii91 skrev 2018-11-05 14:35:47 följande:

    Förstår att barnet inte är stort med tanke på den veckan hon ör född i men jag är rädd för att samma komplikationer ska bli igen, även om statistiken säger något annat och för henne är jag en i statistiken... men när det för mig skulle hjälpa att få en hinnsvepning några dagar innan BF för att lindra min oro... så förstår jag inte varför vissa (tex min vän som var trött på att vara gravid) får det så lättvindigt medans andra barnmorskor säger strängt nej till det när jag ändå har en komplikation i bagaget som gör mig orolig, jag hoppas verkligen inte att något händer den här gången men gör det de så vet jag att jag kommer vara livrädd för att föda vaginalt igen... jag vill ha iaf 2 barn till och vill helst föda vaginalt men blir jag inte lyssnad på så kommer jag kräva kejsarsnitt dom andra gångerna å det är något jag alltid varit rädd för tidigare...


    Nej jag håller med. Tycker det verkar lite drygt att vägra ge dig en hinnsvepning mtp att det inte ens är säkert att det ger någon effekt.

    Tycker också du kan prata med läkaren och fråga om planen!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 5 Nov 17:13
    #7

    Jag blev igångsatt i v37+6 med barn nr 3 pga av stort barn, det upptäcktes att han var stor när jag fick en skit blödning. Han beräknades till att väga 4000 i 37+0.

    Bedömningen gjordes på förlossningen. Och enligt min vanliga bm som jag hade besök hos v37+4 tyckte hon att det var jätte onödigt att jag skulle sättas igång. Kan även tillägga att jag gick över 14 dgr med 1an och 2an. Men läkarna på förlossningen tillomed 6 st olika bestämde att jag inte skulle få gå längre. Ut kom han iaf och vägde 4300g i 37+6.

    Är nu gravid med 4an och når jag var på första besöket hos bm i v.12 så ställde jag frågan direkt om att jag ville ha tul denna gång,hon tyckte inte alls att han hade varit stor och ville inte ge mig ett tul.

    Jag gick faktiskt hem och ringde till förlossningen som ligger i en större kommun och förklarade läget. Det var absolut inga problem den läkaren sa att jag absolut inte skulle gå denna graviditet utan tul. Så kommer få göra ett på förlossningen istället för att få ett direkt svar :)

  • Äldre 2 Dec 01:30
    #8

    Tack så jätte mycket för era svar! Kommer säkerligen även gå in å kolla tipsen inför förlossnibg 3 (nästa barn^^). Nu fick jag under samtal 2 med förlossningsläkare ett TUL i v 38+1 då bebis uppskattades väga 3,5 kg så de tyckte dom ju inte var jätte stort... men får ändå en hinnsvepning nu i v. 39+2 så får vi se om kroppen är mogen å kan utföra det med... fick ju 10 dagar över tiden med första dottern och fick då en hinnsvepning på dag 8+ så de funkade ju :) men känns som att min kropp kanske inte är redo 4 dagar innan bf med tanke på förra förlossningen ^^ jag hoppas iaf! Och får se om TUL:et kan ha stämt, blir ju inte förvånad om de e en större bebis... verkar också rätt vanligt här i trådarna ^^

  • Äldre 2 Dec 21:57
    #9
    neaaaak skrev 2018-11-05 17:13:07 följande:

    Jag blev igångsatt i v37+6 med barn nr 3 pga av stort barn, det upptäcktes att han var stor när jag fick en skit blödning. Han beräknades till att väga 4000 i 37+0.

    Bedömningen gjordes på förlossningen. Och enligt min vanliga bm som jag hade besök hos v37+4 tyckte hon att det var jätte onödigt att jag skulle sättas igång. Kan även tillägga att jag gick över 14 dgr med 1an och 2an. Men läkarna på förlossningen tillomed 6 st olika bestämde att jag inte skulle få gå längre. Ut kom han iaf och vägde 4300g i 37+6.

    Är nu gravid med 4an och når jag var på första besöket hos bm i v.12 så ställde jag frågan direkt om att jag ville ha tul denna gång,hon tyckte inte alls att han hade varit stor och ville inte ge mig ett tul.

    Jag gick faktiskt hem och ringde till förlossningen som ligger i en större kommun och förklarade läget. Det var absolut inga problem den läkaren sa att jag absolut inte skulle gå denna graviditet utan tul. Så kommer få göra ett på förlossningen istället för att få ett direkt svar :)


    Jag gick över som du med 1:an och 2:an. 1:an vägde 3980gr men 2:an 4600gr, det var två tjejer. Gjorde inte TUL på någon av dessa. Ska ärligt säga att jag inte kände någon skillnad där nere och fick inte fler skador när 2:an kom. Blev igångsatt båda gångerna men med nr 2 gick det mycket mycket snabbare. Nu väntar jag pojke och har begärt TUL, BM sa javisst, jag skickar remiss. Ska få göra TUL i v36. Det skrämmer mig inte så mycket om 3:an väger upp till 4600gr eftersom jag gjort det en gång, men jag är rädd att 3:an blir över 5000gr då det är en 3:a och pojke. Tack och lov har jag en bra BM. Synd att det ska vara så olika.
  • Äldre 3 Dec 01:03
    #10

    Men oj vad stort!! Tycker att typ alla bebisar väger mindre än 4 kg men träffade idag en kvinna som födde sin första son som vägde närmare 5 kg å nu din på 4600, då känns min tjej i te såå stor trots allt... men just eftersom att jah fick akuta komplikationer så är jag rädd dör värre/liknande komplikationer igen å jag vet att risken ökar med större barn... läkare etc sätter ju tydligen gränsen för stora barn vid 4.5 kg men själv tänker jag att de nog är väldigt individuellt för ens kropp vad den ?klarar? av. Det är ju inte så att ens barn är anpassade efter enbart att en själv ska kunna föda de, då partnerna gener också spelar in :/

  • Äldre 3 Dec 03:17
    #11
    Liii91 skrev 2018-12-03 01:03:56 följande:

    Men oj vad stort!! Tycker att typ alla bebisar väger mindre än 4 kg men träffade idag en kvinna som födde sin första son som vägde närmare 5 kg å nu din på 4600, då känns min tjej i te såå stor trots allt... men just eftersom att jah fick akuta komplikationer så är jag rädd dör värre/liknande komplikationer igen å jag vet att risken ökar med större barn... läkare etc sätter ju tydligen gränsen för stora barn vid 4.5 kg men själv tänker jag att de nog är väldigt individuellt för ens kropp vad den ?klarar? av. Det är ju inte så att ens barn är anpassade efter enbart att en själv ska kunna föda de, då partnerna gener också spelar in :/


    Ja, förstår att du är rädd pga tidigare erfarenheter. Hoppas förlossningsläkaren kan hjälpa dig. Uppdatera oss gärna.
Svar på tråden Tidigare ”igångsättning”? TUL mm