• Astdec

    Äta magnesium som gravid

    Hej alla! Jag är gravid i vecka 9 och undrar hur pass mycket magnesium man kan äta per dag? Har läst att det är väldigt bra att äta de både som gravid och icke gravid, har dessutom ?myrkryp? i benen när jag ska sova och har hört att det kan beror på magnesium brist. Är så att jag har 800mg magnesium tabletter hemma, är det för hög dos? Tror ni dom fungerar bra eller hade jag behövt köpa några andra som är lite svagare? Glömde fråga min barnmorska på inskrivningen.

  • Svar på tråden Äta magnesium som gravid
  • Pentra

    Krypningarna i benen kan mycket väl bero på magnesiumbrist, så det är jättebra att ta magnesium, och dosen är det då heller inget fel på. Det som kan hända när du tar 800 mg på en gång är att du kan bli lös i magen om det inte är depåtabletter. Men, huden är ännu bättre än mage och tarm på att ta upp magnesium, så, ta gärna bad eller fotbad med magnesiumklorid eller epsomsalt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • UndrandeSökare
    Astdec skrev 2018-11-05 05:53:52 följande:

    Hej alla! Jag är gravid i vecka 9 och undrar hur pass mycket magnesium man kan äta per dag? Har läst att det är väldigt bra att äta de både som gravid och icke gravid, har dessutom ?myrkryp? i benen när jag ska sova och har hört att det kan beror på magnesium brist. Är så att jag har 800mg magnesium tabletter hemma, är det för hög dos? Tror ni dom fungerar bra eller hade jag behövt köpa några andra som är lite svagare? Glömde fråga min barnmorska på inskrivningen.


    Jag tar 1tablett Magnesium 375mg dagligen, oavsett om jag är gravid eller inte.
Svar på tråden Äta magnesium som gravid