• Äldre 5 Nov 15:33
    4419 visningar
    14 svar
    14
    4419

    Namn med ng-ljud?

    Hej! Står helt stilla i mitt huvud. Vilka namn finns innehållande ng? Kommer själv bara på Agnes, Ingrid och Engla. Mottar gärna tips på både pojk- och flicknamn, om någon kommer på fler!

  • Svar på tråden Namn med ng-ljud?
  • Äldre 5 Nov 15:41
    #1

    Inga, Inge, Yngve, Ingmar, Ingvar, Agneta är de namn jag kommer på bara sådär :) kolla almanackan så hittar ni säkert några till.

  • Äldre 5 Nov 15:58
    #2

    Fingal, Ingeborg, Ingela, Magnus, Ragna, Ragnar, Ragnhild, Viking är några till!

  • Äldre 5 Nov 18:21
    #3

    Signe, Signhild, Magnhild, Dagny, Agne, Magne, Bengt, Henning, Hilding

  • Äldre 5 Nov 18:30
    #4

    Ängla, Angelica, Angelo, Angie, Angelina,

  • Äldre 5 Nov 18:32
    #5

    Erling, Ragni/Ragnvi (ovanligt men hade en lärare som hette så), Magne, Ingalill, Hemming, Agne.

  • Anonym (Vanna­)
    Äldre 5 Nov 19:11
    #6

    Dagny- för övrigt ett väldigt fint namn om du frågar mig :))

  • Äldre 6 Nov 15:22
    #7

    Henning, Ingmar, Elling, Ingvar, Torgny, Agne, Bengt, Elving, Fleming, Kingston,Channing, Angelo, Ragnvald.

    Engel, Ingvild, Kinga, Angela, Flinga,Bengta, Ingeli, Ingegerd, Ming, Magna, Ragnhild, Signy, Vinga.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 6 Nov 19:58
    #8

    Hilding, Erling

  • Äldre 7 Nov 05:15
    #9

    Ingar, Inger, Ingerd

    Engelbert, Engelbrekt, Ingemar, Svening

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 7 Nov 05:30
    #10

    Jag är lite nyfiken på namn som nämns i tråden. Inte för att kritisera npn men nyfiken på hur andra uttalar. Jag uttalar inte Angelina, Angelo, Angela, och Angie med traditionellt svenskt ng-ljud. Fingal är väl ett gränsfall då jag väl har ett halvt sånt ljud men också tydlig g-ljud.

  • Äldre 9 Nov 12:40
    #11
    Litehemlig skrev 2018-11-05 15:33:33 följande:

    Hej! Står helt stilla i mitt huvud. Vilka namn finns innehållande ng? Kommer själv bara på Agnes, Ingrid och Engla. Mottar gärna tips på både pojk- och flicknamn, om någon kommer på fler!


    Rangnar och Signe
  • Anonym (.)
    Äldre 9 Nov 14:19
    #12

    Henning

  • Anonym (T)
    Äldre 26 Nov 17:19
    #13
    Anonym (Hanna) skrev 2018-11-07 05:30:12 följande:

    Jag är lite nyfiken på namn som nämns i tråden. Inte för att kritisera npn men nyfiken på hur andra uttalar. Jag uttalar inte Angelina, Angelo, Angela, och Angie med traditionellt svenskt ng-ljud. Fingal är väl ett gränsfall då jag väl har ett halvt sånt ljud men också tydlig g-ljud.


    De flesta uttalar nog namnen som du men TS nämnde inget om uttal i trådstarten utan ville bara ha namn med kombinationen ng så då antar jag att uttalet inte är så viktigt :)
  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 26 Nov 17:23
    #14
    Anonym (T) skrev 2018-11-26 17:19:29 följande:

    De flesta uttalar nog namnen som du men TS nämnde inget om uttal i trådstarten utan ville bara ha namn med kombinationen ng så då antar jag att uttalet inte är så viktigt :)


    Hon skrev ng-ljud och inte stavning, men det kanske är tolkningsbart det med. Bokstavskombinationen ng ger förstås olika ljud på olika spåk. Men jag var mest nyfiken, på uutalet, mem det är säkert som du skriver att man inte uttalar namnen med svenskt ng-ljud utan helt enkelt tagit med alla namn man kommer på med den stavningen.,
Svar på tråden Namn med ng-ljud?