• Äldre 5 Nov 18:26
    9919 visningar
    22 svar
    22
    9919

    Gå ner i lön för andra förmåner

    Jag har funderingar på att gå från ett privat IT-konsult-jobb (välbetalt med utan några förmåner) till att jobba på en statlig myndighet. Självklart kommer jag få gå ner i lön, men istället få 35 semesterdagar (nu har jag 25) och diverse andra förmåner som jag inte har nu (t.ex 90% sjuklön, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme m.m).

    Förutom det ekonomiska skulle jag säga att jobben är likvärdiga. Båda är roliga, utvecklande, bra arbetstider och arbetsplats osv. Så det enda jag funderar på är hur mycket jag borde acceptera att gå ner i lön, alltså hur mycket är den extra semestern och förmånerna värda i pengar? 

    Någon som har några tankar om det?

  • Svar på tråden Gå ner i lön för andra förmåner
  • Anonym (?)
    Äldre 5 Nov 18:37
    #1

    Vad har du för lön idag? Jag jobbar statligt, inte med IT dock, och visst har man viss möjlighet att förhandla lönen men om du inte har en väldigt specifik kompetens så är det rätt begränsat. Sen är ju värdet av semester olika för olika personer, för mig är det mycket värt men några kollegor tar aldrig ut alla sina dagar.

  • Äldre 5 Nov 20:18
    #2

    Ja, jag förstår ju att lönerna är mer styrda och att det inte finns så stort förhandlingsutrymme. Jag funderar mest på vad de extra förmånerna kan tänkas vara värda i pengar, och vid vilken lön jag skulle tacka ja till ett erbjudande utan att känna att jag gör ett dåligt val. 

    Om jag bara behöver gå ner 5 000 kr i lön så skulle jag absolut göra det, men kanske inte om det är 10-15 000 kr? Jag förstår ju att ingen annan kan säga vad två veckors semester är värt för mig Skrattande Men jag tänkte att någon annan kanske har stått inför samma val, och undrar hur ni resonerat då. 

  • Äldre 5 Nov 22:01
    #4
    Limajo skrev 2018-11-05 20:31:53 följande:

    Svårt att säga vad det är värt för dig. Jag gick ned ca 5000/månad och blir av med utdelning för 100?-200? per år när jag gick över till staten i våras. Får en vecka extra semester men mest handlade det om att få nya uppgifter och en möjlighet att utvecklas. Hittills är det helt och klart värt det. :)

    När du väl jobbar statligt minskar möjligheterna att förhandla upp lönen så gå inte ned mer än du måste. Det är viktigt att komma in på en bra nivå.


    Tack. Skönt att höra någon som gjort det valet, då är jag inte helt galen som tänker tanken :) 
  • Anonym (A)
    Äldre 5 Nov 22:47
    #6
    Mrs Green skrev 2018-11-05 20:18:41 följande:

    Ja, jag förstår ju att lönerna är mer styrda och att det inte finns så stort förhandlingsutrymme. Jag funderar mest på vad de extra förmånerna kan tänkas vara värda i pengar, och vid vilken lön jag skulle tacka ja till ett erbjudande utan att känna att jag gör ett dåligt val. 

    Om jag bara behöver gå ner 5 000 kr i lön så skulle jag absolut göra det, men kanske inte om det är 10-15 000 kr? Jag förstår ju att ingen annan kan säga vad två veckors semester är värt för mig Skrattande Men jag tänkte att någon annan kanske har stått inför samma val, och undrar hur ni resonerat då. 


    Får många skulle ju 15000 mindre vara att halvera sin lön och det fungerar ju inte. För två veckors extra semester skulle jag kunna tänka mig att gå ned i lön med 5000, men inte mer än så.
  • Anonym (123)
    Äldre 5 Nov 22:49
    #7

    Friskvårdsbidraget var på 2000kr per år har jag för mig och friskvårdstimmen kunde man inte så ofta ta ut. Den fick vi bara ta på arbetstid och aldrig i anslutning till början/slutet av dagen.

    Visst kan två veckor extra semester locka men.... njae resten skulle inte göra det för mig iaf.

    Lägg pengarna på hög och stanna kvar där du är idag. Speciellt om du trivs ändå.

  • Äldre 5 Nov 22:59
    #8

    För mig är de 35 semesterdagarna superviktiga och jag skulle aldrig lämna staten som arbetsgivare bland annat pga det. Jag älskar semester.

    Tycker inte lönen är särskilt viktig.

  • Äldre 5 Nov 23:07
    #9

    Beror på vad du värderar i livet och

    Tjänar du 60 idag å får 45 istället?

    Statliga jobbet är nog mindre stress o krav

    Det kan betyda mycket för många

    Du kan väl bara byta igen då om du inte gillar staten.....

    Semester å lungt tempo är härligt

  • Äldre 6 Nov 08:37
    #10

    Jag bytte från privat till statligt och fick upp lönen med 4000 kr/mån. Men förlorade bonusen förstås (kunde bli från noll till max 30000 kr/år). Visserligen inte inom IT. Beror ju på hur gärna de vill ha dig.

    Hur mycket semesterdagarna är värda i pengar kan du ju räkna ut genom att räkna på vad du skulle fått i lön om du jobbat de dagarna. Men hur mycket de är värda för dig kan ju bara du avgöra. Det finns för övrigt regler för hur många semesterdagar man måste ta ut och hur många man får spara, så det där med att inte ta ut dagar funkar inte.

    Vi får ta ut friskvårdstimmen i mån av att arbetsuppgifterna tillåter det och det ska vara i anslutning till arbetet, dvs man får ju ta den närsomhelst under arbetstid, samt i direkt anslutning till den. Men man får inte åka hem och äta middag och sen ta en friskvårdstimme på kvällen. Det är för övrigt inte så hård kontroll på det.

    Andra förmåner man kanske inte tänker på är ju utfyllnad vid föräldraledigt tex och en tryggare anställning. Har ditt privata företag kollektivavtal? Det spelar ju också roll.

  • Äldre 6 Nov 08:43
    #11
    Limajo skrev 2018-11-05 20:31:53 följande:

    När du väl jobbar statligt minskar möjligheterna att förhandla upp lönen så gå inte ned mer än du måste. Det är viktigt att komma in på en bra nivå.


    +1 på den. Du får endast löneökning med 2-3% årligen. Kläm ut allt till sista kronan när du förhandlar om ingångslönen.
  • Äldre 6 Nov 11:04
    #12

    En semesterdag måste ju vara värd minst 2,000 sek om du ligger på en lön runt 40. Så med 10

    Till semesterdagar borde du acceptera 20k mindre om året, ingen jätteskillnad mao.

    Se till att du jämför lön efter skatt vid jämförelser. Eftersom marginalskatten nu är 63% spelar det ingen större roll om man har 40 eller 50 i månaden. Samma peng kvar efter skatt ändå.

  • Äldre 6 Nov 13:29
    #13
    Thedrjohn skrev 2018-11-06 11:04:10 följande:

    En semesterdag måste ju vara värd minst 2,000 sek om du ligger på en lön runt 40. Så med 10

    Till semesterdagar borde du acceptera 20k mindre om året, ingen jätteskillnad mao.

    Se till att du jämför lön efter skatt vid jämförelser. Eftersom marginalskatten nu är 63% spelar det ingen större roll om man har 40 eller 50 i månaden. Samma peng kvar efter skatt ändå.


    Njo, vid 40000 kr skulle jag få ut ca 28900 och vid 50000 kr ca 33500, så nog är det lite skillnad.
  • Äldre 6 Nov 20:14
    #14

    Tack för alla kommentarer! Det stämmer, jag har ungefär 60 idag och gissar att jag inte skulle få så mycket mer än 45 på det nya. Men jag kommer ju under värnskattsgränsen, så skillnaden efter skatt blir väl inte jättestor. Kom på att jag även skulle få promenadavstånd till jobbet så jag skulle slippa köpa månadskort på bussen Skrattande

    Och jag känner nu när jag ändå har en tillräckligt bra lön att jag värderar ledighet väldigt högt. Någonstans efter 40000 tyckte jag att löneökningar blev mindre intressanta, och jag önskade mer ledighet istället, men ändå känns det jobbigare att minska lönen när man har vant sig vid den Flört

    Men det vore ju lite kul också att för första gången få kollektivavtal och klämdagar och halvdag-innan-röd-dag och allt vad det är man brukar ha..som man inte är bortskämd med i IT-branschen Skrattande Och att "slippa" åka på en massa konferensresor tycker jag bara vore skönt!

  • Äldre 7 Nov 00:03
    #15
    Mrs Green skrev 2018-11-06 20:14:16 följande:

    Tack för alla kommentarer! Det stämmer, jag har ungefär 60 idag och gissar att jag inte skulle få så mycket mer än 45 på det nya. Men jag kommer ju under värnskattsgränsen, så skillnaden efter skatt blir väl inte jättestor. Kom på att jag även skulle få promenadavstånd till jobbet så jag skulle slippa köpa månadskort på bussen Skrattande

    Och jag känner nu när jag ändå har en tillräckligt bra lön att jag värderar ledighet väldigt högt. Någonstans efter 40000 tyckte jag att löneökningar blev mindre intressanta, och jag önskade mer ledighet istället, men ändå känns det jobbigare att minska lönen när man har vant sig vid den Flört

    Men det vore ju lite kul också att för första gången få kollektivavtal och klämdagar och halvdag-innan-röd-dag och allt vad det är man brukar ha..som man inte är bortskämd med i IT-branschen Skrattande Och att "slippa" åka på en massa konferensresor tycker jag bara vore skönt!


    Låter som att du vet vad du vill. Då blir det väl grattis till nya jobbet  =)
  • Äldre 7 Nov 01:12
    #16
    Jamesdio skrev 2018-11-06 13:29:51 följande:

    Njo, vid 40000 kr skulle jag få ut ca 28900 och vid 50000 kr ca 33500, så nog är det lite skillnad.


    Men sorgligt lite skillnad på 10k extra.....
  • Äldre 7 Nov 19:44
    #17

    Har du idag tjänstepension? och hur gammal är du? Även om du inte har kollektivavtal är det många privata arbetsgivare som ändå följer pensionsavtalen i siffror.

    Ett byte från 60k till 45k för mig (med hänsyn till min församling och ingen kyrkoskatt) skulle förvisso "bara" vara från ~38.5k netto till ~31.7k netto.
    Men, samtidigt skulle mina tjänstepensionsinbetalningar (baserat på att jag faller inom ITP1, dvs född -79 eller senare) sjunka från ~8500 sek/månad till ~3700sek/månad.

    Mao, för mig hade det inte varit värt det. Att tappa nästan 5k per månad i tjänstepension och dessutom gå ned 15k/7k brutto/netto blir alldeles för mycket för den eventuella frihet/trygghet som kommer med ett statligt jobb.

  • Äldre 8 Nov 19:10
    #18
    Mayweed skrev 2018-11-07 19:44:10 följande:

    Har du idag tjänstepension? och hur gammal är du? Även om du inte har kollektivavtal är det många privata arbetsgivare som ändå följer pensionsavtalen i siffror.

    Ett byte från 60k till 45k för mig (med hänsyn till min församling och ingen kyrkoskatt) skulle förvisso "bara" vara från ~38.5k netto till ~31.7k netto.
    Men, samtidigt skulle mina tjänstepensionsinbetalningar (baserat på att jag faller inom ITP1, dvs född -79 eller senare) sjunka från ~8500 sek/månad till ~3700sek/månad.

    Mao, för mig hade det inte varit värt det. Att tappa nästan 5k per månad i tjänstepension och dessutom gå ned 15k/7k brutto/netto blir alldeles för mycket för den eventuella frihet/trygghet som kommer med ett statligt jobb.


    Tack för påminnelsen! Jag har nog bara föreställt mig att det är samma procentsats som avsätts till tjänstepension (jag är ganska säker på att min nuvarande tjänstepension följer kollektivavtalet fast jag inte något sådant), men det ska jag förstås kolla upp. 
  • Anonym (Tjäns­teman)
    Äldre 10 Nov 02:09
    #19

    Jag jobbar som tjänsteman i en större kommun. Jag har hört ryktesvägen att statliga tjänstemän ofta får finna sig i något lägre löner än kommunala tjänstemän. Det är hursom viktigt att du lägger dig på en högre ingångslön just pga att löneökningen inte är så hög inom varken staten eller kommunen.

  • Äldre 10 Nov 10:26
    #20
    Anonym (Tjänsteman) skrev 2018-11-10 02:09:09 följande:

    Jag jobbar som tjänsteman i en större kommun. Jag har hört ryktesvägen att statliga tjänstemän ofta får finna sig i något lägre löner än kommunala tjänstemän. Det är hursom viktigt att du lägger dig på en högre ingångslön just pga att löneökningen inte är så hög inom varken staten eller kommunen.


    Just för systemvetare verkar det vara tvärtom (enligt statistiken jag kollade på). Medellönen i kommuner är ca 40, i staten 42 och privat 47. Men för andra Saco-yrkesgrupper såg jag att ryktet stämmer, att man får lite mer i kommunerna än staten. 

    Men nu har jag i alla fall fått veta att för det här jobbet så har de tänkt sig närmare 50, så då tycker jag att löneminskningen känns helt ok för min del. Ökningen per år är inte speciellt stor som konsult heller eftersom timpriset är så pressat om man inte har en extremt nischad och efterfrågad kompetens. 
  • Äldre 10 Nov 10:33
    #21
    Anonym (Tjänsteman) skrev 2018-11-10 02:09:09 följande:
    Jag jobbar som tjänsteman i en större kommun. Jag har hört ryktesvägen att statliga tjänstemän ofta får finna sig i något lägre löner än kommunala tjänstemän. Det är hursom viktigt att du lägger dig på en högre ingångslön just pga att löneökningen inte är så hög inom varken staten eller kommunen.
    Men kommunala sektorn är ju känd för att ha dåliga förmåner. Tex semesterdagar, föräldralön osv tror jag skiljer sig en hel del.
  • modsey
    Äldre 10 Nov 10:51
    #22

    Beror dels på hur mycket jag gick gå ner. Det är viktig att komma i håg att löneutvecklingen kommer vara sämre i framtiden inom statlig/ offentlig förvaltning. Men det du skriver om mer flexibilitet skulle definitivt vara enormt mycket värt för mig och mer semesterdagar. Så Tänker jag också att där du befinner dig nu i livet med mindre barn så kan det vara ett bra val just nu, som kompenserar upp lägre lön. Det är ju inte för alltid utan du kan ju byta i framtiden när barnen är äldre om lönen stagnerar. Jag gjorde faktiskt ungefär så där tiden och flexibiliteten var värd de tusenlapparna. Hade dock inte accepterat det löneläget jag hade då en längre tid. Så efter några år sökte jag ett nytt bättre jobb

Svar på tråden Gå ner i lön för andra förmåner