• Äldre 5 Nov 20:18
    1482 visningar
    10 svar
    10
    1482

    Får man byta efternamn bara sådär?

    Hej! En förälder har skaffat ny sambo . Föräldern har egen vårdnad. Får hen då byta efternamnet på barnet utan att fråga den andra föräldern om det är Okej? För att välja den nyas sambons efternamn istället?

  • Svar på tråden Får man byta efternamn bara sådär?
  • Äldre 5 Nov 20:23
    #1

    Nej det får man inte. Båda föräldrar måste godkänna oavsett vårdnad. I vissa fall kan man få igenom ett byte rättsligt mot den andras vilja om det är för barnets bästa. Och det är det ju inte här utan kommer snarare försämra kontakten med den andra föräldern.

  • Äldre 5 Nov 20:24
    #2

    Man måste åtminstone vara gifta? Den andra föäldran skall nog skriva under ett papper, att det är okay?

  • Äldre 5 Nov 20:39
    #3

    Vems efternamn har barnet nu? Har bara läst lite snabbt men jag fattar det som att den andre förälderns samtycke bara behövs om barnet har dennes efternamn. Sen krävs det förstås att barnet har rätt att ta det nya namnet.

  • Äldre 5 Nov 20:46
    #4
    Limeblad skrev 2018-11-05 20:39:10 följande:

    Vems efternamn har barnet nu? Har bara läst lite snabbt men jag fattar det som att den andre förälderns samtycke bara behövs om barnet har dennes efternamn. Sen krävs det förstås att barnet har rätt att ta det nya namnet.


    Nä det behövs oavsett. Jag fick inte byta på mitt barn från mitt gamla till mitt nya utan pappans godkännande.
  • Äldre 5 Nov 20:46
    #5
    Meriall skrev 2018-11-05 20:46:20 följande:

    Nä det behövs oavsett. Jag fick inte byta på mitt barn från mitt gamla till mitt nya utan pappans godkännande.


    Och då var det inte en ny partners efternamn jag tog utan ett gammalt släktnamn.
  • Äldre 5 Nov 20:51
    #6

    Barnet har både moderns o faderns efternamn. Ena är dock tydligen själva mellannamnet som nu är borttaget. Men trots de så har hen ju ett efternamn som denna förälder valt att ta bort, den andres förälderns efternamn. Trots att barnet har flera halvsyskon som också heter lika som barnet. Men nu är det namnet borttaget utan alls godkännande från den andra föräldern. Får man verkligen göra så? Enligt lagen? Trots att mellannamnet är den förälderns efternamn som inte har vårdnad.

  • Äldre 5 Nov 21:09
    #7
    Meriall skrev 2018-11-05 20:46:56 följande:

    Och då var det inte en ny partners efternamn jag tog utan ett gammalt släktnamn.


    Var det före 1 juli 2017? Kom en ny namnlag då.
    Augustimamma2015 skrev 2018-11-05 20:51:28 följande:

    Barnet har både moderns o faderns efternamn. Ena är dock tydligen själva mellannamnet som nu är borttaget. Men trots de så har hen ju ett efternamn som denna förälder valt att ta bort, den andres förälderns efternamn. Trots att barnet har flera halvsyskon som också heter lika som barnet. Men nu är det namnet borttaget utan alls godkännande från den andra föräldern. Får man verkligen göra så? Enligt lagen? Trots att mellannamnet är den förälderns efternamn som inte har vårdnad.


    Borde ju gälla samma för mellannamn som för vanliga efternamn kan jag tycka. Testa ring skatteverket imorgon. De borde kunna säga vad som gäller för mellannamn.
  • Äldre 5 Nov 21:14
    #8
    Augustimamma2015 skrev 2018-11-05 20:51:28 följande:

    Barnet har både moderns o faderns efternamn. Ena är dock tydligen själva mellannamnet som nu är borttaget. Men trots de så har hen ju ett efternamn som denna förälder valt att ta bort, den andres förälderns efternamn. Trots att barnet har flera halvsyskon som också heter lika som barnet. Men nu är det namnet borttaget utan alls godkännande från den andra föräldern. Får man verkligen göra så? Enligt lagen? Trots att mellannamnet är den förälderns efternamn som inte har vårdnad.


    Jag tror inte det men blev osäker när det är mellannamn. Räknas det som ett vanligt efternamn?
    Limeblad skrev 2018-11-05 21:09:01 följande:

    Var det före 1 juli 2017? Kom en ny namnlag då.Borde ju gälla samma för mellannamn som för vanliga efternamn kan jag tycka. Testa ring skatteverket imorgon. De borde kunna säga vad som gäller för mellannamn.


    Nej det var efter det.
  • Äldre 5 Nov 21:25
    #9

    Så här säger skatteverket:
    ?Om ett barn bär en förälders efternamn utan att denne är vårdnadshavare krävs att föräldern skriftligen samtycker för att barnet ska få byta efternamn (34 och 47 §§ PNL). Detsamma gäller om förälderns namn utgör en del av barnets dubbla efternamn. En förälder som har ensam vårdnad om barnet kan därför inte ta bort den andra förälderns efternamn i barnets dubbla efternamn utan att den andra föräldern samtycker. Samtycke krävs även om bytet avser att barnets mellannamn omvandlas till ett enkelt eller dubbelt efternamn. Om ändringen däremot innebär att barnets mellannamn ska tas bort krävs inget samtycke av föräldern. Bestämmelsen i 34 § PNL tillämpas endast vid byte av efternamn, inte vid borttag av mellannamn.?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 5 Nov 21:34
    #10
    Kerubmamman skrev 2018-11-05 21:25:38 följande:

    Så här säger skatteverket:

    ?Om ett barn bär en förälders efternamn utan att denne är vårdnadshavare krävs att föräldern skriftligen samtycker för att barnet ska få byta efternamn (34 och 47 §§ PNL). Detsamma gäller om förälderns namn utgör en del av barnets dubbla efternamn. En förälder som har ensam vårdnad om barnet kan därför inte ta bort den andra förälderns efternamn i barnets dubbla efternamn utan att den andra föräldern samtycker. Samtycke krävs även om bytet avser att barnets mellannamn omvandlas till ett enkelt eller dubbelt efternamn. Om ändringen däremot innebär att barnets mellannamn ska tas bort krävs inget samtycke av föräldern. Bestämmelsen i 34 § PNL tillämpas endast vid byte av efternamn, inte vid borttag av mellannamn.?


    Men vänta nu, så jag hade inte behövt det? Frågade en jurist som sade att det behövdes. Är det bara i fallen ovan det behövs?
Svar på tråden Får man byta efternamn bara sådär?