• Äldre 5 Nov 23:52
    1822 visningar
    7 svar
    7
    1822

    Rutinultraljud, orolig

    Hade mitt rutinultraljud idag. En barnmorska som utbildade sig inom ultraljud var med under undersökningen och fick ?öva? på mig. Hon var mycket grundlig men det tog väldigt lång tid i jämförelse med mina tidigare RUL, och jag blev efter dryga halvtimmen stressad över detta då det började kännas obehagligt och besvärligt och jag blev alldeles varm om magen. Hon höll allra största delen ultraljudet på samma plats/position och kollade fostrets hjärna. Jag sa att jag upplevde att det tog lång tid och att jag oroade mig för att barnet i magen skulle påverkas men de tog sin tid iallafall och fortsatte ?utbildningen?. Ultraljudet tog till sist cirka en timme. Mina rul i tidigare graviditeter har tagit max 20 minuter.

    Jag vet att det inte är bevisat att ultraljud har skadlig effekt på fostret, men det har väl inte heller kunnat helt motbevisats, därför avråds man ju från att göra ultraljud som inte är medicinskt befogade. Har också läst att man sett ett samband mellan många ultraljud och vänsterhänta barn, vilket kan indikera på att ultraljud kan ha en påverkan på hjärnan.

    Kan inte komma över min oro nu i efterhand. Kan barnet i magen på något sätt ha tagit skada av det långa ultraljudet som jag själv började känna ett obehag av? Förstår såklart att ingen egentligen kan svara på det, men hur troligt är det? Hur lång tid tog era RUL? ????

  • Svar på tråden Rutinultraljud, orolig
  • Äldre 6 Nov 00:01
    #1

    Det är inga problem! Både kub och rul tog en timme för mig för lillen ville inte ligga på rätt sätt. Fick även avsluta rul och göra klart dagen efter så då blev det ytterligare 30 min. Du kan vara helt lugn! Vet att det inte bevisats nånting men jag läste i läkartidningen och inte ens där står det något ens om risker.

  • Äldre 6 Nov 00:23
    #2

    Tusen tack! Det känns genast lite bättre efter att ha läst ditt svar.

  • Äldre 6 Nov 03:20
    #3

    Mitt ena barn är vänsterhänt och jag gjorde endast ett rul. Kub fanns inte på den tiden.

    Så att många rul skulle ha något att göra med att barnet är vänsterhänt tror jag inte på.

  • Äldre 6 Nov 03:40
    #4

    Med förra barnet gjordes flera UL som tog lång tid, dels pga olika blödningar jag hade och dels pga att han inte ville visa upp sig. Han är så högerhänt som det går att bli vilket är kl för mig att se så storebror länge var dubbelhänt

  • Äldre 6 Nov 04:49
    #5

    Tack för era svar. Jag gjorde många ultraljud i min förra graviditet och min dotter är vänsterhänt. Om det beror på det kan jag ju aldrig veta, och det är absolut inget fel på henne. Mem jag blev orolig när ultraljudet började kännas obehagligt för mig och tänkte att det kanske också påverkade barnet.

  • LFF
    Äldre 6 Nov 08:25
    #6

    Att man misstänker att ultraljud kan påverka att barnet blir vänsterhänt är för att det procentuellt sett är vanligare bland tvillingar att åtminstone en är vänsterhänt. Detta har man kunnat studera eftersom det görs fler ultraljud på tvillinggravida än en enlingsgraviditet. I övrigt har man inte kunnat se någon som helst skillnad på påverkan av ultraljud på barnet.

    Att du tyckte det var obehagligt och blev orolig påverkade bebisen mer skulle jag tro än själva ultraljudet.

  • Äldre 6 Nov 11:25
    #7
    Angelicas123 skrev 2018-11-06 00:23:51 följande:

    Tusen tack! Det känns genast lite bättre efter att ha läst ditt svar.


    vad bra!
Svar på tråden Rutinultraljud, orolig