• Anonym (Barnlängtan)

    Jag vill ha ett till barn, vilket av dessa sätt tycker ni är bäst?

    Jag är 36 år och känner hur kroppen och hjärnan skriker efter ett till barn. Vill verkligen ha det. Men hur ska jag gå till väga?

    Jag har 2 barn sen innan som blivit till i långa relationer med 2 olika män. Förstår att detta är känsligt för vissa. Första relationen tog slut eftersom jag tappade attraktionen till honom. Jag hade velat fortsätta ändå med sexlös relation för barnet men det ville han inte. Andra relationen tog slut pga att han blev kär i en annan. Jag har fortfarande vissa känslor för honom.

    Jag har en bra vänskapsrelation till båda männen. De är bra personer och tar väl hand om sina barn som de har varannan vecka. Inga konflikter där. Barnen är 10 och 3 år gamla.

    Mina möjligheter som jag ser det är dessa:

    1. Försöka locka tillbaka 3åringens pappa. Känns taskigt mot hans nya (de har varit ihop i 10 mån). Kanske inte ens går. Om det ska gå måste jag vänta tills deras nyförälskelse är över. Hinner de få barn är det fel mot det barnet förstås. Fördelar är att jag har känslor för honom, får ha yngsta på heltid och det blir helsyskon till yngsta. Nackdelar är att det kan vara svårt, dra ut på tiden och kanske inte går. Vet att mannen gärna vill ha fler barn.

    2. Försöka hitta tillbaks till äldstas pappa. Problemet är att jag inte attraheras av honom och hur börjar man då? Tycker om honom mkt som person dock. Vore bra för äldsta som tycker det är jobbigt flytta mellan. Tror att han kanske vill detta då han sagt att han har vissa känslor kvar för mig. Men jag vet inte om jag kan börja attraheras och annars blir det ju fel att hålla honom med mig genom en bebis. Fördel med helsyskon förstås och slippa laborera med ny man. Oklart om han vill ha fler barn... 75% chans.

    3. Skaffa barn på egen hand. Känns enklast fast jag är ju lite äldre och då är det mindre chans att lyckas. Kan bli jättedyrt och jag har bara medelinkomst. Tråkigt också att inte dela föräldraskapet men jag får iaf alltid ha barnet på heltid. Men vill egentligen ha en far till barnet och någon att dela ansvaret med.

    4. Skaffa barn med någon man som också vill ha barn, dvs hitta en medförälder. Bättre och sämre än alt 3.

    5. Försöka hitta en ny man. Jobbigt med en tredje pappa. Blir dömd i samhället för det. Han ska funka med mina andra barn och inte ha ngt emot mitt bagage. Svårt hitta en sådan man tänker jag. Är dessutom lite kräsen och vill ha en social, intelligent man som inte är lat i hushållet om jag ska bo med någon.

    Vad skulle ni försöka med? Är rädd att jag inte har så mkt tid kvar. 3-5 år? Så hinner inte med att testa så många alternativ. Har jag glömt någon möjlighet?

  • Svar på tråden Jag vill ha ett till barn, vilket av dessa sätt tycker ni är bäst?
  • Anonym (xx)

    Hitta nån på krogen och bli gravid . Sen har du flera år på dig att hitta en partner att leva med och dela familjeliv med.

  • Anonym (Yes)
    Anonym (xx) skrev 2018-11-06 14:14:44 följande:

    Hitta nån på krogen och bli gravid . Sen har du flera år på dig att hitta en partner att leva med och dela familjeliv med.


    Säger lika som (xx).

    Annars ev alt #5

    Jag är själv en kvinna på snart 35 och jag har tre barn med olika pappor, den tredje var jag noga med att gifta mig med först innan graviditeten eftersom jag nojade lite för vad folk skulle tycka. Men aldrig har jag fått höra några negativa åsikter från nån, aldrig minsta antydan. Trots att jag bor i en liten by på landet :)

    Kör på, TS!
  • Anonym (pappa)

    Alternativ 4.5: Hitta medföräldrar. Jag vet om ett större antal bögpar som gärna blir pappor tillsammans med en ensamstående mamma.

  • Fjäril kär

    Om du oroar dig för folks reaktioner är alternativ 1 och 2 verkligen att be om problem... Du skulle behöva rymma till långbortistan för att kunna leva med gott samvete på den punkten och utan pappa till barnen.

    Antalet fäder är det sällan/aldrig som någon har åsikter om utan HUR barnen blev till, dvs omständigheterna kring hur du blev gravid.

  • Anonym (desperat?)

    Det beror på graden av desperation du har. Om den är extremt hög så tror jag att det effektivaste är att hitta FLERA olika unga män/pojkar att ligga med under ägglossning. Du är 36, så för att maximera chansen för konception bör det nog vara flera, helst unga, du är med i tät följd.

  • Zizazi

    Kan du inte attrahera en man och hålla kvar vid honom i dagens klimat med 30 % fler män i landet bör du nog inte alls ha nya barn.

    Sjukt stört att skaffa barn ensam. Beröva barnet möjlighet till att ha den viktigaste föräldern i sitt liv kvar.

  • Anonym (Aldrig)

    1 eller 2 skulle jag säga, jag vill ha helsyskon till mina barn. Jag gick tillbaka till första barnets pappa av den anledningen. Nu har vi två barn och hållit ihop i flera år, det har fungerar bra.

    Nu har du redan två pappor, skaffa inte den tredje. Det kommer du säkerligen ångra, speciellt när denne en dag kräver gemensam vårdnad och du sitter där själv varannan vecka.

  • Anonym (A)

    Alternativ 1 är helt uteslutet. Man håller inte på med otrohet och dessutom, varför skulle du försöka med honom när han ändå redan lämnat dig en gång. 

    Alternativ 2 bör endast vara aktuellt om du tänker vara tillsammans med honom resten av livet (där ingår sex i relationen). Att lura tillbaka honom endast för att få ett barn och sen dumpa honom igen gör man inte. 

    Alternativ 5 hinner du kanske inte med, men om du tror att du gör det så försök med det. 

    Alternativ 3 eller 4 känns som mest rimliga. Jag hade troligtvis försökt med något av dem.

  • Anonym (Barnlängtan)

    Ja i alt 1 och 2 så är det ju långsiktigt jag tänker, att avsikten då är att bli ihop igen för att vara ihop resten av livet. Inte bara för att få barn även om det är en del av motivationen från min sida. Fördelen då blir också att jag slipper vv med mitt ena barn.

    Otrohet behöver vi inte blanda in, något sånt har jag inte tänkt ta del av. Att locka tillbaka mannen är alltså för en riktig relation och sen ta gemensamt beslut om ett barn till. Men det svåra är ju att 1 har en ny och att jag inte vet hur jag ska bli tänd igen på 2. Vet inte ens varför jag slutade vara det. Men det är ju en förutsättning för att skaffa barn liksom.

    Att bli gravid på krogen är ju jättedumt. En 3e pappa som jag inte ens känner.

    (Aldrig) hur kom det sig att det tog slut och hur hittade ni tillbaka? Hade någon av er en annan partner emellan?

    Hade pappa 1s förhållande tagit slut hade det absolut varit mitt 1ahandsval men det känns lite taskigt mot hans nya och svårt framför allt. Han var kär i mig tills hon kom och han blev förälskad så kanske kanske finns något kvar därunder om det skulle försvinna. Men vet inte om jag vågar vänta...

    Hade jag haft tid så men vet inte hur mkt tid jag har. Hinner bara med 1 eller max 2 alternativ så vilka ska jag satsa på och i vilken ordning?

    (Yes) Verkligen? Jag har tänkt att folk verkligen har fördomar mot sånt. Hur funkar din man med dina tidigare barn? Det tänker jag blir svårt också...

  • Anonym (Alt 2)

    Alternativ 2

    Jag förstår biten med att inte blanda in ytterligare en pappa och tänker att där har du antagligen störst ?chans? iom att du lämnade och han verkar ha känslor kvar. Som jag tolkade det lever han dessutom ensam, nu, en viktig detalj. MEN då ska du göra det fullt ut, relation med närhet, kamratskap sex och helt enkelt få det att funka med den mannen. Långsiktigt.

Svar på tråden Jag vill ha ett till barn, vilket av dessa sätt tycker ni är bäst?