• Palesj­o
    Äldre 6 Nov 21:53
    1427 visningar
    6 svar
    6
    1427

    Testamente vid husköp

    Hej!

    Jag och min sambo har precis köpt ett hus. Jag går in med en större del av pengarna och behöver skriva under ett papper på vem som lagt in mest procent osv.

    Och vi har 2st gemensamma barn, och vi vill skriva ett testamente på att ifall något händer eller bortgång av någon av oss så ärver partnern allt, och inte att barnen får halva.

    Nu kommer det "jobbiga". Jag har läst att det inte går? Att man MÅSTE vara gifta för att det ska gälla. Stämmer det?

    Och en till grej med det här. Våran bank har en Jurist som kan hjälpa en med sådant här. Men kostnaden för en sådan blir väldigt många kronor som kan vara bra att lägga på annat. (2500kr för papper om vem som gått in med viss procent. 2000kr för något annat som jag inte minns vad, samt 3200kr för testamente. Totalt 7700kr.)

    Går det att skriva sådant själv mot en mindre summa? Vet att man ska vara noga med vad man ska ta med och inte så det inte blir fel och det är jag medveten om.

    Någon som varit med om detta och kan hjälpa oss med svar?

    Mvh

  • Svar på tråden Testamente vid husköp
  • Äldre 7 Nov 03:27
    #1

    Kan ni inte bara skriva ett eget dokument, be ett par st att vittna när ni skriver under och sen låsa in i ett bankfack eller eget kassaskåp?

  • Palesj­o
    Äldre 7 Nov 09:23
    #2

    Jo men det är något sådant jag har hört men osäker på om det går. Jag ska försöka kolla upp det lite extra!

    Men frågan är ju även om det kommer fungera då det lilla jag läst om var att om man inte är gift så går det inte igenom iaf, för barnen har alltid rätt till hälften.

  • Palesj­o
    Äldre 7 Nov 09:23
    #2

    Jo men det är något sådant jag har hört men osäker på om det går. Jag ska försöka kolla upp det lite extra!

    Men frågan är ju även om det kommer fungera då det lilla jag läst om var att om man inte är gift så går det inte igenom iaf, för barnen har alltid rätt till hälften.

  • Äldre 7 Nov 09:48
    #3

    Biten om vem som lagt in mest pengar kan ni skriva ett eget avtal om. Tex att ni vid försäljning ska få tillbaka den summan innan ev vinst delas upp, eller hur ni vill ha det. Läs på om samboavtal och kolla om det är något mer ni vill skriva papper på.

    Vad gäller arv så stämmer det att barnen alltid har rätt till sin laglott om föräldrarna bara är sambo. Man bör därför ha testamente och ev ömsesidiga livförsäkringar. Testamente bör man ta hjälp av proffs att skriva, så det blir rätt och giltigt. Eller så gifter ni er. Det är gratis.

  • Äldre 7 Nov 09:53
    #4

    Jag tror att det är vettigt att prata med en juristfirma med sån här specialitet. De flesta har en halvtimmes fri rådgivning, och då kan du även få en prisuppgift. Tycker att det pris ni fått av banken är för högt. 3000 kr verkar mer rimligt.

  • Äldre 28 Nov 18:36
    #5

    Är man gift så får gemensamma barn vänta på sitt arv tills bägge föräldrarna har gått bort.
    Är man sambo så ärver man inte varandra utan det gör barnen.
    Ni kan skriva testamente och säga att barnen bara ska få ut sin laglott dvs halva arvet när från den förälder som dör först och sen få ut hela arvet när den andre dör.
    Dvs dör en förälder så delas ju värdet 50/50. Barnen skulle alltså utan testamente få 50%. Ni kan då skriva att dom bara ska få 25% tills den andre dör och då få de andra 25% plus då dom 50% som den sista föräldern hade.
    Ni kan alltså inte testamentera bort hela arvet om ni inte är gifta.
    Vi ni att barnen ska vänta måste ni gifta er.

  • Anonym (Marri­ed)
    Äldre 28 Nov 18:56
    #6

    Vi gifte oss av exakt den orsaken, att inte gemensamma barn ska kunna tvinga oss att få ut sin laglott direkt (de kan ju faktiskt avstå frivilligt). Vi har även särkullsbarn och de kan få ut sin laglott direkt, det kommer vi inte ifrån även  om vi gifte oss.
    Vi anlitade bankens jurist för ovanstående, samt ett testamente. Det var över 20 år sedan och kostade då 3-4000 kr.

    Efter det har vi anlitat en familjejurist vid ett ytterligare tillfälle. Dels ville vi ändra testamentet och även skriva några äkenskapsförord. Vi hade också mängder med frågor till juristen kring arv som ska vara enskild egendom etc etc. Han ställde  också frågor till oss och vi "lekte" olika scenarios om vad som ska hända om någon av oss dör, vi dör bägge två, eller att vi skulle skilja oss.

    Vi betalade 8000 kr för detta besök inkl upprättande av dokument. Det gjorde ett hål i plånboken den månaden men jmf med den kunskap vi fick och de värden vi pratar om var det inget snack om saken. Det var verkligen värt det.

    Det går att själv skapa familjejuridiska dokument. Det som vår jurist gjorde var extra var att utmana oss att tänka på olika situationer samt försöka parera problem för våra efterlevande när vi båda är borta. Vi tvingades tänka ett steg längre.

Svar på tråden Testamente vid husköp