• Anonym (Solägget)

    48 år

    Kära ni därute som är 48 år och mer, jag söker solskenshistorier där ni har blivit gravida o fått friskt barn! 
    Hoppas du/ni vill dela med er till mig. Vi kan dela mail sen om det känns som ett bättre sätt att kommunicera!
    Tack på förhand, Solägget

  • Svar på tråden 48 år
  • Anonym (Intejag)

    Följer med intresse. Är du gravid eller försöker du? :)

  • Anonym (Solägget)

    Hej på er......håller mig lite lågt här för jag har märkt att vissa har en elak ton......men ni verkar ju snälla...
    Ja, jag har mens fortfarande, om än lite oregelbunden.....men jag var gravid för 4 år sen, blev gravid på första försöket men tyvärr gick pojken vidare. 
    Har nu ingen stadig relation men hoppet lever! :)
    Alla fina tips om hur det hela kan gå till välkomnas varmt. Och alla som vill hålla mig i handen tar jag tacksamt emot....:)

  • Anonym (Solägget)

    ...en sak till: Insimination har jag beslutat mig för att inte göra, igen, och äggdonation inte heller.....envis som jag är :)
    Men spruta hemma i soffan går bra eller en snygg karl ;)

  • Anonym (ssk)
    Anonym (Solägget) skrev 2018-11-07 10:46:15 följande:
    Hej på er......håller mig lite lågt här för jag har märkt att vissa har en elak ton......men ni verkar ju snälla...
    Ja, jag har mens fortfarande, om än lite oregelbunden.....men jag var gravid för 4 år sen, blev gravid på första försöket men tyvärr gick pojken vidare. 
    Har nu ingen stadig relation men hoppet lever! :)
    Alla fina tips om hur det hela kan gå till välkomnas varmt. Och alla som vill hålla mig i handen tar jag tacksamt emot....:)
    Ärligt talat, utan att vara elak, så är du för gammal. Man ska inte bara ha kraft och ork till småbarnsåldern, man ska även orka med tonåren.

    Har du barn alls, eller är du helt barnlös idag?
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Solägget) skrev 2018-11-07 10:21:41 följande:

    Kära ni därute som är 48 år och mer, jag söker solskenshistorier där ni har blivit gravida o fått friskt barn! 
    Hoppas du/ni vill dela med er till mig. Vi kan dela mail sen om det känns som ett bättre sätt att kommunicera!
    Tack på förhand, Solägget


    Tyvärr inga barn, men min mormor fick sitt sista barn när hon var 49. Det blev friskt och välskapt och hon är väl i 60-årsåldern nu . Nu födde min mormor 10 barn. Hur det blivit om detta var det första och enda kan man inte veta.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Pepp) skrev 2018-11-07 11:25:28 följande:
    Tyvärr inga barn, men min mormor fick sitt sista barn när hon var 49. Det blev friskt och välskapt och hon är väl i 60-årsåldern nu . Nu födde min mormor 10 barn. Hur det blivit om detta var det första och enda kan man inte veta.
    Alltså barnet, min moster, är i 60-årsåldern!
  • Anonym (Eva Johansson)

    En vän till min familj fick tredje o sista barnet vid 48-års ålder. Oplanerat, hon trodde hon hamnat i klimakteriet och graviditeten upptäcktes sent, ungefär halvvägs. Pojken föddes med kromosomfel och autism. Han är idag i 25-års åldern.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (ssk) skrev 2018-11-07 11:04:47 följande:

    Ärligt talat, utan att vara elak, så är du för gammal. Man ska inte bara ha kraft och ork till småbarnsåldern, man ska även orka med tonåren.

    Har du barn alls, eller är du helt barnlös idag?


    Jag är nog beredd att hålla med.

    När ungen är 15 är du pensionär. Ingen höjdare.
  • Anonym (Intejag)
    Anonym (ssk) skrev 2018-11-07 11:04:47 följande:

    Ärligt talat, utan att vara elak, så är du för gammal. Man ska inte bara ha kraft och ork till småbarnsåldern, man ska även orka med tonåren.

    Har du barn alls, eller är du helt barnlös idag?


    Jag tänker att det kanske är lättare då man kan gå i förtidspension och vara ledig hela dagarna, än med ekorrhjulet av heltidsjobb och tonåringar, kanske i kombo med småsyskon...:)
  • Anonym (.)

    Hej! Jag är 50 år och har 5 barn.

    Pojke född januari 2000, vägde 3245 gram, 49 cm lång.

    Flicka född april 2005, vägde 3225 gram, 48 cm lång.

    flicka född oktober 2011, vägde 3450 gram 50 cm lång.

    pojke född mars 2015, vägde 3635 gram och var 51 cm lång.

    pojke född i december förra året, vägde 3885 gram, 53 cm lång.

    Var alltså 32, 37, 43, 47 och 49 när jag fick mina barn. Pappan 2 år äldre. Barnen är friska. Alla har följt sina kurvor på bvc/skolhälsovården.

  • Anonym (julia)

    Nu under hösten var det någon kvinna med på Svt:s nyheter som fått barn naturligt runt 50, det handlade om äldre föräldrar. Min gammelfarmor fick barn vid 47. Det var förresten 20 gånger vanligare att få barn vid 45-50 år på 1800-talet! Jag skulle själv kunna tänka mig bli en "gammal" mamma, men det är svårt att veta när det är för sent för en själv.


    Anonym (.) skrev 2018-11-07 11:59:11 följande:
    Hej! Jag är 50 år och har 5 barn.
    Pojke född januari 2000, vägde 3245 gram, 49 cm lång.
    Flicka född april 2005, vägde 3225 gram, 48 cm lång.
    flicka född oktober 2011, vägde 3450 gram 50 cm lång.
    pojke född mars 2015, vägde 3635 gram och var 51 cm lång.
    pojke född i december förra året, vägde 3885 gram, 53 cm lång.
    Var alltså 32, 37, 43, 47 och 49 när jag fick mina barn. Pappan 2 år äldre. Barnen är friska. Alla har följt sina kurvor på bvc/skolhälsovården.
    Vad kul! Har du haft några "knep" för att bli gravid och har du haft regelbunden mens?
  • Anonym (.)
    Anonym (julia) skrev 2018-11-07 13:25:02 följande:

    Nu under hösten var det någon kvinna med på Svt:s nyheter som fått barn naturligt runt 50, det handlade om äldre föräldrar. Min gammelfarmor fick barn vid 47. Det var förresten 20 gånger vanligare att få barn vid 45-50 år på 1800-talet! Jag skulle själv kunna tänka mig bli en "gammal" mamma, men det är svårt att veta när det är för sent för en själv.

    Vad kul! Har du haft några "knep" för att bli gravid och har du haft regelbunden mens?


    Har haft regelbunden mens och har fortfarande det, dock blir det inga fler barn nu. Har haft p-piller hela tiden, men blivit gravid endå. De 3 sista var inte planterade. Nu har maken steriliserarat sig då vi inte vill ha flera barn med tanke på åldern och att vi vill ha tid med de vi redan har.
  • Anonym (Ta chansen)

    Äh, lyssna inte på alla dumma kommentarer om att du skulle vara för gammal. Det finns så mycket ålders-rasism i det här forumet. Troligen tar det mycket längre tid att bli gravid, men slälvklart finns chansen. Självklart ska du ta den annars tror jag att du kommer att ångra dig resten av lives. Lycka till med dina försök!!!

  • Anonym (julia)
    Anonym (.) skrev 2018-11-07 13:47:39 följande:
    Har haft regelbunden mens och har fortfarande det, dock blir det inga fler barn nu. Har haft p-piller hela tiden, men blivit gravid endå. De 3 sista var inte planterade. Nu har maken steriliserarat sig då vi inte vill ha flera barn med tanke på åldern och att vi vill ha tid med de vi redan har.
    Det var hoppingivande att läsa :)
    Anonym (Ta chansen) skrev 2018-11-07 16:46:47 följande:
    Äh, lyssna inte på alla dumma kommentarer om att du skulle vara för gammal. Det finns så mycket ålders-rasism i det här forumet. Troligen tar det mycket längre tid att bli gravid, men slälvklart finns chansen. Självklart ska du ta den annars tror jag att du kommer att ångra dig resten av lives. Lycka till med dina försök!!!
    Håller med. Kan man bli gravid är man inte för gammal.
  • Anonym (Anna)

    Min lillebror föddes när mamma var 47. Han är i 10års-åldern nu. Frisk, men lite bortskämd.

  • Anonym (Solägget)

    Tack så mycket till...

    Anonym (.)
    Julia
    Inte jag
    Ta chansen
    Pepp
    Anna

    ...för att ni tog er tid att stötta, svara ärligt och peppa!! Jag blev så glad. 
    Jo, visst är det säkert inte lika lätt som för 20-30 åringar men som sagt så länge man har mens så finns ju chansen!


    Och jag har själv en solskenshistoria bakom mig för när jag var 43,5 år åkte jag till Danmnark (Århus, Ciconia) o insiminerade o blev gravid på första försöket, utan hormoner, endast Ovitrelle dagen innan (ägglossningstimulerande spruta.) Men som sagt så dog pojken i magen i 24:e veckan då jag fick en Streptokock, en helt vanlig sådan som kan finnas överallt. Men den tog hårt eftersom jag blödde hela min graviditet....Otur säger sjukvården, har inget med ålder att göra.

    Men Julia, du ville veta om "knep"!? Och jag tror ju att det jag hade gjort innan hjälpte jättemycket, nämligen:
    Akupunktur o behandlingar/örter hos en kinesisk kvinna som var specialintresserad av fertilitet.
    Jag åt knappt socker.
    Jag hade total mineral/vitaminbalans.
    Jag hade dragit ned rejält på stress o jag hade ätit
    Bidrottninggele´ sen ett halvår tillbaka. 

    Läkaren sa att det var "meget, meget uvanlig" att en kvinna på 43 blev gravid på första försöket. :) 

    Så nu får vi se hur det går! Annars har jag ju min lille pojk däruppe!
    Sol på er!

  • Anonym (Solägget)

    Förlåt mig Anonym(ssk) men jag tror du missat rubriken! Jag bad om Solskenshistorier! Antingen har du inte pejl på vad som är okej att säga o inte, saknar fingertoppskänsla, eller så är du bitter o vill vara elak.

    Vi befinner oss dessutom i "Känsliga rummet" så var god var känslig!

    Jag har gjort ett val. 
    Gillar du när människor har åsikter om dina val? 

    Tack.

  • Anonym (Pepp)
    Anonym (julia) skrev 2018-11-07 13:25:02 följande:

    Nu under hösten var det någon kvinna med på Svt:s nyheter som fått barn naturligt runt 50, det handlade om äldre föräldrar. Min gammelfarmor fick barn vid 47. Det var förresten 20 gånger vanligare att få barn vid 45-50 år på 1800-talet! Jag skulle själv kunna tänka mig bli en "gammal" mamma, men det är svårt att veta när det är för sent för en själv.


    Vad kul! Har du haft några "knep" för att bli gravid och har du haft regelbunden mens?
    Ja, det var inte alls ovanligt med äldre förstföderskor på 1800-talet, samt att man fick sista barnet kring 50. Fanns ju inga preventivmedel så man fick barn så länge man var fertil.
Svar på tråden 48 år