• tjugoårsåldern

    Om du varit 23 år någongång- ge mig rådgivning

    Hej,

    jag är drygt 23 år och genomgår nog det alla i denna åldern någongång genomlider. Därför vore svar från alla ni som varit i min ålder någongång vara guldvärda! På riktigt.

    Min situation är att jag har ingen framtidstro till min framtid. Känner ingen glädje längre för min framtid. Vilket jag gjort nästan hela mitt liv. 
    Detta handlar inte om att jag inte har bra förutsättningar i livet (för jag är faktiskt inte en bortskämd liten unge som inte inser hur priviligerat det är att växa upp i Sverige med alla dess möjligheter) utan att allt som jag kan tänka mig inte känns roligt längre.
    Har en sambo, bra familj, hyresrätt, låginkomst jobb (vilket jag är nöjd med), få vänner (ensamt på den fronten).
    Konkret exempel på vad som förändrats i mitt liv: tränat flera gånger på gym i veckan till att idag hata det. Som idag köpte jag kakor och glass istället för det inplanerade gymbesöket.
    Å ena sidan väljer jag val som äta skit för att må ännu sämre i det långa loppet med sockerberoende och övervikt.

    Hört att för många var 20-25 års åldern "kaos" och osäkerheter. Jag hoppas det för annars kan livet nog inte bli bra. 

    Vad har du gjort i mitt läge? Snälla söta ni, kan ni svara eller ge mig en konkret lista.
    (Rätt övertygad att jag inte är deprimerad då jag varit det en gång och det var inte såhär)

    Hjärta

  • Svar på tråden Om du varit 23 år någongång- ge mig rådgivning
  • Teresia0407

    Du kanske håller på att gå över till vuxenlivet om du förstår mig. Adolescensen pågår till 25, dvs hjärnan slutar utvecklas då. Kan det vara identitetskris iom det? Att du börjar på att mogna in i vuxenlivet.

    Såklart blir det bättre, jag kunde också känna som du. Men vad jag gjorde var att bara njuta av där och då och förstå att livet framför mig är långt. Försökte att njuta och leva livet samtidigt som jag ville utvecklas på många plan. Men det blir bättre, för känslor inför saker ändras med åren.

  • tjugoårsåldern
    Teresia0407 skrev 2018-11-07 20:53:50 följande:

    Du kanske håller på att gå över till vuxenlivet om du förstår mig. Adolescensen pågår till 25, dvs hjärnan slutar utvecklas då. Kan det vara identitetskris iom det? Att du börjar på att mogna in i vuxenlivet.

    Såklart blir det bättre, jag kunde också känna som du. Men vad jag gjorde var att bara njuta av där och då och förstå att livet framför mig är långt. Försökte att njuta och leva livet samtidigt som jag ville utvecklas på många plan. Men det blir bättre, för känslor inför saker ändras med åren.


    Hej, tusen tack för ditt svar! Hjälper oehört att höra detta. Tar verkligen inte illa upp. Om du har mer rådgivning eller liknande får du gärna skriva mer Hjärta
  • Anonym (ÄldreÄn23År)
    tjugoårsåldern skrev 2018-11-07 20:41:06 följande:

    Hej,

    jag är drygt 23 år och genomgår nog det alla i denna åldern någongång genomlider. Därför vore svar från alla ni som varit i min ålder någongång vara guldvärda! På riktigt.

    Min situation är att jag har ingen framtidstro till min framtid. Känner ingen glädje längre för min framtid. Vilket jag gjort nästan hela mitt liv. 
    Detta handlar inte om att jag inte har bra förutsättningar i livet (för jag är faktiskt inte en bortskämd liten unge som inte inser hur priviligerat det är att växa upp i Sverige med alla dess möjligheter) utan att allt som jag kan tänka mig inte känns roligt längre.
    Har en sambo, bra familj, hyresrätt, låginkomst jobb (vilket jag är nöjd med), få vänner (ensamt på den fronten).
    Konkret exempel på vad som förändrats i mitt liv: tränat flera gånger på gym i veckan till att idag hata det. Som idag köpte jag kakor och glass istället för det inplanerade gymbesöket.
    Å ena sidan väljer jag val som äta skit för att må ännu sämre i det långa loppet med sockerberoende och övervikt.

    Hört att för många var 20-25 års åldern "kaos" och osäkerheter. Jag hoppas det för annars kan livet nog inte bli bra. 

    Vad har du gjort i mitt läge? Snälla söta ni, kan ni svara eller ge mig en konkret lista.
    (Rätt övertygad att jag inte är deprimerad då jag varit det en gång och det var inte såhär)

    Hjärta


    Hej du!


     


    Låter som en situation som är vanlig för ungdomar i din ålder. Faktiskt en sits för alla åldrar- skillnaden är att när du har hanterat en sån situation en gång tidigare (helst flera) så är det mer hanterbart men fortförande jobbigt. Se detta som en prövning, en erfarenhet som kommer komma till använding i framtiden. Hopplöshet och avsaknad till framtidstro är hemskt jobbigt.


     


    Sen så är du inte ensam. Tänk på några människor du känner till (tänk på 3 st du tycker är sköna eller snygga) så kan jag garantera att dem kännt exakt likadant flera gånger i livet. 


     


    Konkret är det nog att göra det du mår bra av. Om du inte vet exakt vad det är så kan du google lite på saker att hitta på. Lägg träningskorna på hyllan (gissar att du är van med att planera och vara ambitiös i träningen). Som en annan skrev: identiteskris är nog nära till hands att gissa på.
    Det kluriga med det är att man inte kan skynda på den fasen. 
    Då du frågade efter lista:
    1. Lägg ner träningen ett litet tag
    2. Våga söka nya sociala kontakter- VÅGA bli dissad eller hyllad. 
    3. Visa självmedlidsamhet. Utan att bli patetisk. Snarare att "klappa" dig själv på huvudet och känna att det är okej och se detta som en erfarenhet.

    Det kommer lösa sig, jag lovar . - )

  • Anonym (Hm)
    tjugoårsåldern skrev 2018-11-07 21:10:58 följande:

    Hej, tusen tack för ditt svar! Hjälper oehört att höra detta. Tar verkligen inte illa upp. Om du har mer rådgivning eller liknande får du gärna skriva mer 


    Finns hur mycket som helst att berätta! Nejmen, har du pratat med din sambo om hur du känner? Om inte så kanske det vore en idé. Ni kan ju hitta på nånting roligt att göra tillsammans!
  • fjanten

    Vad VILL du göra/uppnå? Det är lättare att bena ut någon slags plan om man vet vad man är ute efter. Arbete inom någon särskild bransch? Köpa boende istället för hyra? Resa till något särskilt ställe?

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Hm) skrev 2018-11-07 21:16:51 följande:

    Finns hur mycket som helst att berätta! Nejmen, har du pratat med din sambo om hur du känner? Om inte så kanske det vore en idé. Ni kan ju hitta på nånting roligt att göra tillsammans!


    Nu kom det ju i fel tråd (det har tydligen blivit två när du skapat). Nåja, jag fortsätter här istället!
  • OlgaElvira
    tjugoårsåldern skrev 2018-11-07 20:41:06 följande:

    Hej,

    jag är drygt 23 år och genomgår nog det alla i denna åldern någongång genomlider. Därför vore svar från alla ni som varit i min ålder någongång vara guldvärda! På riktigt.

    Min situation är att jag har ingen framtidstro till min framtid. Känner ingen glädje längre för min framtid. Vilket jag gjort nästan hela mitt liv. 

    Detta handlar inte om att jag inte har bra förutsättningar i livet (för jag är faktiskt inte en bortskämd liten unge som inte inser hur priviligerat det är att växa upp i Sverige med alla dess möjligheter) utan att allt som jag kan tänka mig inte känns roligt längre.

    Har en sambo, bra familj, hyresrätt, låginkomst jobb (vilket jag är nöjd med), få vänner (ensamt på den fronten).

    Konkret exempel på vad som förändrats i mitt liv: tränat flera gånger på gym i veckan till att idag hata det. Som idag köpte jag kakor och glass istället för det inplanerade gymbesöket.

    Å ena sidan väljer jag val som äta skit för att må ännu sämre i det långa loppet med sockerberoende och övervikt.

    Hört att för många var 20-25 års åldern "kaos" och osäkerheter. Jag hoppas det för annars kan livet nog inte bli bra. 

    Vad har du gjort i mitt läge? Snälla söta ni, kan ni svara eller ge mig en konkret lista.

    (Rätt övertygad att jag inte är deprimerad då jag varit det en gång och det var inte såhär)


    Poeten Karin Boye har skrivit en dikt som många av oss känner igen oss i. Det är så här det är ibland. Det där med att bli vuxen, vuxen på riktigt.

    Ja visst gör det ont när knoppar brister.

    Varför skulle annars våren tveka?

    Varför skulle all vår heta längtan

    bindas i det frusna bitterbleka?

    Höljet var ju knoppen hela vintern.

    Vad är det för nytt, som tär och spränger?

    Ja visst gör det ont när knoppar brister,

    ont för det som växer

    och det som stänger.

    Ja nog är det svårt när droppar faller.

    Skälvande av ängslan tungt de hänger,

    klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -

    tyngden drar dem neråt, hur de klänger.

    Svårt att vara oviss, rädd och delad,

    svårt att känna djupet dra och kalla,

    ändå sitta kvar och bara darra -

    svårt att vilja stanna

    och vilja falla.

    Då, när det är värst och inget hjälper,

    Brister som i jubel trädets knoppar.

    Då, när ingen rädsla längre håller,

    faller i ett glitter kvistens droppar

    glömmer att de skrämdes av det nya

    glömmer att de ängslades för färden -

    känner en sekund sin största trygghet,

    vilar i den tillit

    som skapar världen.
  • Anonym (,)

    Visst är åldern mer labil än när man är helt vuxen men jag känner inte igen bilden. När jag var några och tjugo var jag rusket "vuxen". Sambo, budget, prenumeration på ICA-kuriren, hela köret. Min lekperiod kom åratal senare. Och dålig karaktär och svårigheter att jobba konsekvent mot vad jag tänkt mig har jag även tjugofem år senare, det blev svårare när barnen kom i mitt fall. Men vet du, det är inte hela världen.

Svar på tråden Om du varit 23 år någongång- ge mig rådgivning